WTCC

ETCC: Ryan Sharp wint FIA European Touring Car Cup

De Brit Ryan Sharp zag de kampioenstitel in de Yokohama Independents' Cup in het FIA WK Toerwagens aan zijn neus voorbij gaan ten gunste van Tom Coronel met de GR-Asia-SEAT Léon. Als kleine genoegdoening won Sharp op het circuit van Estoril echter wel de FIA European Touring Car Cup, de eenmalige Europese eindejaarsrace voor toerwagencoureurs met tweeliter-auto's volgens het Super 2000-reglement. Opmerkelijk genoeg reed Sharp in Portugal uitgerekend voor het team van GR-Asia met eenzelfde SEAT Léon als waarmee Coronel hem eerder in het WTCC had verslagen.

Tekst: René de Boer

Portugal in oktober, dan verwacht je een aangenaam najaarszonnetje en een aangename temperatuur aan de Atlantische kust bij Estoril. Niets van dit al echter op de racedag tijdens de tweede editie van de FIA European Touring Car Cup. Toegegeven, de temperatuur was met een graad of 18 nog redelijk, maar het zonnetje was ver te zoeken. Gestaag neervallende regen maakte er op het toch al met lichtelijk achterstallig onderhoud kampende "Autodromo Fernando Pires da Silva" in Estoril een vrij troosteloze vertoning van. Wij herinnerden ons een Europese Citroënfinale, járen geleden, toen het in Portugal drie dagen lang regende - bepaald geen opwekkende ervaring. Gelukkig hebben we ook vaak genoeg races met mooi weer in Estoril meegemaakt om te weten dat het er ook erg prettig kan zijn.

In de stromende regen nam Alex Zanardi, gestart vanaf pole-position, de leiding in de eerste race. De Italiaan leek een dag voor zijn verjaardag op weg naar een goed resultaat met zijn BMW 320si van het BMW Team Italy-Spain, maar hij kon zijn sterke positie niet al te lang vasthouden. Na een twee ronden lange safety-car-fase, het gevolg van een excursie van twee deelnemers uit de langzamere Super Production-klasse, moest Zanardi al snel zijn meerdere erkennen in Ryan Sharp, die op de spiegelgladde baan met zijn voorwielaangedreven SEAT duidelijk in het voordeel was ten opzichte van de achterwielaangedreven BMW. Na Sharp moest Zanardi ook diens teamgenoot Emmet O'Brien en zijn eigen Spaanse stalcollega Félix Porteiro voor zich dulden. Zo won na twaalf ronden uiteindelijk Sharp voor O'Brien, Porteiro en Zanardi. De best geklasseerde Super Production-rijder was de Rus Alexander Lvov met een Honda Civic Type-R voor diens landgenoot Timur Sadredinov met een Volkswagen Golf IV GTI.

Voor de tweede race regende het iets minder hard, maar van een serieuze weersverbetering was natuurlijk geen sprake. De Zweed Carl Rosenblad, achtste in de eerste race, vertrok vanwege het ook in het WTCC toegepaste "reversed-grid"-systeem vanaf pole en nam bij de start de leiding. Voor Zanardi vervloog al in de beginfase alle hoop op een goede klassering: in de eerste ronde raakte hij van de baan, een ronde later parkeerde hij zijn BMW definitief vanwege technische problemen. Terwijl Rosenblad gaandeweg de race wat terugviel, reed diens landgenoot Tomas Engström met zijn Honda Accord sterk naar voren. In de derde ronde nam Engström de leiding over, gevolgd door Sharp, die, als achtste gestart, in zijn kielzog eveneens flink wat terrein goedmaakte. Vier ronden later pakte Sharp bij het aanremmen van de eerste bocht de leiding en reed vervolgens zonder problemen de overwinning naar huis, met O'Brien op de tweede plaats. Engström eindigde als derde, Rosenblad was de best geklasseerde BMW-rijder op de vierde plaats. Beste Super Production-rijder was Stefano Valli uit San Marino, eveneens met een BMW.

In de totaalscore - de optelling van de punten uit de twee wedstrijden volgens het WTCC-schema 10-8-6-5-4-3-2-1 voor de eerste acht rijders, won Sharp met de ideale score van 20 punten. Daarmee mag de Brit zich officieel winnaar van de FIA European Touring Car Cup 2006 noemen. Zijn SEAT-merkgenoot O'Brien werd tweede met een totaal van 16 punten voor de beide Zweden Engström (Honda) met 9 punten en Rudholm (BMW) met 8 punten. Winnaar van de titel in de Super Production-klasse werd Timur Sadredinov, die met zijn Volkswagen Golf in beide races tweede in de klasse werd.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet