WTCC

WTCC: Priverijderstitel voor Tom Coronel

De Braziliaan Augusto Farfus won voor de derde maal dit seizoen een race om het FIA WK Toerwagens. Tijdens de eerste race op het circuit van Valencia eindigde hij voor de Italiaanse BMW-privateer Luca Rangoni. Diens landgenoot Nicola Larini werd met de Chevrolet Lacetti derde. Duncan Huisman eindigde als zevende na een sterk gereden wedstrijd. Tom Coronel werd na een turbulente wedstrijd veertiende en derde privérijder, waarmee de SEAT-coureur met nog drie races te gaan de kampioenstitel in de “Yokohama Independents’ Trophy” veilig stelde.

 tom_team


Tekst: René de Boer

Chaos gelijk al na de start: James Thompson tikte Andy Priaulx aan, die van de baan raakte, weer terugkwam en op zijn beurt Rob Huff van de baan tikte. De BMW en de Chevrolet belandden beide in de grindbak van de eerste bocht en voor de Britten was de race over. Om de gestrande bolides te kunnen bergen kwam de safety car voor twee ronden in de baan. In de vierde ronde werd her veld weer vrijgegeven, met Jordi Gené nog steeds aan de leiding voor Augusto Farfus en Alain Menu, maar Gené werd binnengeroepen voor een “drive through” als gevolg van een valse start.

 tom1


Tom Coronel was in her strijdgewoel in de eerste bocht teruggevallen naar de achtste plaats, terwijl Luca Rangoni dankzij een uitstekende start de positie van beste privérijder had. In de vijfde ronde haalde de Italiaan Menu in en was daarmee zelfs tweede. In dezelfde ronde kwam Gené binnen, waardoor Farfus de leiding in handen kreeg voor Rangoni, Menu en Tavano. Duncan Huisman, die een tijdlang achter Coronel reed, verloor een positie aan de Duitse SEAT-rijder Peter Terting en was daarmee negende. Chevrolet-rijder Alain Menu viel ondertussen steeds verder terug. Eerst moest hij zijn teamgenoot Nicola Larini voorbij laten, vervolgens kwam ook BMW-rijder Tavano langszij, die kort daarna ook Larini pakte. Terting stak in de achtste ronde Coronel voorbij in de strijd om de achtste plaats.

In de negende ronde haalde Huisman Coronel in en zette vervolgens Alain Menz zwaar onder druk. Even stak hij ervoorbij, maar direct daarop pakte Menu zijn positie weer terug. In de twaalfde ronde vond Huisman eindelijk een weg voorbij de Zwitser. Daaracter ontstond een vrij chatoische situatie toen Rydell en Tarquini met elkaar in botsing. Tarquini raakte hard de pitmuur en was uit de race. Coronel viel daarmee terug tot de veertiende plaats en derde in het klassement voor privérijders. Ook Rydell viel weg uit het klassement als gevolg van een beschadigd rechter voorwiel. Zo won uiteindelijk Farfus voor Rangoni en Larini. Duncan Huisman kwam als zevende over de eindstreep, Coronel werd veertiende en derde privérijder. Omdat zijn naaste concurrent in het klassement van de privérijders, Stefano D’Aste, pas als zesde “privateer” over de eindstreep kwam, was Coronel daarmee zeker van de eindzege in de “Yokohama Independents’ Trophy”. “Het was me wel een chaos”, meldde Coronel. “Maar het belangrijkste is dat ik de titel binnen heb. Nu kan ik eindelijk weer lekker gaan racen!”

Duncan Huisman was tevreden met zijn zevende plaats. “Menu was veel te langzaam, maar het was moeilijk om er voorbij te komen. Toen ik eenmaal weg was, kon ik probleemloos rijden. Ik heb nog één plaats verloren doordat Terting erlangs kwam, maar voor de rest ging het goed. Nu start ik de tweede race vanaf de eerste rij, dat wordt spannend.”

Uitslag:
1. Augusto Farfus, Bra, Alfa Romeo 156, 28.30,311
2. Luca Rangoni, Ita, BMW 320si, op 0,743
3. Nicola Larini, Ita, Chevrolet Lacetti, op 2,268
4. Salvatore Tavano, Ita, Alfa Romeo 156, op 6,397
5. Peter Terting, Dui, SEAT Léon, op 7,698
6. Jörg Müller, Dui, BMW 320si, op 8,593
7. Duncan Huisman, Ned, BMW 320si, op 14,414
14. Tom Coronel, Ned, SEAT Léon, op 20,601
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet