NASCAR

NASCAR: Vernieuwd Watkins Glen wordt een uitdaging

Het circuit van Watkins Glen werd recentelijk opnieuw aangepast en geasfalteerd. De afgelopen twee dagen waren 16 coureurs van zestien verschillende teams op "The Glen" actief. Penske-coureur Brad Keselowski schreef afgelopen dinsdag een wedstrijdchassis af.

Tekst Willem J. Staat
Foto's NASCAR

2016 Busch Glen
Kyle Busch met het JGR-roadcourse testchassis op "The Glen"

Vernieuwd Watkins Glen wordt een uitdaging
Volgend weekend vindt op het vernieuwde Watkins Glen weer een wedstrijd van de NASCAR Sprint Cup plaats. Sinds vorig jaar heeft het circuit de nodige veranderingen ondergaan en werd opnieuw geasfalteerd. Voor Watkins Glen kwam Goodyear met dezelfde bandencompound welke op de eveneens nieuw geasfalteerde Kentucky Speedway recentelijk gebruikt werden. Voor Watkins Glen ontwikkelde men bij een Goodyear een enorm harde compound. Racen met een zachtere compound zou ontzettend veel risico's met zich meebrengen.

2016 Stenhouse Glen
Ricky Stenhouse gebruikte evenals de gecrashte Keselowski zijn Ford Fusion wedstrijdchassis.

Risico's zijn er altijd zoals Brad Keselowski afgelopen dinsdag uitvond. De Penske-coureur trapte in een 90 graden rechtse bocht volledig door zijn remmen heen en crashte zwaar. De crash was eigenlijk identiek aan die van Jimmie Johnson in de Busch Series in 2000.

Omdat het de eerste dag wat geregend had was de grip level moeilijk te bepalen. A.J. Allmendinger(twee jaar geleden winnaar op Watkins Glen): Op deze baan voelt de band enorm hard aan en glad aan. Je glijdt een beetje rond om te realiseren over hoeveel grip je nu werkelijk beschikt. Omdat het geregend had, was het moeilijk de juiste set-up te vinden. Van de data die we van de laatste twee seizoenen hadden moesten wij enorm veel aanpassen."Allmendinger verklaarde dat de baan iets lager ligt als je vanuit de chicane komt. Ook het nemen van de curbs in de snelle bochten noemde hij een uitdagende aangelegenheid.

A.J. Allmendinger: " Er is weinig grip en tot het midden van de bocht houd je gewoon je adem in. Als de groene vlag nu gezwaaid zou worden, dan is de kans op fouten erg groot. De grip level is zeker minder dan in het verleden. Als we deze band inderdaad gaan gebruiken, dan zal er nauwelijks slijtage zijn. Na een aantal runs zagen ze er nog steeds als nieuw uit.

2016 Dillon Glen
Austin Dillon verwacht eigenlijk nauwelijks bandenslijtage, evenals de overige NASCAR-coureurs trouwens.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet