BTCC

BTCC: Sterk deelnemersveld krijgt vorm

BTCC Graphic Positive Text-copy

Het deelnemersveld voor het Brits toerwagen kampioenschap krijgt langzaam maar zeker vorm. De afgelopen maanden maakten de meeste grote teams hun plannen bekend, werd een nieuw merk gepresenteerd en werden de eerste testkilometers afgelegd. Tijd voor een overzicht.

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto's: BTCC

honda


Honda
De kampioenen van vorig jaar zijn terug met een verder ontwikkelde Honda Civic Type-R voor Gordon Shedden, Matt Neal en nieuwkomer Andy Neate. Shedden en Neal hebben samen vijf BTCC titels maar de 41-jarige Andy Neate is relatief onbekend en onsuccesvol gebleken. In 99 BTCC starts haalde de man uit Surrey nooit het podium. Wellicht dat de Honda hem beter ligt dan bijvoorbeeld de fabrieks-MG waar hij in 2012 geen potten mee kon breken. Opvallend is ook de terugkeer van Halfords als hoofdsponsor van het team dat in het verleden in de oranje sponsorkleuren succesvol was.

Naast de drie Team Dynamics-ingezette fabrieks-Honda's staan nog eens drie privé-ingeschreven Civic Type-R's ingeschreven. Twee auto's zijn er voor oud-kampioenen Eurotech met Martin Depper en Jeff Smith terwijl Speedworks een exemplaar inzet voor nieuwkomer Matt Simpson.

FotoSubaru

Subaru
Verreweg het grootste nieuws deze winter was de komst van een nieuw merk in de BTCC: Subaru. De Japanners hebben in samenwerking met Team BMR de nieuwe Levorg Estate ontwikkeld voor de nummer twee van vorig jaar Jason Plato, Colin Turkington, Warren Scott en James Cole. Van die laatste twee hoeft niet extreem veel verwacht te worden gezien de resultaten van teambaas Scott in 2015 en het feit dat Cole bij Motorbase compleet overschaduwd werd door Mat Jackson. De Volkswagen Passat CC waarmee het team de afgelopen twee seizoenen vocht om de titel is aan de kant gezet voor een geheel nieuwe auto, de Levorg Estate. Inderdaad een tourer die in de voetsporen treedt van de -onsuccesvolle- Volvo Estate en Honda Civic tourer. Of het team met een minimale voorbereiding een competitieve auto weet te bouwen is de vraag maar aan de motorkeuze zal het niet liggen. Team BMR maakte onlangs bekendJ in 2016 met Mountune motoren aan de start te staan.

FotoFord

Ford
Voor het Motorbase team was 2015 een seizoen met twee gezichten. Het team van Dave Bartrum moest de eerste helft van het seizoen missen door gebrek aan budget maar toen het team na de zomerstop terug kwam met de zelf-ontwikkelde Ford Focus ST begon het met Mat Jackson achter het stuur aan een zegetocht. Zo pakte Jackson drie pole-positions, acht podium plaatsen en vier overwinningen in slechts vijf raceweekenden. Dit jaar liggen de kaarten helemaal anders voor Motorbase dat met Mat Jackson en nieuwkomer en oud-kampioen Andrew Jordan misschien wel de sterkste line-up van het hele veld heeft en dankzij het sponsorbudget van Jordan een veel betere voorbereiding kent dan ooit tevoren.

Naast de twee semi-fabriekt inschrijvingen voor Motorbase staan er nog twee Ford Focus ST's aan de start. Een daarvan wordt ingezet door Maximum Motorsport voor Stewart Lines die vorig jaar nog met een Toyota Avensis in actie kwam voor Houseman Racing terwijl de Focus van Alex Martin in 2016 wordt ingezet door Team Parker Racing.

MG
Bij het fabrieksteam van MG is alles veranderd. Weg zijn Jordan en Jack Goff en in hun plaats zijn op het allerlaatste moment Ashley Sutton en Josh Cook aangetrokken. Cook maakte vorig jaar veel indruk met de Chevrolet Cruze van Power Maxed Racing en zou een vaste klant in de top vijf moeten kunnen zijn. Ashley Sutton is een compleet nieuwe naam in het Brits Toerwagen kampioenschap maar met de Britse Renault Clio titel op zak wordt er uitgekeken naar zijn debuut. De MG zelf zou nog altijd competitief moeten zijn maar kon zelden indruk maken in 2015.

FotoBMW

BMW
West Surrey Racing staat in 2016 met drie BMW 125i Sport machines aan de start voor Jack Goff, Sam Tordoff en Rob Collard. Daarmee is een van de sterkste teams in het veld verzekerd van een sterke rijders line-up. Tordoff wordt steeds beter in achterwiel-aangedreven auto's terwijl Collard elk seizoen goed is voor een aantal overwinningen. De vraag is nu of het tweetal de snelheid om kan zetten in een "title-run". Jack Goff stond vorig jaar onder enorme druk om te presteren en liet bij MG continue zien Andrew Jordan het hoofd te kunnen bieden. Gewapend met een verder ontwikkelde BMW van het team van Dick Bennets zou Goff weleens de verrassing van het seizoen kunnen worden

Toyota
Het blijft een raadsel. De Toyota Avensis is de oudste auto van het veld en wordt zonder fabrieksondersteuning gerund maar is zo nu en dan echt competitief. Niet minder dan vijf exemplaren staan in 2016 aan de start. De sterkste inschrijving is die van Speedworks Motorsport en Tom Ingram die in zijn debuutseizoen vorig jaar een aantal keer het podium haalde. Een opvallende naam is die van Rob Austin die zijn eigen team verliet en bij Handy Motorsport rijdt. Aanvankelijk werd een tweede auto bij het team verwacht maar die inschrijving werd verkocht aan Tony Gilhams Team Hard dat met maar liefst drie Toyota's aan de start staat voor jongelingen Chris Smiley, Jake Hill en Michael Epps. Een seizoen vol verrassingen lijkt toch weer mogelijk voor Toyota.

FotoMercedes

Mercedes
Twee Mercedes A-klasses staan opnieuw aan de start voor Adam Morgan en Aiden Moffat. Morgan was in de afgelopen jaren goed voor een zege per seizoen in de Cicely Racing Mercedes. Vorig jaar kreeg hij hulp van Moffat die onder de Laser Tools inschrijving steeds sterker wordt. De jongste deelnemer van het veld boekte genoeg progressie om vanaf de laatste plaatsen op de grid naar het middenveld op te schuiven. Het is interessant om te zien of de beide Mercedessen in 2016 de definitieve stap naar de top kunnen maken.

FotoChevrolet

Chevrolet
Power Maxed Racing was een van de verrassingen van 2015 maar het is nog maar zeer de vraag of het team die stijgende lijn vast kan houden. De Chevrolet Cruze is verder ontwikkeld en zou een sterk wapen moeten zijn maar top coureur Dave Newsham verkaste naar het Britse Rallycross kampioenschap terwijl Josh Cook Power Maxed verruilde voor MG. Als vervanging werd Hunter Abbot aangetrokken van Rob Austin Racing maar een tweede coureur ontbreekt momenteel op de officiële inschrijflijst. Een moeizaam seizoen lijkt onafwendbaar voor een van de smaakmakers van vorig jaar.

fotoaudi

Audi
Rob Austin Racing en de twee Audi A4's zijn niet meer maar toch staat er nog een Audi aan de start. Het gaat om de S3 van AMD Tuning, de auto waarmee Nicholas Hamilton, de broer van F1-coureur Lewis, vorig jaar zijn BTCC debuut maakte. Dit jaar is het de beurt aan Ollie Jackson om de bijzonder netjes gebouwde S3 te besturen. Jackson maakt zijn rentree na een jaar afwezigheid en zal na een dramatisch 2014 in de Proton blij zijn om een solide auto tot zijn beschikking te hebben.

Proton
Welch Motorsport is het kleinste team in het BTCC maar probeerde vorig jaar twee nieuwe Proton Gen-2's in te zetten voor teambaas Dan Welch en Andy Wilmot. Het werd een moeizaam jaar zonder echte opstekers, het tweede op rij en dus moest het team terug naar af, de wonden likken en het opnieuw proberen en ditmaal met slechts een enkele Proton voor teambaas Welch. Een paar jaar geleden was Welch Motorsport een van de eerste teams dat met de NGTC reglementen aan de slag ging maar sindsdien is het BTCC sterker geworden, en Welch Motorsport niet.

Elk jaar is het BTCC in staat om te groeien, in kwaliteit en in kwantiteit en ook in 2016 staan er weer dertig auto's aan de start. Nu is het wachten op de eerste race voordat we echt weten waar iedereen staat.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 18 maart 2016 18:23

    Ik kijk uit naar de start van het seizoen. Overigens is volgens mij Motorbase een priveteam en niet semi-fabrieks.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet