Diversen

Div: Boekbesprekingen autosport 2015

Peter Schäffner: The story of a Champion – Timo Bernhard *****

IMG 5369

In verhouding tot de omvang van het land en de prominente rol van de nationale automobielindustrie op mondiaal niveau is het aantal Duitse wereldkampioenen in de autosport verbazingwekkend klein. Sinds eind vorige maand behoort ook Timo Bernhard tot dit selecte gezelschap, want samen met zijn Porsche-teamgenoten Mark Webber en Brendon Hartley werd de coureur uit het Duitse Saarland kampioen in het FIA WK lange-afstandsracen (WEC).

Over de loopbaan van Bernhard verscheen bij de bijzonder productieve Duitse uitgever Gruppe C Motorsport Verlag nu een kloek boek, tweetalig in Duits en Engels, van de hand van journalist Peter Schäffner, die als verslaggever van het regionale dagblad 'Der Rheinpfalz' de carrière van Timo Bernhard vanaf het begin volgde. De aankondiging van het boek met de titel 'The story of a champion', nog voordat de beslissing in het WK gevallen was, leverde Bernhard wat smalende commentaren van zijn concurrenten op, maar ook als hij dit jaar geen wereldkampioen zou zijn geworden, was de titel alleszins gerechtvaardigd, gezien de vele successen die Bernhard ook voor die tijd al in de GT- en sportwagenracerij behaalde.

Timo Bernhard kreeg het autosportvirus van zijn vader, die als hobby deelnam aan races en heuvelklims. Via lokale kartslaloms op parkeerplaatsen van supermarkten en de serieuze Deutsche Kart-Meisterschaft klom Timo Bernhard op naar de Formule Ford, waarin hij succesvol was. Daarmee trok hij de aandacht van Porsche, en dat was de reden dat zijn loopbaan verder ging met een 911 in plaats van in de Formule 3: Timo Bernhard werd opgenomen in het UPS Porsche Junior Team, behaalde successen in de Duitse Carrera Cup en de Supercup en kreeg de status van fabrieksrijder. Met name in de VS scoorde Bernhard goed: overwinning in de 24 Uur van Daytona in 2003, GT-kampioen in de American Le Mans Series in 2004, LMP2-kampioen in de ALMS met de RS Spyder in 2007 en 2008. Maar ook: vijf overwinningen in de 24-uursrace op de Nürburgring, de overwinning in Le Mans in 2010 (toen hij samen met merkgenoot Romain Dumas was 'uitgeleend' aan Audi), en dit jaar dus de titel in het FIA WEC met Porsche.

Al die prestaties, tot en met het volledige seizoen 2015, zijn in woord en beeld gedocumenteerd in het lijvige boekwerk, maar belangrijker is misschien nog wel de blik die de lezer wordt gegund in het privéleven van Timo Bernhard: de harde beginjaren, waarin zijn ouders zich veel moesten ontzeggen om Timo te kunnen laten karten, de onzekerheid in het eerste stadium van zijn tijd als fabriekscoureur bij Porsche, hoe hij van super-fanatiek en gedreven ook moest leren om soms een beetje te ontspannen, het zware testongeval met Audi in Sebring in maart 2013, waardoor hij na een rugblessure bijna een heel seizoen buitenspel stond, en het daaropvolgende revalidatieproces. Ook beschrijft Bernhard hoe hij traint (in het regionaal Olympisch trainingscentrum in Saarbrücken), en geeft hij zijn persoonlijke visie op twee circuits die in zijn carrière zo'n belangrijke rol spelen: de Nürburgring-Nordschleife en het circuit van Le Mans.

Het boek is voorzien van een voorwoord van Dr. Wolfgang Porsche en de diverse hoofdstukken worden regelmatig onderbroken door persoonlijke tekstbijdragen van mensen die een belangrijke rol in Timo's loopbaan spelen of hebben gespeeld, van Helmut Greiner, de coördinator van het vroegere UPS Porsche Junior Team, via de Amerikaanse teambaas Roger S. Penske en Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich tot collega-rijders als Mark Webber en Marc Lieb. Ook Bernhards passie voor de rallysport komt aan bod, evenals zijn rol als eigenaar van het Team 75 Bernhard in de Duitse Porsche Carrera Cup (waarvoor afgelopen seizoen ondermeer Jaap van Lagen incidenteel in actie kwam). Een uitgebreid gedeelte met alle ooit door Timo Bernhard behaalde resultaten (vanaf de allereerste kartslalom tot de meest recente FIA WEC-race) sluit het geheel af. 'The story of a champion' is een titel die de lading volledig dekt, een completere biografie kan men zich voor iemand die nog actief is nauwelijks voorstellen. Dat het geheel daarbij ook nog eens lekker wegleest, is een groot voordeel, want de tekstomvang is fors. Een wereldkampioen waardig!

Peter Schäffner: The story of a champion – Timo Bernhard, Gruppe C Motorsport Verlag, Duisburg. 284 pagina's, 25 x 30 cm. Engels- en Duitstalig. Gebonden met hardcover. ISBN 978-3-928540-82-7.

Dr. Georg Konradsheim/Dr. Thomas Gruber: Carrera RS *****

IMG 5378

Onder Porsche-liefhebbers was en is het boek over de Carrera RS dat de beide Oostenrijkers Dr. Thomas Gruber en Dr. Georg Konradsheim bijna een kwart eeuw geleden het licht deden zien, enorm gezocht. Voor het werk in Duits of Engels, afhankelijk van de taal in Carrera-groen of Carrera-rood, worden gebruikt niet zelden prijzen van rond de 1.200 Euro betaald. Nu bracht de Weense uitgever TAG Books een geactualiseerde versie van het boek op de markt, die de lat nóg hoger legt.

Wie het boek uit de cassette haalt, heeft al direct het gevoel, iets bijzonders in handen te hebben. Geen wonder, met een gewicht van bijna 3,5 kg en een formaat van 27 x 31 cm. Wederom kan worden gekozen uit twee taalvarianten: gele cassette met bruin boekomslag is de Duitse versie, bruine cassette met geel boekomslag is de Engelstalige uitvoering. De uitgever spreekt van een gelimiteerde oplage, maar dat is bij een aantal van 3.000 gedrukte (en genummerde) boeken natuurlijk heel relatief: er zijn niet weinig reguliere autosportboeken die dit aantal bij lange na niet halen. Maar gelimiteerd of niet, het is een fantastisch boek geworden.

Met 434 pagina's, 178 meer dan bij de voorgaande editie, is het een fors boekwerk geworden. Sinds de publicatie van het eerdere boek over de Carrera RS hebben de auteurs tal van nieuwe gegevens boven water gehaald en ook vele nieuwe foto's gevonden, met name over de deelname van Carrera RS-modellen in races en rally's. Het boek begint met een hoofdstuk over de Carrera Panamericana in Mexico, de 'road race' waaraan de Porsche zijn naam dankt. Het merk behaalde vele successen in dit evenement, ondermeer met de 550 Spyder. Het volgende hoofdstuk belicht chronologisch de voorgangermodellen: de 550, 356 Carrera, 904/Carrera GTS en 906/Carrera 6.

Daarna is er aandacht voor de Porsche 916, die als echte wegbereider voor de Carrera RS gold. Vervolgens komen de auteurs tot de auto die het hoofdonderwerp van het boek vormt. En daarbij gaan ze onvoorstelbaar ver in de diepte: na hoofdstukken over ontwikkeling en productie worden achtereenvolgens motor, versnellingsbak, chassis, carrosserie en aerodynamica behandeld, daarna modellen en uitvoeringen, kleuren, lettertypes op de carrosserie, interieur en speciale modellen. Dan ben je inmiddels dus zo'n 250 pagina's verder, maar dan is er ook nog aandacht voor PR- en marketingactiviteiten, en dan volgt op zo'n 100 pagina's een verhandeling over de sportsuccessen van het merk. Dat daarbij onze eigen Gijs van Lennep in woord en beeld een prominente rol speelt, is vanzelfsprekend, inclusief spectaculaire foto's van zijn overwinning in de laatste Targa Florio. Vervolgens is er een hoofdstuk met alle chassisnummers en bijzondere kenmerken van de geproduceerde Carrera RS'en, wederom met zeer veel aandacht voor details en bijzonderheden. Als appendices zijn er ondermeer het instructieboekje, dealerinformatie, homologatiepapieren en technische gegevens. Een personenregister en een literatuuroverzicht ronden het geheel af.

Het geactualiseerde en flink uitgebreide werk van de beide auteurs, waarvan Gruber ondermeer ook zelf actief was als coureur, en Konradsheim als handelaar gespecialiseerd is in exclusieve Porsches, is een fenomenaal boek geworden dat elke Porsche-liefhebber in de collectie moet hebben. Natuurlijk is de prijs van 438 Euro enorm, maar als je bedenkt dat er voor de originele Porsche Carrera RS-brochure (met de 360-graden-opname in vele kleine foto's op de cover) zonder problemen een bedrag van boven de 1.000 Euro betaald wordt, krijg je in boek de volledig afgedrukte brochure, plus een onvoorstelbare hoeveelheid informatie, spectaculaire foto's en achtergronden erbij. En als het boek dezelfde weg volgt als de voorgaande editie, is het ook nog eens een prima investering. Aanbevolen? Als je het geld kunt missen, zonder meer!

Dr. Thomas Gruber/Dr. Georg Konradsheim: Carrera RS. TAG Books, Wenen. 434 pagina's, 27 x 31 cm. Naar keuze Duits- of Engelstalig. Gebonden in hardcover in cassette. ISBN 978-3-9504-911-0-4 (Duits) of 978-3-9504-911-1-1 (Engels).

John Lingle: Hard Luck Lloyd ****

IMG 5370

Lloyd Ruby is niet de bekendste Amerikaanse autocoureur, maar zeker iemand over wie een interessant verhaal te vertellen is. De Texaan had een carrière die op z'n minst veelzijdig mag worden genoemd: dirt tracks, Indycars, stock cars, sportwagens, midgets en motorfietsen. In al deze categorieën racete en won hij, alleen in de Indy 500 lukte het nooit. Bij zijn 18 deelnames viel hij tien keer uit, de reden waarom hij de bijnaam 'Hard Luck Lloyd' kreeg.

Tot de belangrijkste wapenfeiten van Lloyd, die in 2009 op 81-jarige leeftijd overleed, behoren overwinningen in de 24 Uur van Daytona en de 12 Uur van Sebring, beide in 1966 en telkens samen met Ken Miles. Dat jaar zou hij ook deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans, met de kans op de 'triple crown' in de sportwagenracerij, maar bij het opstijgen vanaf het vliegveld van Indianapolis crashte het vliegtuig waarin Ruby aan boord was, waarbij hij letsel aan zijn ruggenwervel opliep. Wederom 'hard luck'.

In 2000 verscheen er al een biografie over Lloyd Ruby van de hand van Ted Buss, met als ondertitel 'The greatest driver never to win the Indy 500'. Dat boek heb ik, gelukkig nog door Ruby gesigneerd, in mijn collectie. Recent verscheen er een nieuwe biografie geschreven door John Lingle. Het is Lingles eerste boek, na zijn activiteiten als columnist voor de Indycar-website morefrontwing.com. Lingle vertelt het levensverhaal van Ruby veel uitvoeriger dan Buss en raadpleegde niet alleen vele bronnen, maar sprak ook met tal van betrokkenen. Ook kreeg hij de medewerking van de familie Ruby, wat ondermeer resulteerde in tal van onbekende illustraties.

Het verhaal is onderhoudend opgeschreven en de meer dan 275 foto's in zwart/wit en kleur maken het geheel tot een fraai tijdsdocument van meer dan vier decennia Amerikaanse autosporthistorie. Het geheel is keurig uitgevoerd met hardcover en leeslintje op een prettig groot formaat en laat opnieuw zien hoe de enthousiaste uitgever Racemaker Press een interessante bijdrage aan de autosport-geschiedschrijving levert.

John Lingle: Hard Luck Lloyd – The complete story of slow-talking, fast-driving Texan Lloyd Ruby. Racemaker Press, Boston. 320 pagina's, 18 x 24 cm. Engelstalig. Gebonden met hardcover. ISBN: 978-1-935240-05-1.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet