Formula E

Formule E: Chinezen grijpen technologische macht. Vist Honda achter het elektrische toekomstnet?

Het tweede Formule E-seizoen werd op controversiële wijze tussen de beide titelkandidaten beëindigd. Maar het verleden heeft bewezen dat dit inherent is aan de eenzittersport. Schumacher/Hill, Schumacher/Villeneuve, Senna/Prost destijds in de F1. Maar na twee seizoenen is duidelijk dat er tussen de F1 en FE weinig verschil bestaat als het om kampioenschappen gaat. Achter de schermen is er inmiddels een behoorlijke technische wapenwedloop gaande.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Formule E

Race


Chinezen grijpen technologische macht. Vist Honda achter het elektrische toekomstnet?
Wat een zinderende finale had moeten worden eindigde jammer genoeg in een controversieel slot, waarbij de beide titelkandidaten elkaar, in de tweede auto, met de snelste ronde probeerden af te troeven. Buemi werd op deze wijze kampioen. Het zou ons niet verbazen indien de FIA een dergelijke modus voor de toekomst in haar reglementen gaat uitsluiten. Behalve de nieuwe technologie die hier worden toegepast is er met andere formulewagenklasses eigenlijk weinig verschil. De Brit Oliver Turvey: "Het is een beetje anders, maar je kunt met zo'n ding iets meer dwars gaan. Maar er is eigenlijk weinig verschil met andere formuleauto's. Je rijdt altijd op de limiet!"

De meningen over de toekomst van de Formule E en elektrisch aangedreven auto's verschillen, maar voorlopig lijkt het er toch naar uit te zien dat een groot aantal fabrikanten voor elektrisch gekozen heeft. Audi, BMW (leverancier van safetycars en medical cars), Citroën, Renault en Jaguar zijn inmiddels bij het kampioenschap betrokken en Jaguar heeft een tijdje geleden al het team van Trulli overgenomen. Honda liet op de Red Bull Ring afgelopen weekend doorschemeren dat men voorlopig geen belangstelling heeft.

Yusuke Hagawa (verantwoordelijk voor het F1 project bij Honda): "Het racen moet verbeterd worden (? red) Wij hebben het overwogen, maar die klasse is nog niet populair genoeg. Technisch is dit interessant, maar qua racen totaal niet." Nu heeft men bij Honda wel een probleem dat bepaalde fracties binnen het bedrijf er graag bij betrokken zouden willen zijn, maar dat er door senior managers een veto werd uitgesproken. Zeker omdat men bij Honda, als de derde grootste autofabrikant ter wereld, in februari stelde dat in 2030 2/3e van onze mobiliteit hybride of elektrisch zal zijn. Het brandstofverbruik zoals we dit nu kennen zou dan volgens een studie van n.b. Honda zelf bijna volledig overtroffen zijn.

Bomen
Racen in het Park en nog zijn er protesten.....

Snelle ontwikkelingen
Ook NextEV-coureur Nelson Piquet Jr. deelt die mening. "De toekomst gaat elektrisch zijn. Zeker omdat de grote steden hiervoor gekozen hebben. Regeringen zullen met allerlei maatregelen komen en dit betekent dat mensen gedwongen gaan worden om elektrisch te gaan rijden. Je moet er rekening mee houden dat Tesla in vijf tot tien jaar haar omzet verdubbeld heeft. En dan is er geen enkele reden om zo'n auto niet te kopen."Bij het team van Mahindra is men er ook van overtuigd dat men een belangrijke bijdrage levert aan de ontwikkeling van de elektrische auto. Dr. Pawan Groenka van Mahindra: "Voordat iets in massaproductie gaat is de racerij met haar technologie altijd een stapje voor. Bij de ontwikkeling maak je je geen zorgen omtrent de kosten. Het product hoeft het ook geen vier of vijf jaar uit te houden, maar een uur is al voldoende. Die technologie ga je later voor een betrouwbaar, betaalbaar product toepassen." Groenka denkt dat Audi, BMW (safetycar), Citroën en Renault dankzij de racerij nu al een toekomstvoorsprong hebben. "Je gaat altijd tot aan de rand!" aldus Groenka.

BMW Safetycar
BMW levert voorlopig alleen nog maar een elektrische safetycar. Maar dit kan in de toekomst misschien nog wel eens veranderen.

Faraday tekent contract met Dragon
Het Chinees-Amerikaanse Faraday, dat als een grote concurrent voor Tesla moet worden gezien, tekende afgelopen weekend een contract met het team van Dragon Racing dat eigendom is van Jay Penske. Zowel Jerome D'Ambrosio als Loïc Duval verlengden hun contract met het team. De door Penske ontwikkelde aandrijfbron heeft de benaming Penske 701 EV gekregen. Bij Faraday werkt men aan de komst van een nieuwe Supercar die in 2018 op de markt komt. Kennis van in de Formule E toegepaste technologie zullen in hun serieproducten worden toegepast zo liet het bedrijf weten. Team Aguri is inmiddels door China Media Capital overgenomen en heet vanaf volgend jaar Techeetah. Ook NEXTEV TCR is nu in volledig Chinese handen en heet vanaf volgend jaar NextEV Nio. Met de vele Chinese inbreng zou men bij Honda in de toekomst weleens de boot kunnen gaan missen, net zoals men de laatste twee jaar bij McLaren het F1-schip een beetje gemist heeft.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet