GT

GT: Kessel-Ferrari wint Gulf 12 Hours, rode vlag redt tweede plaats Yelmer Buurman

151211 Gulf12H Winnaar actie
Winst voor de Kessel Racing-Ferrari in de vijfde editie van de Gulf 12 Hours

Het had een mooie showdown kunnen worden tussen Davide Rigon in de nummer 11-Kessel Racing-Ferrari en de snel opklimmende Yelmer Buurman in de nummer 2-Black Falcon-Mercedes-Benz SLS AMG GT3, maar de realiteit was helaas anders. Met een kwartier te gaan in de 'Gulf 12 Hours' kwamen Michael Lyons in de nummer 99-Kessel-Ferrari en Alexander Volz in de Black Pearl-Ferrari in bocht drie met elkaar in botsing, waarop de wedstrijdleider besloot de strijd te staken. De race werd daarop niet meer hervat en daarmee stond het Kessel Racing-team met Michael Broniszewski, Giacomo Piccini en Davide Rigon als winnaars vast. Voor Rigon betekent dat een herhaling van zijn winst in Abu Dhabi van vorig jaar, toen hij met een AF Corse-Ferrari reed. Het Black Falcon-team met Yelmer Buurman, Hubert Haupt en Abdulaziz Al Faisal eindigde als tweede, voor de Oman Racing-Aston Martin met Johnny Adam, Darren Turner en Ahmad Al Harthy. In de Cup-klasse was er een afgetekende overwinning voor Xavier Maassen en zijn teamgenoten Charles Espenlaub en Charlie Putman in de MRS GT Racing-Porsche 911 GT3 Cup op de negende plaats algemeen. De Renault R.S. 01 van Equipe Verschuur eindigde als tiende algemeen en als derde in de Gentlemen-klasse.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

151211 Start deel2

Na de herstart van de race reed Giacomo Piccini in de Kessel-Ferrari aan de leiding, terwijl Jeroen Bleekemolen in de nummer 1-Abu Dhabi-Black Falcon SLS de tweede plaats overnam van de zusterauto. Na de eerste stops kon de Mercedes, nu met Al Qubaisi aan het stuur, de leiding overnemen, maar al snel raakte hij de eerste plaats weer kwijt aan de andere auto van het team, terwijl de Oman Racing-Aston Martin opklom naar de tweede plaats. Vervolgens kreeg de nummer 1-SLS wederom te maken met elektriciteitsproblemen, zoals dat gisteren in de kwalificatie ook al het geval was. Daardoor verloor het team twaalf ronden, waar ook Jeroen Bleekemolen met snelle rondetijden niets meer aan kon veranderen.

151211 Gulf12H SLS 1 deel2
De inzet van Jeroen Bleekemolen werd niet beloond met een podiumplaats

"Jammer, maar dat was waar ik gisteren al voor vreesde: het probleem was er dus nog niet uit", verklaarde Bleekemolen na afloop. "Al Kubaisi was aan het einde van zijn stint en we reden in principe op schema, waardoor we zeker hadden kunnen meestrijden om de overwinning, al was het met Rigon wel een zwaar gevecht geworden. In principe was dit mijn laatste race met de SLS, want vanaf Dubai rijdt Black Falcon met de nieuwe AMG GT. Jammer dat ik het niet met een beter resultaat heb kunnen afsluiten, maar misschien krijg ik nog wel eens een kans met een SLS ergens in een race van de 24H Series of zo."

In het negende uur was er voor de tweede maal in de race een interventie van de safety-car als gevolg van een crash van Loris Capirossi in de nummer 65-Kessel-Ferrari. De onderlinge verschillen aan de kop van het veld waren daarmee teniet gedaan, met Abdulaziz Al Faisal in de Black Falcon-Mercedes op kop voor Ahmad Al Harty in de Oman Racing-Aston Martin en Davide Rigon in de Kessel-Ferrari. Na de herstart bouwde Al Faisal meteen weer een voorsprong op, terwijl Rigon Al Harty passeerde en zo de tweede plaats overnam. Korte tijd later nam Rigon de leiding en ook na de rijderswissel wist Piccini deze positie vast te houden, met zoals gemeld uiteindelijk de overwinning als resultaat.

151211 SLS 2 deel2
Ondanks versnellingsbakproblemen werden Yelmer Buurman en zijn teamgenoten toch nog tweede

Yelmer Buurman eindigde als tweede, maar had duidelijk baat bij de rode vlag: "In de slotfase had ik problemen met de versnellingsbak, die steeds erger werden. In eerste instantie klonk de tweede versnelling nogal raar, maar uiteindelijk kon ik alleen nog maar in de zesde versnelling cruisen... Je kunt je voorstellen dat ik dus erg opgelucht was toen ik de rode vlag zag, want anders was het waarschijnlijk nog erg spannend geworden. Het was jammer dat we een deel van onze opgebouwde voorsprong weer waren kwijtgeraakt door de safety-car-fase, maar als geheel kijk ik toch tevreden terug op deze wedstrijd." Na de huldiging moest Buurman direct naar het vliegveld, omdat hij morgen in Stuttgart wordt verwacht voor het evenement 'Stars & Cars' bij Mercedes-Benz.

Achter de Oman Racing-Aston Martin op de derde plaats, een keurig resultaat bij het debuut van het team, eindigde de Ferrari van Marco Cioci, Jack Gerber en Ilya Melnikov als vierde algemeen en als winnaar van de Pro-Am-klasse. Dat was ongetwijfeld meer dan waarop het team na het onfortuinlijke begin van de race met de botsing van Melnikov had gehoopt. De overwinning in de Gentlemen-klasse ging naar de Kessel-Ferrari met Lyons, Gitlin en Zanutti, ondanks het feit dat Michael Lyons na zijn crash in de slotfase niet meer rijdend over de finish kwam. Op soortgelijke wijze won vorig jaar Jorge Lorenzo, ook met een Kessel-Ferrari, de Gentlemen-klasse in Abu Dhabi.

151211 Gulf12H 20 Pitstop
Probleemloze race en klassewinst voor Xavier Maaassen c.s. in de MRS-Porsche

Voor Xavier Maassen en zijn Amerikaanse teamgenoten in de MRS GT Racing-Porsche was er een afgetekende overwinning in de Cup-klasse. "Eigenlijk konden we de race alleen maar verliezen, zo sterk waren wij in vergelijking met de andere teams in de Cup-klasse, maar dat hebben we gelukkig niet gedaan", lacht Maassen. "We waren in iedere sessie de snelste, hadden in de race geen enkel probleem en zo konden we dus vrij gemakkelijk de overwinning naar huis rijden. Ook mijn teamgenoten hebben het perfect gedaan, terwijl MRS ons een uitstekende auto gegeven heeft. Ik kijk terug op een heel goed seizoen: podium in de 12 Uur van Zandvoort, podium in de 24 Uur van Zolder en hier nu dus zelfs de overwinning

151211 Gulf12H Podium

Uitslag:
1. Broniszewski/Rigon/Piccini, Ferrari 458 Italia GT3, 301 ronden
2. Buurman/Haupt/Al Faisal, Mercedes-Benz SLS AMG GT3, op 24,253
3. Turner/Adam/Al Harthy, Aston Martin Vantage, op 1:09,211
4. Cioci/Gerber/Melnikov, Ferrari 458 Italia GT3, op 5 ronden (1e Pro-Am)
5. Lyons/Gitlin/Zanutti, Ferrari 458 Italia GT3, op 6 ronden (1e Gentlemen)
6. Rizzoli/Flor/Castellacci, Ferrari 458 Italia GT3, op 6 ronden
7. Bleekemolen/Al Qubaisi/Engel, Mercedes-Benz SLS AMG GT3, op10 ronden
8. Capirossi/de Bernardi/Cadei, Ferrari 458 Italia GT3, op 12 ronden
9. Putman/Espenlaub/Maassen, Porsche 991 GT3 Cup, op 17 ronden (1e Cup)

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet