Sportscars

Sportscars: Titels verdeeld op Laguna Seca

Op Laguna Seca werden de diverse titels in de ALMS-series verdeeld. Porsche zowel de LMP2 als de GT2 titel, terwijl Chevrolet de GT1 klasse won. De Audi R10 TDI boekte andermaal een dubbeloverwinning

tekst Willem J. Staat

 Audi Laguna Seca

ALMS-Recordhouder Dindo Capello in de befaamde Corkscrew op Laguna Seca. Foto: Audi Sport

Achtste seizoenszege voor de Audi R10 TDI
Bij Audi schreef men andermaal autosportgeschiedenis. De R10 TDI is het eerste Le Mans Prototype dat tijdens zijn debuutjaar onverslaanbaar bleef. Bij acht starts boekte men acht overwinningen. Op het Amerikaanse Laguna Seca boekte men een dubbeloverwinning. Na een moeilijke beginfase leek het er niet naar uit te zien dat de Audi's voor de eindoverwinning in aanmerking zouden komen. Emanuele Pirro moest al na drie ronden naar de pits omdat de onboardcamera tussen de pedalen terecht was gekomen. Allan McNish knalde in de Corkscrew tegen een andere deelnemer aan, waarbij de motorkap moest worden vervangen. Ook kreeg McNish nog een Stop/Go aan zijn broek.

Door een uitgekiende strategie waarbij de neutralisaties optimaal benut werden kreeg men de Audi R10 TDI's weer in dezelfde ronde als de koplopers. In de slotfase kon men van het gunstige brandstofgebruik profiteren. In tegenstelling tot de concurrentie behoefde men geen tankstop meer te maken. De Schot Allan McNish leverde een prachtig kunststuk door met een lager toerental op één volle tank te rijden. Van de 159 reed McNish maar liefst 64 ronden op één tank. Met de laatste druppel brandstof in zijn tank ging de Schot als eerste over de finish. Voor Dindo Capello was het de zevende overwinning dit seizoen. De Italiaan is absolute recordhouder in de ALMS-series. De Italiaan zegevierde maar liefst 23 keer in het kampioenschap.

Succes voor Porsche in LMP2
In de LMP2 klasse behaalden zowel Lucas Luhr als Sascha Masssen het rijderskampioenschap. Luhr en Maassen deelden begin dit seizoen dezelfde LMP2 Penske Porsche, maar wisselden halverwege dit seizoen om tactische redenen van partner, waardoor beiden zich nu kampioen kunnen noemen. De combinatie Lucas Luhr/Romain Dumas eindigde als vierde en wonnen tevens de LMP2 categorie, terwijl de tweede Penske Porsche LMP2 RS van Sascha Maasen/Timo Bernhard als vijfde eindigde algemeen eindigde en tweede in LMP2 In de GT2 klasse ging de titel naar Jörg Bergmeister met een Porsche 911 GT 3 RSR, terwijl men ook de merkentitel won.

Titel voor Chevrolet Corvette
In de GT1 klasse won Chevrolet zowel de rijders- als merkentitel met de combinatie Oliver Gavin/Olivier Beretta. De nieuwe kampioenen eindigden als negende algemeen en tweede in de GT1 klasse. De Chevrolet-coureurs moesten de Aston Martin DBR9 van Stephane Sarrazin/Pedro Lamy voor zich dulden. De Chevrolet C6.R was in het begin bij een aanrijding betrokken, waardoor de achterkant enigszins beschadigde. Een neutralisatie pakte in het voordeel van de Corvette uit. Teammanager Gary Pratt: "Toen begreep ik dat het onze geluksdag zou worden." Chevrolet won de GT1 titel voor de zesde achtereenvolgende keer, en het type Corvette boekte zijn eerste klasse-overwinning in de 12 Uren van Sebring ruim vijftig jaar geleden.

UITSLAG
1. Allan McNish/Dindo Capello(GB/I) LMP1 Audi R10 TDI 158 ronden
2. Emanuele Pirro/Frank Biela(I/D)LMP1 Audi R10 TDI 159 ronden
3. Nicolas Minassian/Harold Primat(F/F) LMP1 Creation CA06 Judd 159 ronden
4. Lucas Luhr/Timo Bernard(D/D) LMP2 Pense Porsche RS Spyder 158 ronden
5. Sascha Maassen/Romain Dumas (D/F) LMP2 Penske Porsche RS Spyder 158 ronden
6. Chris Dyson/James Weaver(USA/GB) LMP1 Lola B06/AER
7. Stefan Johansson/Johnny Mowlem(S/GB) Zytek 06S 157 ronden
8. Stephane Sarrazin/Pedro Lamy(F/P) GT1 Aston Martin DBR9 153 ronden
9. Olivier Beretta/Oliver Gavin(MC/GB) GT1 Chevrolet Corvette C6.R 153 ronden
10.Johnny O'Connell/Ron Fellows(USA/CDN) GT1 Chevrolet Corvette C6.R 153 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet