Sportscars

WEC: Audi onthult nieuwe R18 voor 2016

IMG 1484
In rookwolken werd de nieuwe Audi R18 onthuld

Audi stapt volgend jaar in het FIA WEC over naar de op één na hoogste energieklasse (6 Megajoule) en vervangt de huidige opslag van de elektrische energie in het vliegwiel door een opslag in de vorm van lithium-ion-accu's. Dat waren de belangrijkste noviteiten bij de presentatie van de nieuwe Audi R18, de wedstrijdauto van het Beierse merk voor het FIA WK lange-afstandsracen, gisteren tijdens de jaarlijkse Audi Sport Finale op het vliegveld van München in Hallbergmoos. De nieuwe auto, waarbij de aanduiding 'e-tron quattro' in de naamgeving is komen te vervallen, is in de afgelopen anderhalf jaar ontwikkeld en reed onlangs voor het eerst op het circuit van Paul Ricard. Komende maand staan in Sebring de eerste tests op het programma. Audi houdt voor de conventionele aandrijving vast aan het bestaande concept met de TDI-dieselmotor. "We houden heel bewust vast aan de TDI-technologie, de wereldwijd succevolste efficiëntietechologie in de autosport", verklaarde Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich.

Tekst: René de Boer (vanuit München, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions, PR

Bij de nieuwe Audi R18 voor het seizoen 2016 is duidelijk het handschrift van Dr. Jörg Zander herkenbaar. De Zwitser kwam eind vorig jaar naar Audi, na een lange periode in de Formule 1, ondermeer bij Toyota, Williams, Sauber en Brawn GP. Aan de voorzijde zijn de belangrijkste aerodynamische wijzigingen te zien, onder andere in de vorm van een voorvleugel tussen de neus en de spatborden en de neuspartij, die een stuk vlakker is dan bij het voorgaande model. Ook aan de zijkant zijn er enkele aerodynamische wijzigingen zichtbaar, ondermeer aan de wielkasten, terwijl de constructie van de achtervleugel met 'endplates' in de vorm van een rechtop staand parallellogram ook anders is dan bij de auto die dit jaar werd gebruikt.

151129 Audi R18

Met de overstap van 4 MJ naar 6 MJ komt Audi in dezelfde energieklasse terecht als waarin dit jaar Toyota reed. Porsche reed als enige in de 8 MJ-divisie. Het is bekend dat Toyota volgend jaar ook naar de hoogste categorie overstapt, maar Audi is ervan overtuigd dat het in de 6 MJ-klasse in combinatie met het verbruiksvoordeel van de dieselmotor op hetzelfde niveau kan acteren als Toyota en Porsche. Behalve de overstap van vliegwiel-opslag naar lithium-ion-accu's, dezelfde technologie als waarvan ook Porsche gebruik maakt, wilde Audi verder niets kwijt over de hybride-technologie in de nieuwe auto, maar volgens informatie van AUTOSPORT.NL blijft Audi ook in 2016 bij één hybridesysteem dat de vrijgekomen energie bij het remmen op de vooras opslaat en afgeeft.

151129 Audi R18 rear









Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet