Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Kwalificatie-opzet zwaar mislukt, Hamilton op pole, Verstappen knap vijfde

Hamilton

De eerste vernieuwde kwalificatiesessie in 2016 is uitgelopen op een farce. De bedoeling was een spannende afvalrace tegen de tikkende klok, maar daar zijn de banden simpelweg niet naar. Die zijn slechts een of twee rondjes snel, dus de rijders kunnen niet continu blijven rijden. Bovendien hebben de teams maar een beperkt aantal setjes voor het hele weekend, dus blijven ze ook niet continu op de baan. Het resultaat is dat we niet naar het licht uit hun ogen rijdende coureurs zitten te kijken, maar naar een wegtikkende klok terwijl de rijders bij het vallen van de vlag al in de pitstraat staan te wachten. Q3, de climax van de zaterdag, levert zelfs de grootste anti-climax. Tegen de tijd dat de klok tikt voor de nummer vier, is iedereen al klaar en staan de auto's al lang en breed in de pits. Gelukkig zien de teambazen en rijders het ook in en is de kans groot dat het voor de volgende race wordt teruggedraaid. 


Nog meer slecht nieuws: Mercedes is weer dominant. De winter deed het al vermoeden, de kwalificatie bevestigt het. Hamilton was met zijn twee beste pogingen sneller dan Rosberg, de Ferrari's volgen op 0,8 (Vettel) en 1,2 seconde (Räikkönen). Het enige goede nieuws staat daarachter: de Toro Rosso is een goede auto. En daar maakt Max Verstappen meteen het beste van: hij kwalificeert zich als vijfde, twee plaatsen voor zijn teamgenoot.

Tekst: Daan Jeuken

Iedereen nerveus
De nieuwe kwalificatieopzet is voor iedereen nieuw en dat is te merken. Alle 22 man gaan nerveus op de baan, iedereen zoekt overijverig naar een vrij rondje, waarbij de Mercedessen druk zijn met elkaar inhalen, en we zien grote namen als Rosberg fouten maken. Levert dat verrassingen op? Nee, tegen de tijd dat de eliminatieronde begint, staan alle gerenommeerde mannen vooraan en in de pits.

Hoe nerveus ook, de teams achteraan moeten vooral hun rekenwerk goed voor elkaar krijgen. Dat lukt bij Manor niet: Pascal Wehrlein en Rio Haryanto staan onderaan, maar ook in de pits. Die starten morgen dus achteraan. Weinig nieuws onder de zon wat dat betreft, maar wel een grote overwinning voor Haas bij hun debuut, Grosjean en Gutierrez staan de startrij ervoor.

De eerste verrassing van de kwalificatie is Daniil Kvyat, die op p18 ook al in de pits staat en dus de kans mist om zich veilig te rijden. Felipe Nasr en Marcus Ericsson stranden daarna.

Waar blijft de beoogde actie?
In Q2 hopen we wat meer te zien van het nieuwe systeem. De hoop was dat we elke 90 seconden een rijder het licht uit zijn ogen zouden zien rijden, maar dat valt tegen. Kevin Magnussen is de eerste uitvaller, knap werk van debutant Jolyon Palmer. Die is de volgende uitvaller, maar tegen de tijd dat de klok voor hem wegtikt, draait hij de pits in. Jenson Button is de volgende op de uitvalplaats en die ... staat in de pits en stapt uit.

Sainz staat op p12, en voor het eerst zien we hem live voor zijn leven vechten. Sainz rijdt zich veilig met nog tien tellen te gaan, waardoor Alonso uitvalt. Die staat in de pits ...

Nico Hülkenberg staat dan op p11, hij verbetert zich een plaats, ten koste van Valtteri Bottas. Die is wel onderweg, maar rijdt geen goede ronde, maakt fouten in de laatste twee bochten, en blijft elfde. Hülkenberg staat dan dus op de uitvalplaats en die heeft zijn snelle tijd al gehad. Hetzelfde geldt voor Perez daarna en Massa daarna. De nieuwe opzet was bedoeld als superspannende afvalrace, het eindigt met een lege baan bij het vallen van de vlag.

Grootste anti-climax
Q3 zou nog iets meer spanning kunnen brengen. Maar daarvoor kloppen de parameters niet. Tegen de tijd dat iedereen een tijd heeft gezet, is er nog een halve minuut te gaan. Dat is veel te kort voor de mannen achteraan om nog nieuwe banden te halen en een tweede poging te wagen. Het goede nieuws hiervan is dat áls een van de topmannen echt een slechte ronde rijdt, hij dus niet de kans

De eerste poging van Rosberg is slecht: hij maakt een flinke fout en is met 1:25.260 vierde, achter Vettel en Räikkönen. Hamilton is nog eens een halve seconde sneller dan Vettel. Verstappen is slechts twee tienden langzamer dan Rosberg.

Daniel Ricciardo is de eerste uitvaller en heeft nergens meer tijd voor, hetzelfde geldt voor Sainz daarna, Massa en Verstappen. Dat betekent een vijfde startplaats voor Verstappen en dat is wel weer bevredigend.

Alleen Mercedessen nog
Alleen de top vier kan nog iets proberen in de laatste minuten, maar ook Ferrari besluit in de pits te blijven. Dat laat de twee Mercedessen over. Rosberg verbetert zijn tijd, pakt de Ferrari's, maar is een kleine tiende langzamer dan zijn teamgenoot. Die heeft de pole dus al in handen, maar maakt zijn intenties nog even duidelijker met een verbetering van drie tiende.

Dan is de kwalificatie afgelopen, terwijl de klok nog aan het wegtikken is voor nummer vier Räikkönen, en kijken we de laatste minuten, wat vroeger de climax heette, naar uitstappende en rondwandelende coureurs.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet