GT

GT: Clearwater Racing op pole voor Sepang 12 Hours, Van Dam snel

12375034 795402610561909 2452307361747112736 o

Clearwater Racing begint morgen vanaf pole-position aan de Sepang 12 Hours. In de top 15 shootout op het Maleisische circuit was Gianmaria Bruni de snelste coureur, voor Belgian Audi Club Team WRT-coureur Laurens Vanthoor. Bruni was met de Ferrari 458 Italia GT3, die de afgelopen twee edities van de Sepang 12 Hours wist te winnen, ruim twee tienden sneller dan Audi-coureur Vanthoor en de McLaren 650S GT3 van Alvaro Parente. Beste Nederlander was Carlo van Dam die de Singha Motorsport Team Ferrari 458 Italia GT3 als vierde kwalificeerde.

Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto's: SRO/SIC/Buggershots

Dat Ferrari en Audi om de pole zouden gaan strijden leek vooraf al duidelijk. Carlo van Dam was in de eerste vrije training op donderdag het snelste met de Singha Motorsport Team Ferrari 458 Italia GT3 en in de tweede sessie was het Clearwater Racing-coureur James Calado die de tijd van Van Dam wist te verbeteren. In de derde en laatste vrije training was het uiteindelijk Gianmaria Bruni die de snelste tijd liet noteren, voor Laurens Vanthoor in de nieuwe Audi R8 LMS.

12375054 795402663895237 1137536992574430058 o Laurens Vanthoor is terug na zijn blessure en was direct snel met de nieuwe Audi

Hoewel de kwalificatie voor de top 15 shootout maar liefst 90 minuten duurde werden de snelste ronden vrijwel direct aan het begin van de kwalificatie neergezet. Vanthoor reed in zijn eerste snelle ronde een 2:02.304 en die tijd bleek aan het einde genoeg om als snelste naar de shootout te gaan. Nobuteru Taniguchi kwalificeerde de Team AAI - HubAuto Mercedes-Benz SLS AMG GT3 als tweede op 0,613 seconden, terwijl Van Dam in zijn tweede vliegende ronde een tijd van 2:03.243 wist neer te zetten en zich daarmee als derde kwalificeerde voor de top 15 shootout.

In de shootout werden de snelste tijden gereset en begon iedereen met een schone lei. Gianmaria Bruni reed in zijn eerste snelle ronde een rondetijd van 2:02.768 en pakte daarmee de voorlopige pole-position. De Clearwater Racing-coureur verbeterde nog wel zijn eerste sectortijd, maar toen bleek dat Vanthoor de tweede tijd had neergezet en in zijn tweede ronde niet sneller was dan de Ferrari besloot Bruni de pits in te duiken. Vanthoor maakte zijn tweede ronde nog wel af, maar de Belg verloor bijna een halve seconde ten opzichte van zijn eerste ronde en bleef op de tweede plaats steken.

12365955 795402757228561 4321379197269326263 o Beste Nederlander op het Sepang International Circuit: Carlo van Dam

Carlo van Dam kwalificeerde de Singha Motorsport Team Ferrari uiteindelijk als vierde, nadat Alvaro Parente met de FFF Racing Team by ACM McLaren 650S GT3 zijn tijd wist te verbeteren. De inmiddels in Azië woonachtige Nederlander wist coureurs als Christopher Haase, Alex Yoong, Markus Winkelhock en Guy Smith achter zich te houden in de kwalificatie.

Peter Kox kwalificeerde de B-Quik Racing Audi R8 LMS Cup V10 als twaalfde algemeen. Kox deelt de Audi met de Nederlandse zakenman en teameigenaar Henk Kiks en de Australiër Daniel Bilski. De geel-zwarte Audi pakte de tweede plaats in de GTC-klasse, achter de Lamborghini Huracán Super Trofeo van GP3-coureur Mitchell Gilbert.

12362754 795402823895221 6082505510266081721 o De Audi R8 LMS Cup van Henk Kiks en Peter Kox start vanaf de twaalfde plek

De Sepang 12 Hours start morgen om 12.00 uur lokale tijd (5.00 uur in Nederland) en is volledig LIVE te zien op MotorsTV.

Uitslag:
1. Mok/Bruni/Calado/Griffin, Ferrari 458 Italia GT3, 2:02.768
2. Ortelli/Vanthoor/Leonard, Audi R8 LMS, 2:02.986
3. Hamaguchi/Watson/Caldarelli/Parente, McLaren 650S GT3, 2:03.437
4. Rizzo/Bhirom Bhakdi/Pier Guidi/Van Dam, Ferrari 458 Italia GT3, 2:03.503
5. Ide/Mies/Haase, Audi R8 LMS, 2:03.560
6. Chen/Yoshimoto/Taniguchi/Tanigawa, Mercedes-Benz SLS AMG GT3, 2:03.744
7. Lee/Thong/Yoong, Audi R8 LMS, 2:03.891
8. Mayr-Melnhof/Thiim/Winkelhock, Audi R8 LMS, 2:03.979
12. Kiks/Bilski/Kox, Audi R8 LMS Cup, 2:09.567

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet