Retro diversen

Autosport.nl op bezoek bij Tachyon Motorsport

pand

Nieuw pand
"In 2005 verkocht Michiel Campagne zijn bedrijf SkyNet en dat betekende dat ik de loods in Amsterdam niet meer kon gebruiken. Samen besloten we om wat te gaan doen in de autosport en daar een gespecialiseerd bedrijf voor op te starten. Wij moesten dus op zoek naar een pand. Op een dag kwamen we langs dit pand in Soest. Michiel was meteen verkocht en kocht het pand. We hebben er wat verdiepingen uitgesloopt en het pand is een paar keer grondig verbouwd. We hadden een fantastisch openingsfeest met honderden gasten. Ook hebben we het pand later beschikbaar gesteld voor prijsuitreikingen en presentaties van ondermeer de KNAF, Circuit Park Zandvoort en rally-bijeenkomsten. We hielden ons steeds vaker bezig met het onderhouden van diverse historische racewagens met als voorbeeld de fantastische Can-Am McLaren Sportscar M8F uit 1971 van Teddy Pilette.

Chevrolet Corvette C2
"Na het racen met de Marcos werd de volgende uitdaging een Chevrolet Corvette C2. Die haalden wij voor Michiel Campagne uit Zweden en hebben we compleet opnieuw opgebouwd. Dat de auto snel was bleek wel tijdens de Nürburgring Historische Langstrecken Pokal. Rijder Allard Kalff blufte voor de wedstrijd dat hij als eerste zou langskomen na één ronde Nordschleife. Groot was onze verbazing in de pits toen Kalff inderdaad al zwaaiend als koploper passeerde. Toen wisten we ook dat we het maximale uit de wagen gehaald hadden en dat de Corvette niet nog sneller kon worden. De volgende uitdaging lag al weer te wachten. Een nog snellere Corvette was de Chevrolet Grand Sport, maar daar waren er maar vijf van gebouwd rond 1964. Als je die nu wou kopen dan moest je daar meer dan vijf miljoen euro voor neerleggen. Dat deden we dus maar niet en we besloten er zelf maar één te bouwen. Dat werd één van de meest uitdagende klussen waar we ooit aan begonnen zijn."

E15 HistoricGP 159k

Chevrolet Corvette Grand Sport
"We begonnen deze uitdaging met de vraag 'hoeveel wijkt de Grand Sport af van de standaard C2', die wij al eerder hadden opgebouwd. Om deze vraag zo uitgebreid mogelijk te beantwoorden zijn wij ruim een jaar bezig geweest. We hebben samenwerking gezocht met Amerikaanse bedrijven die ook Grand Sports bouwden en een deal hadden met General Motors, om de naam en shape te mogen gebruiken en waarvoor GM nieuwe chassisnummer uitgaf en een certificaat van echtheid kon afgeven. Ook kregen wij toestemming om hun originele logo te mogen gebruiken. We hebben een boekwerk gemaakt waarin de levenscycli van alle Grand Sports zijn uitgeschreven. Alle teksten, folders, alle tijdschriften in de wereld van 1962 tot 1967 zijn nageplozen en de beschikbare info is daaruit gescand. Van alle races waar deze wagens aan deelnamen hebben we de uitslagen in tabellen gezet. We hebben alle fotografen bezocht van die tijd. Alle specificaties hebben we in het boek verwerkt. Alleen al het maken van het boek heeft een jaar gekost en meer dan anderhalve ton gekost.

E15 HistoricGP 860k
Michiel Campagne op kop van de NK HTGT-race tijdens de Historische Grand Prix op Zandvoort.

Van alle beschikbare info hebben we de mooiste specificatie uitgezocht en zijn tot in de kleinste details gaan bouwen. Alle fases zijn omgeschreven en uitgetekend in een boek wat we naar de belangrijkste keurmeesters in de wereld gestuurd hebben. Het opbouwen van de eerste wagen heeft een jaar geduurd. We hebben in totaal drie wagens opgebouwd. Om legaal te mogen racen heeft de FIA een GTP paspoort afgegeven voor de deze prototypes."

E15 HistoricGP 899k
Michiel Campagne wint NK HTGT-race op Zandvoort.

Toekomst
Tijd voor een rondleiding door het enorme pand. Maarten Buitenhuis praat trots en bevlogen over zijn bedrijf. Hij staat tussen zijn personeel en wil zich samen met zijn team onderscheiden in technische innovatie. "Ik geef leiding aan drie bedrijven, Tachyon Motorsport, waar we nu over gesproken hebben. Tachyon Engineering bedenkt en levert aan de automobiel industrie. Wij zijn ISO TS gecertificeerd en assembleren automotive onderdelen waaronder bijvoorbeeld turbo's. Mijn derde bedrijf heb ik pas kort geleden overgenomen. Hydrotest Systems bestaat al; meer dan 25 jaar en vervaardigt dubbelwandige dieselleidingen voor de scheepvaart. Wij hebben van bijna alle schepen mallen liggen om dieselleidingen op oproep te maken. Mijn ideaal is om de synergie tussen deze drie bedrijven, die een gezonde groei doormaken, verder uit te breiden".

Na een leerzaam en prettig gesprek neem ik afscheid van Maarten. Schiet nog even een fotootje van mijn Swift voor het grote pand. Ben onder de indruk hoe ze hier in Soest de zaken aanpakken. Op de terugweg kijk ik nog even met een schuin oog naar links waar de tuinlieden flink bezig zijn met de tuin van Paleis Soestdijk. Op weg naar de volgende afspraak.

Info
Tachyon Motorsport
Maarten Buitenhuis
T: 035 6037993

E: maarten@tachyon.nu

W: www.tachyon-motorsport.com

autosport swift

Autosport.nl op bezoek?

De redactie van Autosport.nl is op zoek naar bedrijven die nauw betrokken zijn bij autosport, maar die doorgaans op de achtergrond opereren. Is jouw bedrijf betrokken bij Autosport, Karting, Dragracing, Rally of de Historische autosport en wil je onze lezers informeren over jullie kennis en mogelijkheden? Dan komen wij graag vrijblijvend bij je op bezoek om jouw verhaal te horen!

Aarzel dus niet en stuur een mailtje naar info@autosport.nl met een korte omschrijving van wat jouw bedrijf precies doet. Dan maken we een afspraak en racet onze Autosport.nl-bolide binnenkort graag naar je toe om een leuk artikel te maken.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet