Racing Shows

Racing Shows: Van 4-6 maart Belgian Racing Victoris Hoofdthema Antwerp Classic Salon

Eén van de topbeurzen in de Benelux, nl. het Anwerp Classic Salon vindt plaats van 4 tot en met 6 maart 2016 in de vertrouwde hallen van Antwerp Expo. Het salon is dit jaar toe aan zijn 39ste editie. Thema van dit salon is Belgian Racing Victories.

Aangeleverd bericht
Foto's PR

24U Francorchamps


België: een klein land, maar groots op autosportgebied.
Belgian Racing Victoris hoofdthema op Antwerp Classic Car SalonGedurende het weekend van 4-6 maart vindt de traditionele Antwerp Classic Car Salon voor de 39e maal plaats. Vorig jaar werd deze beurs bijna door 29.000 bezoekers bezocht. Dit jaar zijn er 350 exposanten uit veertien landen. Voor wie van houdt autosport zeker de moeite waard om met de geschiedenis van de Belgische autosport herenigd te worden.

Als land zonder echte auto-industrie, kan België toch meer dan trots zijn op zijn autosportverleden. In 1947, amper enkele jaren na W.O. II, was het Johnny Claes die na 30 jaar afwezigheid van een Belgische racewagen in een internationale race met zijn Talbot-Lago de basis legde van de naoorlogse Belgische Autosportsuccessen. Samen met Paul Frère, Jacques Swaters, Roger Laurent en André Pilette was hij actief in het Ecurie Belge, wat in 1952 werd omgedoopt in Ecurie Francorchamps.

Met 4 overwinningen tijdens de 24 Uren van Le Mans, 3 x winnaar van de Tour de France, de Targa Florio en nog veel meer, was Olivier Gendebien niet minder succesrijk. Vanaf 1952 tot en met 1962 was hij één van Belgisch meest legendarische piloten. Van 1956 tot 1961 was hij officieel piloot bij de Scuderia Ferrari. Als zoon van de wedstrijdmechanicien van Johnny Claes was Lucien Bianchi voorbestemd om een succesvol coureur te worden. Aan de zijde van Olivier Gendebien won hij 4 x de Tour de France. De palmares van Lucien Bianchi is indrukwekkend: zowel in uithoudingsraces, rally s als Formule 1-wedstrijden stond hij op het podium. Met als hoogtepunt: de overwinning in de 24 uren van Le Mans in 1968. Hij verongelukte tijdens testritten in Le Mans in 1969. De meest legendarische en zeker de grootste Belgische autocoureur is ongetwijfeld Jacky Ickx
.
Hij won 6 maal de 24 uren van Le Mans, naast talrijke Formule 1-wedstrijden en diverse uithoudingsraces. Ook in de woestijnrally Parijs-Dakar was hij meer dan succesvol. Autosport in België was niet enkel een zuivere mannenwereld: rijdsters als Nicole Sol en Yvette Fontaine stonden meer dan hun mannetje.Zowel in circuitraces voor toerwagens als eenzitters. Yvette Fontaine brak destijds regelmatig rondetijden van gevestigde namen als Jacky Ickx. Het lijstje van legendarische rijders en dito overwinningen is groot: Eddy Joosen (24 uren van Francorchamps), Bertrand Gachot (24 uren van Le Mans), Thierry Boutsen (meerdere Formule 1-overwinningen), Pierre Dieudonné(24 uren van Francorchamps), Eric Vande Poele, Dirk Vermeersch, Alain Dex, Robert Droogmans, Marc Duez, Patrick Snijers, Patrick Nève,Didier Theys, Grégoire de Mevius, Freddy Loix en nog veel meer coureurs hebben België op de autosportkaart gezet

Tijdens de 39e Antwerp Classic Salon toont SIHA Salons Automobiles een 20-tal exclusieve toerwagens en sportprototypes uit de roemrijke Belgische autosportgeschiedenis. Wij brengen ze terug samen met de nog levende - legendes van weleer. M.a.w. met de rijders die deze wagens naar hun overwinningen loodsten.

Voor meer informatie: www.antwerpclassicsalon.be

Spa
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet