Diversen

Div: Tweede generatie A1’s terug op circuit voor Zuid-Afrikaans winterkampioenschap

480 a1 za start 1
Jeroen Bleekemolen op kop in Kyalami 2009.

Jarenlang stonden ze in een Britse loods opgeslagen, maar in 2016 lijkt er toch echt iets te gebeuren met de tweede generatie A1GP-auto's. Een exemplaar van het 'Powered by Ferrari'-chassis reed gisteren zijn eerste testrondjes op het circuit van Welkom in Zuid-Afrika. De auto's zijn gekocht door AFRIX Motorsport, dat in 2016-'17 de gouden tijden van de Zuid-Afrikaanse F1-wintertoernee wil laten herleven.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Archief Autosport.nl

480 a1 za start r2


AFRIX kocht alle 21 auto's eerder dit jaar op en wilde deze winter al zijn eerste kampioenschap houden. Die plannen zijn nu uitgesteld tot de volgende winter. Het oponthoud ontstond doordat de auto's niet meer beschikten over hun injectiesystemen. Die gingen na de teloorgang van de A1GP terug naar Magneti-Marelli in Italië.

Samen met Life Racing (geen relatie met de Italiaanse F1-constructeur van eind jaren tachtig) werd een nieuwe elektronica ontwikkeld. In deze configuratie verscheen de auto deze week voor het eerst op de baan. Op de Phakisa Freeway bij Welkom zat de Britse oud-Indycar- en F3-coureur Dan Clarke achter het stuur.

bleekemolen actie

De tweede generatie A1GP-auto is gebaseerd op een F1-chassis van Ferrari (de F2004) en werd aangedreven door een glorieus klinkende Ferrari/Maserati V8 van 4.5 liter, die 600 pk levert.

In de jaren zestig en zeventig had Zuid-Afrika zijn eigen F1-kampioenschap op circuits als Killarney, Pietermaritzburg, het Rhodesische Kumalo en Lourenço Marques in Mozambique. Begin jaren zestig trokken de winterwedstrijden rondom de GP van Zuid-Afrika bovendien vele internationale F1-coureurs. Die combineerden in december en januari de WK-wedstrijd (toen nog op East London) met de Rand GP op Kyalami en de GP van de Natal op Westmead.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet