ERC

Rally ERC Ieper: Spanning en bekende winnaar

Tijdens de laatste boucle verandert er van alles, iedereen maakt foutjes maar één rijder doet dat niet: Freddy Loix. Met een uitgekiende strategie verlijdt hij zijn vaak snellere tegenstanders tot fouten of overbelasting van de mechanica. Het resultaat? De elfde overwinning in Ieper! Onze landgenoot Hermen Kobus kruipt en passant nog even naar een vierde plek.

ASN Verslag Ieper-2
Loix was weer de snelste


Tekst: Harry en Steven van Veenendaal
Foto's Rally-eMag

Onder, over het algemeen fraaie weersomstandigheden, vertrokken de deelnemers zaterdagmorgen voor de tweede dag van de Kenotek Ypres Rally. Zoals vaak hier in Ieper gaat het op de zaterdagmorgen vroeg los. Stéphane Lefebvre heeft er zin en wint alle vijf de zaterdagse ochtendproeven. Bryan Bouffier die gisterenavond nog de trotse leider was, moest vanmorgen afhaken door transmissieproblemen. Hij leverde zijn plek in bij 'Mister Ieper' Freddy Loix, zoals we gisteren al verwachtten. Dat het zo snel zou zijn kwam natuurlijk door de problemen bij Bouffier, maar Loix reed zeer strak en berekenend. Hij beschikt dan ook over de meeste ervaring op het verraderlijke Ieperse asfalt. Maar Stéphane Lefebvre heeft natuurlijk niet per ongeluk een belangrijke plek gekregen in het ontwikkelingsteam dat Citroën heeft opgezet voor de C3 WRC voor het komende seizoen. Ook rijdt hij in het Abu Dhabi World Rallyteam een aantal wedstrijden in de 'oude' DS 3 van het Franse merk. Deze man is dus op jacht om Freddy Loix te onttronen. Voor de Belg is er nu een groot dilemma. Ga ik alles op alles zetten om de wedstrijd (voor de elfde keer!) te winnen, of pak ik de tweede plek en daarmee de plek voor de best geklasseerde Belg, die hem het Belgische kampioenschap in de schoot zal werpen. Bij de hergroepering die voorafgaat aan de afsluitende boucle van vijf proeven laat hij zich hier niet duidelijk over uit.

Ypres16-8431
Hermen Kobus evenaart zijn beste plek in Ieper

Kobus
Hermen Kobus en Erik de Wild verdedigen de Nederlandse eer nog altijd met verve. Halverwege de zaterdag staan ze op een keurige zesde plaats, hoewel vooral Kobus daar nog niet echt tevreden over is. "Ik ben in een strijd met mijzelf en met de auto," aldus onze teleurgestelde landgenoot, die meer had gehoopt van het Ieperse avontuur. "We hadden van tevoren gehoopt om hier op het podium te kunnen rijden en het is frustrerend als dat niet lukt. Ik mis gewoon het juiste ritme, wat we vorig jaar bijvoorbeeld in de East Belgian Rally wel hadden. Daar liep alles perfect en dan merk je ook dat je elke bocht goed pakt, de rempunten kloppen en dan kun je gewoon met de top mee komen. Dit weekend is het echter allemaal net niet lekker en dan verlies je het gewoon van die mannen vooraan."

Ypres16-8004

Toch mag Kobus best tevreden zijn met zijn prestaties, het startveld in Ieper is bepaald niet misselijk. Mannen als Lefebvre, Bouffier en lokale kampioen Loix zijn immers professionele coureurs die niets anders doen dan week in week uit in hun rallyauto zitten. "Dat is inderdaad zo, het is niet echt eerlijk om je daarmee te vergelijken. Wij hebben ook niet de middelen om uitgebreid te testen en kunnen niet al te veel wedstrijden rijden. Dat maakt het verkennen ook lastig. We hebben kuilen opgeschreven omdat we dachten dat we daar omheen moesten rijden, maar in de rallyauto kun je daar gewoon vol overheen. Dat soort kleine dingetjes maakt uiteindelijk wel het verschil." Gelukkig ziet ook Kobus wel in dat ze met de hen beschikbare middelen een prima prestatie leveren en komt aan het eind van het gesprek de strijdlust weer naar boven. "Maar goed, op zich loopt alles nu weer goed en moet ik gewoon de knop omzetten van het moeilijke begin. We hebben nog vijf proeven te gaan, en Casier willen we nog pakken!"

Tijdens de laatste boucle brengt die strijdlust hem nog heel ver. Terwijl de toppers schade oplopen door foutjes en mechanische problemen klimt Kobus rap in het klassement. Niet alleen door het uitvallen van de concurrentie maar ook door twee 'scratches'. Het brengt hem op de voorlaatste proef op een vijfde plaats. Vincent Verschuren maakt daar een fout, doordat hij zich niet goed voelt vanwege benzinedampen in zijn auto en daarvan maakt Kobus dankbaar gebruik om de Belg voorbij te steken. Een kleine schuiver zorgde er wel voor dat hij net achter Casier bleef steken. Maar aan het einde van de wedstrijd was hij toch tevreden met de evenaring van zijn beste Ieper resultaat: de vierde plek.

Loix kampioen
De laatste boucle was dus de scherprechter. Op de eerste proef, de tweede passage van de Kemmelberg was Lefebvre de snelste man, hij halveerde er zijn achterstand op Loix. Met nog vier proeven te gaan leek het lot van Loix bezegeld. De snelle Fransman zou de Belg verschalken. Maar Loix had zijn strategie bepaald op de overtuiging dat zijn Skoda op mechanisch gebied onverslaanbaar was. Eerder zagen we al de Citroën van Bouffier verdwijnen met een kapotte versnellingsbak en op Hollebeke, de langste proef van de rally, zagen we Lefebvre niet meer aan de finish doordat ook zijn versnellingsbak de geest had gegeven. Loix was redelijk in een veilige haven met een gat van bijna een minuut tussen hem en Kris Princen. Daarachter maakte Vincent Verschueren dus nog een fout waardoor de Belg Casier de laatste podiumplek kon pakken, net iets sneller dan Hermen Kobus, die dus vierde werd. Behalve de winnaar in Ieper werd Loix ook nog Belgisch Rallykampioen aangezien hij in de nog resterende wedstrijden niet meer in te halen is. 

Einduitslag Kenotek Ypres Rally
1. Freddy Loix -Johan Gitsels Skoda Fabia R5 2:22:15.1
2. Kris Princen-Peter Kaspers Peugeot 208 T16 +56.8
3. Bernd Casier-Pieter Vyncke Ford Fiesta R5 +1:19.8
4. Hermen Kobus-Erik De Wild (Nld) Skoda Fabia R5 +1:27.0
5. Vincent Verschueren-Veronique Hostens Skoda Fabia R5 +1:32.3
6. Pieter Tsjoen-Eddy Chevaillier Ford Fiesta R5 +2:29.9


Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet