V8 Supercars

V8 Supercars: Ford wint Bathurst

Na acht jaar heeft Ford aartsrivaal Holden op het Australische Bathurst oftewel Mount Panorama van de troon gestoten. De Australische combinatie Craig Lowndes/Jamie Whincup versloeg de Holden van Rick en Todd Kelly met slechts 0.01 seconde verschil in een spectaculaire eindsprint

tekst Willem J. Staat

 Bathurst podium
Jamie Whincup en Craig Lowndes haalden de Bathurst 1000 terug voor Ford. Foto: Ford

Holden na acht jaar verslagen
Na acht jaar is Ford erin geslaagd om met de combinatie Craig Lowndes/Jamie Whincup de grootste toerwagenrace ter wereld te winnen. Voor Ford was het tevens de zesde overwinning in de spectaculaire Australische V8 Supercar series. Lowndes won dit jaar vier wedstrijden en Whincup twee. De wedstrijd op Bathurst werd maar liefst door tien safetycarfases gekenmerkt.De wedstrijd die eigenlijk in het teken van Peter Brock stond, eindigde voor het Australische Holden in een drama.

Pole-sitter Mark Skaife kwam slecht weg, en werd van achteren aangereden door een andere deelnemer. Mark Skaife: "Ik geloof dat dit wel het meest teleurstellende moment uit mijn carriere was. Nooit eerder tevoren zagen wij er zo sterk uit of waren de verwachtingen zo hoog. In de vijfde versnelling gleed de koppeling gewoon weg, ik kon het gewoon niet geloven. Ik was er enorm op gebrand om deze wedstrijd te winnen." De Holden van veteraan Jim Richards en Ryan Briscoe zag evenmin de finish. In de 25e ronde kampte Richards met nogal wat onderstuur en bij het uitkomen van de "Dipper" vloog Richards eraf, waarna de Holden nog eens in de richting van de andere muur werd gecatapulteerd. Ryan Briscoe: "We zaten op een safety-car te wachten, maar ongelukkigerwijze was het wel mijn auto met Jim Richards, die eraf ging. Het was gewoon pech. Maar in 2007 kom ik hier zeker terug"

 Lowndes in acite
Na tien jaar is Craig Lowndes op weg naar zijn tweede zege op Mount Panorama. Foto: Ford.

De vele safety-car periodes betekenden dat er aardig wat positiewisselingen waren zodat de teams constant hun strategie moesten veranderen. Halverwege de wedstrijd werd het duidelijk dat de Ford van Lowndes/Whincup en de Holden van Rick en Todd Kelly voor de overwinning zouden gaan. De definitieve beslissing viel eigenlijk tijdens de laatste safetycarfase tien ronden voor het einde, waardoor de wedstrijd in een zeven ronden durende shoot-out eindigde. Lowndes versloeg Rick Kelly met een miniem verschil van 0.01 seconde op de streep.

Goed resultaat ex-Jaguar testcoureur James Courtney
Voormalig Jaguar-testcoureur James Courtney eindigde eveneens voor Ford als derde. De combinatie Courtney/Seton had gedurende wedstrijd meerdere kansen, maar ze kwamen toch iets aan snelheid te kort. "Het doet me goed om eindelijk eens resultaat te hebben in de grootste toerwagenrace ter wereld. Dit is de hardste wedstrijd die ik ooit in mijn carriere gereden heb. Van het vele schakelen ziet mijn linkerhand er als een klomp vlees uit. Maar het was fantastisch om mijn teamgenoot Russell Ingall te verslaan. Fantastisch om deel uit te maken van een team waar de coureurs tegen elkaar mogen vechten.

Voor Craig Lowndes was het zijn tweede overwinning op Mount Panorama. De eerste overwinning behaalde hij exact tien jaar geleden met Craig Murphy in een Holden Commodore VR. Lowndes was toen een protegée van Peter Brock en stapte in 2001 onverwacht over naar Ford. Voor Jamie Whincup was het zijn allereerste Bathurst overwinning, nadat hij in 2005 als tweede was geëindigd.

 Bathust moment of horror
Horror moment tijdens de kwalificatiewedstrijd op Bathurst.De gele Holden Commodore van Mark Porter wordt aan de rijderszijde op volle snelheid door de Ford van David Clark getroffen. Bathurst winnaar Craig Lowndes wil nog meer veiligheid in de V8 Supercars.

Dodelijk trainingsongeval overschaduwt Bathurst
Tijdens de kwalificatiewedstrijd op vrijdag deed zich een ernstig ongeval voor waarbij de Holden Commodore van de Nieuw Zeelander Mark Potter en de Ford Falcon van de Australiër David Clark betrokken waren. Bij het opgaan van de "Mountain" spinde Porter volgens ooggetuigen op zijn eigen olie en liet de motor afslaan. David Clark die als eerste aankwam probeerde nog wanhopig het gestrande obstakel te ontwijken, maar ramde de gestrande Commodore met ruim 180 km/u. De 31 jarige Porter overleed zondag aan zijn verwondingen zonder nog bij bewustzijn te zijn gekomen. Clark, die ook zwaar gewond werd, is inmiddels weer bij bewustzijn en buiten levensgevaar. Porter is de vierde coureur die op Mount Panorama het leven laat. Eerder kwamen Don Watson en Mike Burgmann bij crashes in 1986 en 1994 om het leven, terwijl oud-wereldkampioen(1967)Denis Hulme in 1992 met een hartstilstand om het leven kwam. Ironisch genoeg reed David Clark met de oude auto van Porter, nadat deze naar een nieuwe Holden was overgestapt.Craig Lowndes heeft na het bekend maken van het overlijden van Porter opgeroepen tot nog meer veiligheid in de V8 Supercars.

UTISLAG
1. Craig Lowndes/Jamie Whincup Ford Falcon BA 161 ronden
2. Rick Kelly/Todd Kelly Holden Commodore VZ 161 ronden
3. James Courtney/Glenn Seton Ford Falcon BA 161 ronden
4. Russell Ingall/Luke Youlden Ford Falcon BA 161 ronden
5. Steven Richards/Paul Dumbrell Holden Commodore VZ 161 ronden
6. Paul Morris/Steve Ellery Holden Commodore VZ 161 ronden
7. Steve Owen/Tony Longhurst Holden Commodore VZ 161 ronden
8.Nathan Pretty/Paul Wheel Holden Commodore VZ 161 ronden
9.Alex Davison/Grant Denyer Ford Falcon BA 161 ronden
10.Jason Bergwanna/Craig Baird Ford Falcon BA 161 ronden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet