Formula E

Formule E: In gesprek met titelkandidaat Lucas di Grassi: "Ik maak me niet teveel zorgen"

Di Grassi Podium
Als gastrijder won Lucas di Grassi afgelopen zondag de race van de Audi Sport TT Cup op de Norisring

Lucas di Grassi is dezer weken een druk bezet man. Weliswaar niet zo extreem als Porsche-coureur Romain Dumas, die na het onverwacht winnen van de 24 Uur van Le Mans direct naar de VS vloog en daar afgelopen weekeinde de bergklim van Pikes Peak op zijn naam schreef, en afgelopen dinsdag alweer in Berlijn was voor de presentatie van de nieuwe Porsche Panamera, maar ook Di Grassi heeft een vol programma. Twee weken geleden reed hij met Audi de 24 Uur van Le Mans, eindigde daar met teamgenoten Jarvis en Duval ook onverwacht toch nog als derde op het podium, afgelopen weekeinde startte hij als gastrijder in de Audi Sport TT Cup op de Norisring – waar hij in de eerste wedstrijd tweede werd en de tweede race op zijn naam schreef – en komend weekeinde rijdt hij in de beide races tijdens de Visa London e-Prix, de seizoenfinale van het FIA Formule E-kampioenschap op het circuit in Battersea Park in Londen. Spannender kon het niet zijn, want Di Grassi, uitkomend voor het team ABT Schaeffler Audi Sport, heeft een voorsprong van slechts één punt op Sébastien Buemi van het team Renault e.Dams. Aan de vooravond van de finale sprak AUTOSPORT.NL met de Braziliaan.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat, PR (1)

"Ik maak me niet teveel zorgen over de Formule E-finale, want dat leidt tot niets", zegt Di Grassi, gevraagd naar zijn verwachtingen voor het komende weekeinde. "Het verschil is één punt, er zijn twee races en er kan, zoals altijd, van alles gebeuren. We doen gewoon goed ons best en ik ben ervan overtuigd dat zowel het team als ikzelf er alles aan hebben gedaan om een goede prestatie te leveren. Meer kunnen we niet doen, ik neem het gewoon zoals het komt." Een nuchtere, pragmatische instelling waarmee Di Grassi dit seizoen al ver kwam: hij won de races in Putrajaya, Long Beach en Parijs en eindigde in de acht tot nu toe verreden wedstrijden zeven keer op het podium. Alleen in Mexico was er een non-score, nadat hij als winnaar over de eindstreep kwam, maar naderhand uit de uitslag werd genomen omdat zijn auto bij de technische nacontrole te licht bleek.

René Interview Lucas di Grassi in gesprek met AUTOSPORT.NL-redacteur René de Boer

Di Grassi is zeer positief over de ontwikkeling van het Formule E-kampioenschap in het tweede seizoen. "De serie is gegroeid van een noviteit als raceklasse met elektromotoren naar een volwaardig professioneel en wereldwijd kampioenschap met ondersteuning van gerenommeerde fabrikanten", zegt de Braziliaan. "Vergeet niet dat we pas in het tweede seizoen zijn, in vergelijking met bijvoorbeeld de DTM die al ruim 30 jaar bestaat, het WK Formule 1 dat er al 60 jaar is en Le Mans, dat al meer dan 90 jaar oud is. Formule E staat nog in de kinderschoenen, maar heeft een enorm groeipotentieel, omdat de ontwikkeling bij alle fabrikanten in de richting van de elektromobiliteit gaat. Dat vindt ook zijn weerslag in de autosport, en de Formule E is daarbij de koploper in de technologie. De ontwikkeling van het eerste jaar, waarin iedereen hetzelfde materiaal had, naar dit seizoen, waarin teams hun eigen aandrijflijn hebben ontwikkeld, is zeer positief. En daarmee is het niet gedaan: teams worden professioneler, de ontwikkeling gaat verder, accu's worden beter, dus het plan is om in het vijfde seizoen met één auto per race te kunnen volstaan."

Di Grassi
Di Grassi in actie met de ABT-Schaeffler-Audi Sport-Formule E

"Ook het concept met het racen in steden en vrijwel het volledige programma op één dag, waardoor je als rijder meteen op de limiet moet rijden, vind ik erg goed", vervolgt Di Grassi. Op de vraag wanneer we een race in Brazilië kunnen verwachten, zegt hij: "Op dit moment hebben we in Brazilië andere problemen dan een Formule E-race. Er was voor het eerste seizoen een race in Rio aangekondigd. Daar heb ik me hard voor gemaakt, er was zelfs al een circuit en alles, maar dat ging uiteindelijk niet door en het zal nog wel een paar jaar duren voordat het wat wordt. We hebben eerst de Olympische Spelen, waarvan ik verwacht dat het een redelijke ramp wordt, met het zika-virus en al die toestanden. Ik ben eerlijk gezegd ook niet van plan om erheen te gaan. En voordat er kan worden gewerkt aan projecten als een Formule E-race moet er eerst maar eens aandacht worden geschonken aan sociale problemen, gezondheidszorg, onderwijs... Zelfs de Formule 1-race is in gevaar."

Di Grassi Persconferentie
Ook tijdens een persconferentie op de Norisring sprak Di Grassi over zijn ervaringen

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet