Formula 4

Sterk optreden Richard Verschoor in ADAC Formule 4 op de Nürburgring

Richard Verschoor 1

Na fraaie zegereeksen in zowel de SMP NEZ als het Spaanse Formule 4 kampioenschap heeft KNAF Talent First-autorensporttalent Richard Verschoor ook in de ADAC Formule 4 op de Duitse Nürburgring drie sterke races gereden. Met een zevende en twee vijfde posities in deze competitieve klasse met 33 deelnemers is de 15-jarige Red Bull Junior tevreden over zijn tweede optreden in de ADAC Formule 4. "Je wilt natuurlijk altijd op het podium finishen, maar ik weet dat dit het maximaal haalbare was", is Verschoor realistisch.

Tekst: Aangeleverd bericht
Fotografie: PR

De kwalificatie in de ADAC Formule 4 wordt gereden in twee sessies, aangezien er maar liefst 33 deelnemers zijn. Verschoor reed in zijn sessie de derde tijd en dat leverde hem in de eerste race de zesde startpositie op. "Ik heb kunnen testen op de Nürburgring en de trainingen voorafgaand aan de kwalificatie verliepen prima. Tijdens de kwalificatie was de auto erg goed en ik heb voor mijn gevoel het maximale uit de nieuwe banden gehaald."

Bij de start van de eerste race op zaterdag kwam de Red Bull Junior goed weg, hij behield zijn zesde positie en kon de rijders voor hem goed volgen. Hij werd echter op de hielen gezeten door Juan Manuel Correa en moest alle zeilen bijzetten om hem achter zich te houden. In de vijfde ronde zag de Amerikaan toch kans om Verschoor te passeren. De KNAF Talent First-coureur ging direct in de achtervolging en reed vrijwel dezelfde rondetijden als Correa, maar kon hem niet inhalen en zo werd hij in de eerste race zevende. "Ik kwam net wat topsnelheid te kort. Hierdoor kon ik niet aanvallen."

Zijn op één na snelste ronde uit de kwalificatie leverde Verschoor de achtste startpositie op voor race 2. Omdat Mike David Ortmann na een incident met Correa uitviel en Mick Schumacher Joey Mawson van de baan reed en daarvoor een drive-through-penalty kreeg schoof de KTF-coureur twee posities op. In een schitterende actie passeerde Verschoor vervolgens Thomas Preining en zo lag de Red Bull Junior na vier ronden al vijfde. Een safetycarperiode bracht het veld weer samen en daarmee zag Verschoor zijn achtervolgers weer dichterbij komen, maar met een goede herstart kon hij zijn mooie positie vasthouden. Na 19 ronden kwam hij met een voorsprong van ruim 2,5 seconden als vijfde over de finish.

Richard Verschoor 2

In de eerste race was Verschoor als zevende gefinisht en omdat de top 10 van deze race in omgekeerde volgorde van start gaat, begon de 15-jarige coureur de derde en laatste race vanaf P4. Voor race 3 zat er daarmee zeker een podiumklassering in. De Red Bull Junior had een goede start, maar Simo Laaksonen op P2 een veel mindere en deze blokkeerde Verschoor bij bocht 1. Verschoor behield de vierde positie, maar in de vijfde ronde wist de aandringende Mick Schumacher hem toch te passeren.
Later in de race ging klassementsleider Joey Mawson in de aanval. "Het was heel bijzonder om te zien hoe hij zich voorbereidde. Al in de hairpin positioneerde hij zich, wachtte rustig af en probeerde mij tot een foutje te verleiden. Ik hield echter mijn eigen lijn en toen hij mij toch aan de binnenzijde wilde passeren ging hij over de witte lijn bij de ingang van de pitstraat. Dat is uiteraard niet toegestaan en dus kreeg hij een drive-through-penalty. Zo kon ik mijn vijfde positie vasthouden", beschrijft Verschoor de aanval van zijn Australische opponent.

Zo kwam de Red Bull Junior na 19 ronden opnieuw als vijfde over de finish. 'Ik weet voor mijzelf dat we het maximale eruit hebben gehaald. We hadden nu de aansluiting en gezien de progressie ten opzichte van Oschersleben mogen we tevreden zijn met het resultaat!"

Over twee weken komt Richard Verschoor weer in actie in het SMP NEZ Formule 4 kampioenschap op de Moskou Raceway. In dit kampioenschap heeft Verschoor nu nog een achterstand van 31 punten op Jarno Opmeer, maar na zijn fraaie zegereeks in juli op hetzelfde circuit kan de KNAF Talent First-coureur hopelijk weer goede zaken doen in Rusland.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet