V8 Supercars

V8 Supercars: Bathurst grootste toerwagenevenement ter wereld

In het Australische Bathurst vindt dit weekend de grootste toerwagenwedstrijd ter wereld plaats. Mount Panorama, de plaats waar de legende van Peter Brock begon.

tekst Willem J. Staat

 Bathurst fans
De fans komen naar Bathurst om het nationale product Holden te zien winnen. Foto: GM Australia

Bathurst grootste toerwagenrace ter wereld
Vele lezers van www.autosport.nl kennen het circuit van Bathurst van de befaamde DTM3 game. Slechts weinigen zullen de historie van de grootste toerwagenrace ter wereld kennen. De 1000 KM van Bathurst werd in 1963 voor het eerst verreden. De eerste winnaars waren Harry Firth en Bob Jane met een Ford Cortina GT. Enkele jaren later won de Finse Rallyerijder Rauno Aaltonen samen met Bob Holden het evenement. De Mini's versloegen de snellere deelnemers door ze af te blokken. Howel de wedstrijd een volledige Australische aangelegenheid is, wisten ook enkele Europeanen hem te winnen. Onder de winnaars komen we o.a. Jacky Ickx, Armin Hahne en Win Percy tegen. De betekenis van een overwinning op Bathurst kan qua populairiteit het beste vergeleken worden met het winnen van de Indy 500 in de USA. Bathurst is ook de plek waar de onlangs overleden Peter Brock legendarisch werd.

 1e  Overwinning Brock
Peter Brock creëert in 1972 zijn eigen legende. Brock rijdt de wedstrijd alleen en vernedert de concurrentie met meerdere ronden voorsprong en verbetert het baanrecord in de allerlaatste ronde. Foto: GM Australia

Emotioneel weekend
Voor de vele teams en fans zal het een emotioneel weekend worden. Veel aandacht zal geschonken worden aan de legendarische Peter Brock, die de wedstrijd maar liefst negen keer op zijn naam schreef. In 1972 won hij de wedstrijd met een Holden Torana LJ XU1 voor de allereerste keer. Brock reed de volle 1000 KM alleen en vernederde de concurrentie met een voorsprong van meerdere ronden. In de laatste ronde verbeterde hij het baanrecord. Het leverde hem de naam "Peter Perfect" op. Na die overwinning in 1972 zouden er nog acht volgen, maar die reed "Peter Perfect" samen met een andere coureur. Speciaal voor deze wedstrijd zal de eerste startrij volledig leeg blijven en alle negen auto's waarmee Brock triomfeerde zullen nog één maal een hommage brengen aan één van de grootste coureurs die Australië ooit gekend heeft.

 V8 Supercar Holden
De spectaculaire V8 Holden Supercar. Foto: GM Australia.

Welke auto's?
De Supercheap Auto 1000 zoals de wedstrijd dit jaar officieel heet telt alleen mee voor het Australische V8 Supercarkampioenschap. In het verleden stond de wedstrijd open voor Groep A auto's en in 1997 reden de Supertourers op Bathurst. Huidig Seat-coureur Rickard Rydell won samen met Jim Richards in een Volvo S40. Ook Jim Richards won de wedstrijd meerdere malen en doet dit jaar voor maar liefst de 33e keer mee. Ook zijn er veel parallellen met het DTM. Juist in die periode verliep de ontwikkeling van het kampioenschap minder florissant. In 1997 en 1998 schreef men zelfs twee wedstrijden voor twee verschillende kampioenschappen uit. Evenals in Europa verdwenen de Supertourers en de V8 Supercars overleefden. Een betere parallel met het DTM is nauwelijks denkbaar.

 Scenic View Ford
Ford gaat dit seizoen aan de leiding in het kampioenschap. Foto: Ford Australia

Tevens zijn er veel overeenkomsten met het DTM. Het Australische Holden en Ford vormen al jaren een vast bestanddeel van het kampioenschap dat buiten Bathurst eigenlijk alleen maar uit Sprintraces bestaat. Men maakt gebruik van prachtig klinkende V8 motoren, die ongeveer 620 pk.leveren. Ook car-to-pit telemetrie is toegestaan in de V8 Supercars. Zowel Ford als Holden zetten fabrieksondersteunde teams in. James Courtney, enkele jaren geleden nog voor Jaguar in de F1 als testrijder actief, komt nu voor Ford in de V8 Supercars uit. Russel Ingall en de Braziliaan Max Wilson kwamen in het verleden in het Duitse F3 kampioenschap uit.

De populairiteit van Holden is "Down Under" dan ook enorm. Sinds 1998 hebben zij de wedstrijd op Bathurst gewonnen. Ford is de "underdog". De kansen dat Ford dit jaar wint zijn sterk aanwezig, want Craig Lowndes voert met 2218 punten het kampioenschap aan, gevolgd door Holden-coureur Rick Kelly. Garth Tender staat derde in het kampioenschap, terwijl Steven Richards en de populaire Mark Skaife slechts een negende en tiende plaats innemen. Ook zijn er nogal wat europese belangen. Triple Eight Engineering waarvan voormalig F-1 coureur mede-eigenaar is runt één van de Ford ondersteunde teams, terwijl Prodrive van David Richards volledig verantwoordelijk is voor Ford Peformance Racing. De naam TWR duikt eveneens bij Holden op.

 Rear View V8
Net zo populair als het DTM, de V8 Supercars.Foto: Ford Australia
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet