Algemeen

Dragracing: Marck Harteveld en Voodoo Hemi Racing zetten reuzenstappen bij Mopar Euro Nationals op Santa Pod Raceway

pic82

In een snelheidssport waar het om fracties van seconden draait, worden persoonlijke records meestal maar met minimale stapjes verbeterd. 'No way' bij Marck Harteveld en Voodoo Hemi Racing. Tijdens de voor het MSA British Pro Modified Championship meetellende Mopar Euro Nationals bracht Harteveld zijn persoonlijk record met de Voodoo Hemi Racing '70 Roadrunner Superbird terug van 6,408 naar 6,232 seconden en voegde daar met 221,44 mph (356 km/u) ook nog een nieuw snelheidsrecord aan toe. "Het was een topweekend waarin we veel hebben kunnen rijden en met de afstelling van de auto ook flinke vooruitgang hebben geboekt. Het gewicht van de Superbird gaan we nu nog verder terugbrengen, zodat ook dat is opgelost", keek Harteveld terug op de meer dan geslaagde Mopar Euro Nationals.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: eurodragster.com, Kirstie Tramm

Na het succesvolle debuut tijdens The Main Event was de voor het MSA British Pro Modified Championship meetellende Mopar Euro Nationals de tweede wedstrijd voor Marck Harteveld en Voodoo Hemi Racing in de Pro Modified klasse. Voor zaterdag stonden er op Santa Pod Raceway drie kwalificatieruns gepland. Bij de eerste poging trok de '70 Roadrunner Superbird naar links en moest Harteveld van het gas. De tweede run leverde echter een keurige 6,44 seconden op en daarmee benaderde Harteveld niet alleen zijn persoonlijk record van 6,408 seconden, ook stond de Voodoo Hemi-piloot daarmee op een keurige vierde kwalificatiepositie. De derde run bracht met 7,71 seconden geen verbetering. Maar ondanks de fraaie prestaties zat een plaats in de eliminaties er niet in, aangezien de door Harteveld gereden tijden werden geschrapt. "Vanwege bepaalde reglementen moet de Superbird onder een aangegeven maximum gewichtsgrens blijven. In de afgelopen weken hebben we ruim 63 kilogram weten te besparen. Bij weging kwamen we op Santa Pod nog altijd iets te hoog uit. We hebben zoveel mogelijk olie en brandstof eruit gehaald en werkelijk alles geprobeerd, maar onder de vier kilo overgewicht kwamen we niet. Uiteindelijk hebben we het maar zo gelaten en weten nu dat we met normale hoeveelheden vloeistoffen tien kilo moeten zien te besparen om aan de reglementen te voldoen. Gelukkig mochten we op zondag wel buiten mededinging gewoon testruns rijden", keek Harteveld op de kwalificaties terug.

pic35

Wat een testrun bij Voodoo Hemi Racing betekent, werd snel duidelijk. In een keurig rechte run klokte Harteveld 6,29 seconden en 220,35 mph en verpulverde daarmee allebei zijn bestaande persoonlijke records. Vooral de stap van 6,408 naar 6,29 seconden was indrukwekkend. Een lang leven hadden de records echter niet, want in zijn tweede en laatste run snelde de Voodoo Hemi Superbird naar 6,232 seconden en 221,44 mph (356 km/u). Een meer dan tevreden Harteveld over deze enorme stap: "Zaterdagavond hebben we de ontstekingsproblemen kunnen oplossen en de auto op scherp gezet. Die Engelsen wisten ook niet wat ze zagen toen er een 6,29 seconden op het scorebord verscheen. Voor de laatste run hebben we overal nog een tandje bijgezet, met de 6,23 als resultaat. Ik voelde tijdens de run al dat het hard ging en vooral bij het uitklappen van de parachutes merk je het verschil in snelheid. De klap die je krijgt is gewoon veel harder. Het was een topweekend, waarbij we lekker en veel hebben kunnen rijden, zonder dat er motorische problemen waren. Zo kun je stappen in de goede richting zetten en echt met het tunen van de combinatie bezig zijn."

pic36

De volgende wedstrijd op de kalender van Voodoo Hemi Racing is de voor het FIA Europees Kampioenschap meetellende NitrOlympX op de Rico Anthes Quartermile van de HockenheimRing. Voordat het team afreist naar dit best bezochte dragrace-evenement van Europa, staan Voodoo Hemi Racing nog een paar drukke weken te wachten. "We gaan minimaal tien kilo van het gewicht afhalen. De uitlaten zijn nu erg zwaar, dus daar is winst te behalen, net als in de velgen van de voorwielen. Verder willen we de aandrijfas van carbon maken, dat scheelt ook flink wat", aldus Harteveld tot besluit. De NitrOlympX wordt verreden van 19 tot en met 21 augustus.

pic81
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet