Formule 3

F3: Felix Rosenqvist wint Macau voor tweede maal op rij, Leclerc smaakmaker

15f3mgpfia009
Felix Rosenqvist wint voor het tweede jaar op rij in Macau

Twee keer de Masters op Zandvoort winnen was niet genoeg voor Felix Rosenqvist, dus heeft hij nu ook twee keer Macau gewonnen. In de 15 ronden lange race, het hoogtepunt van de 62e Suncity Group Formula 3 Macau Grand Prix, stelde de Zweed voor het tweede jaar op rij de overwinning veilig. Daarmee werd hij pas de tweede rijder met twee opeenvolgende Macau-zeges in de Formule 3, na Edoardo Mortara in de jaren 2009 en 2010. Van Amersfoort Racing-rijder Charles Leclerc was zonder meer de smaakmaker van de wedstrijd, met drie geslaagde inhaalmanoeuvres buitenom bij het aanremmen van Lisboa! Uiteindelijk moest de Monegask genoegen nemen met de tweede plaats, maar dat is bij je debuut in Macau zeker niets om je voor te schamen. Alexander Sims eindigde als derde, terwijl ook Alessio Lorandi als zevende namens Van Amersfoort Racing in de punten geklasseerd werd.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA EK F3/Alex Trienitz

2015-Macau-F3-AT2-3450 De start, hier met Rosenqvist voor Leclerc

Leclerc pakt aan de buitenkant van Lisboa de leiding voor Rosenqvist. MacLeod is derde. Aan het eind van de eerste ronde luidt de volgorde: Leclerc voor Rosenqvist, MacLeod, Sims, Sette Camara, Pommer, Ferrucci, Giovinazzi en Lorandi. In de tweede ronde passeert Rosenqvist Leclerc bij het uitkomen van de eerste bocht, maar bij het aanremmen van Lisboa verovert Leclerc precies op dezelfde wijze als een ronde eerder zijn positie terug. Dan wordt de rode vlag getoond: Menezes, Takaboshi en Tveter zijn gecrasht bij het uitkomen van Fisherman's Bend. Hoe precies is onduidelijk – er waren geen televisiebeelden – maar de gevolgen ervan zien er zeer serieus uit.

Na een onderbreking van zo'n 20 minuten wordt de race hervat. Achter de safety-car rijdt het veld de derde raceronde, waarna de wedstrijd weer wordt vrijgegeven. In de slipstream op weg naar Lisboa passeren Rosenqvist en MacLeod Leclerc, die daarmee nog slechts derde is. In de vijfde ronde probeert Sims het bij Leclerc aan de buitenkant, maar zonder succes. Sette Camara rijdt de pits in. Giovinazzi passeert Pommer en is daarmee vijfde. In de zevende ronde passeert Leclerc op de inmiddels bekende wijze MacLeod en is daarmee opnieuw tweede. Vervolgens maakt hij meteen drie tienden van een seconde goed op Rosenqvist, aan het eind van de ronde bedraagt het verschil tussen de twee 2,2 seconden.

In de achtste ronde raakt MacLeod de vangrails in een poging om Sims achter zich te houden. Dat gaat dus mis en aan het eind van de ronde rijdt hij de pits in. Sims is daarmee derde, voor Giovinazzi, Pommer, Ferrucci, Stroll, Lorandi, Dennis en Maini. Giovinazzi rijdt in de negende ronde een nieuw ronderecord: 2:10,576 minuten, dat Leclerc prompt een ronde later verbetert: 2:10.559. Daarmee is het verschil tussen Rosenqvist en Leclerc nog 2,093 seconden, maar met nog vijf ronden te gaan is dat natuurlijk nog steeds fors.

In de elfde ronde crasht Ilott en verliest daarmee zijn 22e plaats. Nu is het Rosenqvist die het ronderecord verbetert: 2:10,425 minuten, waarmee de marge op Leclerc uitloopt tot 2,2 seconden. In ronde twaalf rijdt Sam MacLeod, die na zijn pitstop en bandenwissel op de 20e plaats rondrijdt, een nieuw record: 2:10,210 minuten. Jensen schiet rechtdoor bij Lisboa en verliest daarmee zijn 16e positie, hij valt terug naar de 19e plaats. Kanamaru komt de pits in. In de slotfase gebeurt er niets meer en zo wint Rosenqvist voor het tweede jaar op rij voor Leclerc, Sims, Giovinazzi, Pommer, Ferrucci, Lorandi, Stroll, Dennis en Maini. Ver naar achteren rijdt de Braziliaan Sérgio Sette Câmara, die als 22e eindigt, in de laatste ronde een nieuw ronderecord: 2:10,186 minuten.

2015-Macau-F3-AT2-3920
Het podium na de 62e Grand Prix van Macau

Uitslag:
1. Felix Rosenqvist (Zwe), Dallara F312-Mercedes, 15 r.
2. Charles Leclerc (Mon), Dallara F312-Volkswagen, op 1,168
3. Alexander Sims (GBr), Dallara F312-Mercedes, op 5,075
4. Antonio Giovinazzi (Ita), Dallara F312-Volkswagen, op 5,948
5. Markus Pommer (Dui), Dallara F312-Volkswagen, op 1,703
6. Santino Ferrucci (VSt), Dallara F312-Mercedes, op 16,863
7. Alessio Lorandi (Ita), Dallara F312-Volkswagen, op 18,775
8. Lance Stroll (Can), Dallara F312-Mercedes, op 22,546

15f3mgpfia010
Blijdschap bij Prema-teambaas René Rosin (met bril) en zijn team

Reacties

    • 8
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 november 2015 12:55

    En dan te bedenken dat we Rosenqvist en megatalent Leclerc volgend jaar waarschijnlijk niet eens in de GP2 gaan terugzien, net als Esteban Ocon na zijn F3-titel afgelopen seizoen genoegen moest nemen met GP3. Dan kun je als FIA wel een mooie ladder bedenken met F4, F3 en uiteindelijk F2, als de échte talenten niet de financiële middelen hebben door te stoten blijft daar weinig van over. In plaats daarvan vinden we in de GP2 veel te veel nietsnutten die daar alleen rijden vanwege papa's portemonnee.

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 november 2015 15:36

    Mooi gesproken.

    • 5
    • 0
     
    René de Boer 22 november 2015 18:00

    Ik heb een beetje het gevoel dat Rosenqvist met Prema GP2 gaat doen, ondersteund door vader Stroll (die toch al een flink belang in het team heeft), niet in de laatste plaats ook om het speelveld een beetje te verkennen voor Stroll jr., mocht die voor 2017 of 2018 ook die stap kunnen maken. Voor wat betreft Leclerc, die ik ook een groot talent vind (zijn inhaalacties van vandaag waren echt uit het boekje!): tot en met Hockenheim was ik ervan overtuigd dat die richting GP3 gaat, met het idee dat je in de F3 niet kunt winnen als je niet bij Prema zit. Vandaag heeft Leclerc in Macau het beste bewijs voor het tegendeel geleverd, want hij was zelf ook in winnende positie, en als hij nog een jaar F3 bij Van Amersfoort doet, is hij een geheide titelkandidaat.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 november 2015 19:50

    Ik hoop dat je wat betreft Rosenqvist gelijk hebt, René. Al zou het me ook niet verbazen als hij richting DTM gaat. Leclerc nog een jaar in F3 is volledige tijdverspilling. Dat is een klasse die je gebruikt om je talent te tonen en dat heeft hij in ruime mate gedaan. Deze jongen moet volgend jaar gewoon GP2 rijden, iets anders is een stap terug of hooguit zijwaarts. Onbegrijpelijk dat volgend seizoen een Alfonso Celis (middenmoter in GP3, veldvulling in FR 3.5) vrije trainingen voor Force India mag rijden, terwijl de echte talenten met pijn en moeite een stoeltje vinden. Daar hoor je een Jean Todt of Stefano Domenicale niet over.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet