Diversen

Belcar: Prospeed kampioen in klasse 2

In de Klasse 2 ging de titel naar de Porsche 996 GT 3 van het duo Rudi Penders/Franz Lamot, terwijl op Spa twee weken gelden de combinatie Henk Haane/Jean Claude Meert de titel in de Klasse 3 behaalde.

tekst Willem J. Staat

 Lamot

Prospeed Competition won de titel in de Klasse 2 met de combinatie Penders/Lamot. De Duitser Basseng verving de geblesseerde Rudi Penders. Foto: Willem J. Staat

Titel voor Prospeed
Rudi Penders werd na een zware crash op Francorchamps twee weken geleden uitgeschakeld. Penders liep daarbij een sleutelbeenfractuur en een klaplong op. Voor de laatste wedstrijd werd de Duitser Marc Basseng als vervanger aangetrokken. De jonge Duitser bezorgde het team enkele angstaanjagende momenten tijdens de qualifying, maar plantte de gloednieuwe Prospeed Porsche 996 GT3 RS op de eerste startrij naast de Corvette C5R van Anthony Kumpen en Bert Longin. Franz Lamot reed een conservatief eerst begin, terwijl Marc Basseng in de tweede helft de jacht op de leiders opende. De jonge Duitser vond snel aansluiting bij de koplopers en zou als derde over de finsih gaan, en bezorgde deze combinatie de tweede achtereenvolgende titel in de Belcar. De Duitse veteraan Georg Severich reed zijn allerlaatste wedstrijd, maar moest met remproblemen afhaken. Ook Roger en Edward Grouwels hadden met hun Viper nog hoop op een hoge klassering in het Klasse 2 kampioenschap maar remproblemen dwongen hun tot opgave.

 Grouwels

Roger en Edward Grouwels zagen een goede klassering in rook opgaan. Foto: Willem J. Staat

De Nederlander Kevin Leest behaalde samen met Belcar-veteraan Patrick Schreurs in een AD Sport Porsche 993 een zevende plaats algemeen en eindigde als derde in de Klasse 2. In de Klasse 3 eindigde de kampioenen Henk Haane/Jean Claude Meert met een First Motorsport Porsche als veertiende algemeen en derde in de klasse. Door een communicatiefout zag de combinatie Essers/Van Bellingen/Werckx een goede klassering in rook opgaan.

Pech voor Val Hillebrand
De Stealth van Laurent van Moerkerke en Val Hillebrand, die op Spa uitstekend scoorde moest vanwege een kapotte versnellingsbak helaas van deelname afzien. Hillebrand vertelde autosport.nl daarentegen dat hij het seizoen 2007 met het volste vertrouwen tegemoet ziet. "Ik werk aan een zeer ambitieus project" verklaarde de Belgische Nederlander.

 GS Motorsport

GS Motorsport blijft de Belcar trouw. Teambaas Georg Severich daarentegen stopt zijn actieve carriere. Foto: Willem J. Staat

Georg Severich kapt ermee
De Duitse lange-afstandsspecialist Georg Severich maakte tijdens de Belcar Masters zijn actieve afscheid uit de autosport bekend. De 47-jarige Duitser, die o.a. in het DTM actief was en met BMW veel furore maakte in de Duitse Langstreckenpokal op de Nürburgring stapte eind negentiger jaren met zijn team GS Motorsport definitief over naar de Belcar, waar hij zijn tweede thuis vond. "Je moet realistisch blijven, ik begon te constateren dat ik op Mario Josten te kort begon te komen. Het is dan beter om er een streep onder te zetten" aldus Severich. Het team van Severich dat zowel in de Belcar als de BTCS actief is, blijft de Belcar trouw. "Wij hebben inmiddels een contact getekend met Kenneth Heyer" verklaarde Severich. Kenneth Heyer is de zoon van Hans Heyer, die in de tachtiger jaren met Zakspeed Escorts en Capri's in overwinningen grossierde.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet