Retro

Retro 1989: Spanning en sensatie op 'Interim-circuit' tijdens het Marlboro Racefestival

hin-crash-naast-auto

"Wacht maar tot de heren de baan beter leren kennen en ze de plekken ontdekken waar gepasseerd kan worden. Dan gaan we wel degelijk hele spannende races zien", was het commentaar van interim-directeur Hans Ernst toen we ons kritisch uitlieten over de mogelijkheden van het nieuwe interim-circuit. Het Marlboro Racefestival lijkt hem in het gelijk te stellen. Er hing weer die speciale atmosfeer in de lucht. Vooral de Formule Ford 1600-race zat boordevol spanning en sensatie en bij de Cups en de Productiewagens kwamen de 24.000 toeschouwers ogen en oren tekort.

autoensport
Veel belangstelling voor de het Marlboro BMW Festival

Tekst: Matthé IJzerman en Gerrie Hoekstra (Bron Auto & Sport Oktober 1989)
Foto's: Gerrie Hoekstra

start-crash-hin
Terwijl Arthur van Dedem zich soeverijn aan de kop van het veld nestelde, speelde zich achter zijn rug het ongeluk van Jeroen Hin en Paul van Splunteren af.

hin-crash-zand


Marlboro racefestival: Chaos bij de start van de Produktiewagens
Driedik ging het na de start door de Tarzanbocht, Fred Krab binnen, Hans van de Beek in het midden en Jeroen Hin aan de buitenkant. Die kwam in het gras en de Sierra stak dwars de baan over om vervolgens weer terug te komen.

crash-splunteren
Erg sneu voor Paul van Splunteren. Hij kon er niets aan kon doen en lag voor de crash nog volop in de race om de titel.

crash-hin
De auto van Jeroen Hin was na het frontaaltje met Van Splunteren aan een nieuwe revisiebeurt toe.


Paul van Splunteren kon hem onmogelijk ontwijken, met een zwaar beschadigde Alfa en Sierra tot gevolg. Nadat de pacecar-situatie was opgelost, nam Arthur van Dedem weer onverdroten afstand van het veld en won de eerste race voor Mercedes-Benz, nota bene op het door BMW gesponsorde racefestival.

racefestival-vandedem
Arthur van Dedem op weg naar de eerste overwinning voor Mercedes-Benz.

Klaas Visser maakte zoveel ruimte voor zijn teamgenoot Fred Krab, dat met hem ook de Mazda van Van de Beek en de Ford van Henny Hemmes er langs kwamen. Hemmes werd nog teruggepakt, maar de racende lady vond dat niet eerbaar geschieden en diende een protest tegen de BMW-junior Visser in en dat werd uiteindelijk toegewezen. De klasse tot 1600 cc was na het wegvallen van de Alfa van Van Splunteren saai, met dit keer Paul Welther in de hoofdrol. De kleinste klasse was leuk om te zien met Berend Oeberius Kapteyn steeds vlak voor Paul Fauchey.

Reacties

    • 5
    • 0
     
    Willem J. Staat 07 december 2015 18:08

    Schitterende tijden waar ik met plezier aan terugdenk. En toen er nog geen crisis spook was.

    • 5
    • 0
     
    Racing-Fan 07 december 2015 18:19

    Mooie foto's.

    • 5
    • 0
     
    Niels van der Peet 07 december 2015 22:43

    Mooi stuk én mooie foto's van een prachtige tijd uit de (nationale...) Autosport.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 december 2015 09:53

    mooie tijden, bomvolle startvelden en echte racesfeer. Tegenwoordig is het VIP gehalte iets teveel aanwezig.

    • 1
    • 0
     
    Michael Drost 11 december 2015 15:34

    Een erg mooie tijd! Ik ga die foto's die ik zelf heb gemaakt er nog eens bij zoeken! Dank aan aan de auteur!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet