Supercar Challenge

Stan van Oord racet op Spa-Francorchamps naar podium in Supercar Challenge

svo spa p

Stan van Oord heeft zich tijdens de Spa Euro Races op het Formule 1-circuit van Spa-Francorchamps met een derde podiumplaats in de eerste race weer teruggevochten naar de top in de Sport Divisie. De tweede race leek het podium opnieuw binnen bereik, maar een lekke band en een bijkomende extra pitstop zaten helaas nieuw succes in de weg.

Tekst: Aangeleverd bericht
Fotografie: PR

Van Oord en zijn Spirit Racing-teamgenoten keken uit naar de Spa Euro Races, want hoewel de ruim zeven kilometer lange baan van Spa-Francorchamps technisch moeilijk is, is het circuit in de Ardennen één van de grootste uitdagingen voor vrijwel elke coureur.

svo spa e

"Het is zo'n bijzondere baan, alles ademt autosport uit en met name wanneer je in Eau Rouge op topsnelheid naar boven rijdt is dat echt een kick", glimlacht Van Oord.

Ten opzichte van de andere auto's in de Sport Divisie waarin Van Oord uitkomt is de Clio op Spa-Francorchamps vanwege de lange stukken waar pure snelheid belangrijk is niet in het voordeel. Toch was de inwoner van Woudrichem na de vrije training positief gestemd, want er was aansluiting met de in principe snellere auto's.

svo spa 1

Dat pakte tijdens de kwalificatie niet goed uit, Van Oord was met de zesde startpositie in zijn klasse niet tevreden. "We komen toch snelheid te kort, het gat met de rijders voor mij is drie seconden en met de polesitter zelfs zeven. Dat is teveel. Ik zal in de race alles uit de kast moeten halen om het podium te bereiken", wist Van Oord na de tijdtraining.

Evengoed begon Van Oord vol enthousiasme aan de race en dat bleek terecht, want het werd een bijzonder leuke race. Bij de start wist hij een positie te winnen en die plek kon hij vasthouden. Een aantal ronden voor de pitwindow open ging kwam de safetycar in de baan vanwege een incident in de befaamde Eau Rouge. Vier ronden lang reed Van Oord in de stromende regen op slicks achter de safetycar. Toen deze eindelijk binnenkwam konden de rijders hun pitstop maken en regenbanden monteren. Omdat Van Oord vanwege de resultaten bij de vorige races geen strafseconden had kwam hij als leider in zijn klasse de baan weer op. In het tweede deel van de race reed de Clio-coureur zeer constante rondetijden, maar hij kon niet voorkomen dat een snelle Peugeot en een BMW hem passeerden. Met de derde plek was Van Oord echter zeer tevreden.

svo spa 2

Naast van de podiumplek genoten Van Oord en zijn Spirit Racing-engineers ook van het feit dat zij de zaterdagavond dit keer niet hard aan het werk waren om de auto te repareren. "Het was de laatste twee races telkens raak voor hen op zaterdagavond. Geweldig dat ze dat voor mij gedaan hebben, maar dit is toch veel relaxter voor iedereen."

svo spa 3

Ook de tweede race begon Van Oord vanaf de zesde startpositie en hij kon de rijders voor hem prima volgen. Toen de race vorderde werd het steeds waarschijnlijker dat het zou gaan regenen. Zijn Clio stond op slicks en als de regen zou beginnen kon hij op dat moment zijn verplichte pitstop gebruiken om regenrubber te laten monteren. Zover kwam het echter niet, want nadat Van Oord in Les Combes een kleine touché had met een BMW-rijder, leverde dit hem een lekke band op en hij moest dus binnenkomen terwijl het niet zeker was of de regen zou komen of niet. Daarom moesten zij wel kiezen voor slicks, in de hoop dat de regen over zou drijven.

svo spa r

Dat bleek niet het geval, in de stromende regen moest Van Oord al snel weer binnenkomen om banden te wisselen en daarmee verloor hij anderhalve minuut. Achteraf gezien was dat ook precies de marge die hij nodig zou hebben gehad voor een nieuwe podiumplek. "Erg jammer, nu zat er helaas niet meer in dan een vijfde plaats. Maar wel goed dat ik nu twee races gefinisht ben", bekeek Van Oord het van de positieve kant.

De volgende races in de Supercar Challenge worden ook op Belgische bodem gereden. Op 2 en 3 juli rijdt Stan van Oord tijdens de Zolder Superprix op het voormalige Formule 1-circuit van Terlaemen bij Zolder opnieuw twee races.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet