GT

GT: Maro Engel wint FIA GT World Cup, merkentitel voor Mercedes-Benz, Van der Zande vierde na ram-actie Mücke

2015-macau-gt-at2-3079
Start met de iets te enthousiast gestarte Mortara voor Engel

Maro Engel is de eerste winnaar van de FIA GT World Cup. Op het stratencircuit van Macau herhaalde de Duitser zijn succes van vorig jaar en kwam met zijn Mercedes-Benz SLS AMG GT3 als winnaar over de eindstreep. Aanvankelijk werden Audi-rijders Edoardo Mortara en René Rast tweede en derde, maar later kreeg Mortara een tijdstraf van 20 seconden opgelegd vanwege een valse start, waarmee hij terugviel naar de zesde plaats. Rast werd zo tweede, voor Stefan Mücke en Renger van der Zande. Onze landgenoot reed lange tijd op de tweede plaats, maar werd in de slotfase meerdere malen door Mücke aangetikt en viel terug naar de vijfde positie, die na de straf van Mortara dus de vierde plaats werd. Hoe dan ook won Mercedes-Benz de merkentitel.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Mortara pakt bij de start de leiding, maar met Van der Zande in zijn kielzog stoomt Engel op weg naar Mandarin voorbij de Audi. Mücke klimt op naar de derde plaats. Lyons schiet rechtdoor bij Lisboa. Aan het eind van de eerste ronde heeft Engel een voorsprong van 1,795 seconde op Van de Zande, die op zijn beurt bijna een seconde voorsprong op Mücke heeft. Mortara en Rast rijden op de plaatsen vier en vijf. Estre en Bamber komen met veel schade de pits in, voor beide is de race ten einde.

15mmgpfia049 Van der Zande reed rondenlang keurig op de tweede plaats

De wedstrijdleiding onderzoekt de gang van zaken bij de start, zo wordt in de tweede ronde gemeld. In de tweede ronde vergroot Engel zijn voorsprong naar 2,141 seconde, terwijl Van der Zande goed verdedigt om Mücke van zich af te houden. Natuurlijk houdt hij daarmee iedereen achter zich op, want ook de Audi's van Mortara en Rast zitten vast achter Mücke. Na vier ronden is Engel al 3,5 seconden los. In de zesde ronde kan Van der Zande iets uitlopen op Mücke, daarachter nog steeds de beide Audis van Mortara en Rast. Daarna volgt Parente op maar liefst 13,2 seconden achter Rast!

In ronde acht crasht Dylan Derdaele, voor de Belg is de race ten einde. In dezelfde ronde wordt ook Jacky Yeung als langzaamste deelnemer op een ronde gezet – zijn snelste ronde was maar liefst 14 seconden langzamer dan de snelste ronde van Engel. O'Young passeert Parente in de strijd om de zesde plaats. Inmiddels heeft ook Van der Zande het gaspedaal weer gevonden en verkleint de afstand op Engel naar 2,5 seconden, terwijl hij zelf al 1,3 seconden voor Mücke rijdt. De volgorde na tien ronden: Engel leidt voor Van der Zande, Mücke, Mortara, Rast, O'Young, Parente, Lee, Sawa en Lathouras.

15mmgpfia038 Van der Zande (links) met schade na een actie van Mücke (rechts)

In de twaalfde ronde moet Van der Zande uitwijken voor de langzaam rijdende Porsche van Shen, waarbij Mücke tegen de linker achterkant van de Mercedes van Van der Zande aanrijdt. Van der Zande heeft schade aan het linker achterwiel. In de 13e ronde probeert Mücke Van der Zande te passeren bij het aanremmen van Lisboa, maar onze landgenoot houdt het gas erop. Mortara en rast profiteren en gaan er op weg naar San Francisco voorbij, Mücke valt terug naar de vierde plaats achter de beide Audi's, terwijl Van der Zande met schade achter Mücke uitkomt. Stand aan het einde van ronde twaalf: Engel op 8,029 seconde voor Mortara, daarachter Rast, dan Mücke, Van der Zande en O'Young.

Omdat de Porsche van Inthraphuvasak is gecrasht tussen Teddy Yip en Paiol, komt de safety car in actie. In ronde 16 presteert John Shen het dan ook nog om achter de safety car in de bandenstapels te crashen en daarop besluit de wedstrijdleider een einde aan de race te maken. Engel wint, voor de beide Audi's van Mortara en Rast. Daarachter Mücke en Van der Zande, O'Young, Parente, Lee en Sawa. Mercedes-Benz wint daarmee ook de merkentitel.

Van der Zande was 'not amused': "Ik moest uitwijken voor die Porsche en toen reed Mücke bij mij achterin, meerdere keren. En toen opnieuw bij het aanremmen van Lisboa. De sporing van de achteras was volledig verbogen. Dat leek echt nergens op, maar ik ben blij dat mijn teamgenoot gewonnen heeft, en dat ik in ieder geval heb kunnen bijdragen aan de merkentitel voor Mercedes!"

15mmgpfia051
Mortara kwam als tweede over de eindstreep, maar werd na straf zesde

Gewijzigde uitslag:
1. Maro Engel (Dui), Mercedes-Benz SLS AMG GT3, 14 ronden
2. René Rast (Dui), Audi R8 LMS, op 2,900
3. Stefan Mücke (Dui), Aston Martin Vantage GT3, op 3,690
4. Renger van der Zande (Ned), Mercedes-Benz SLS AMG GT3, op 4,422
5. Darryl O'Young (HKg), Aston Martin Vantage GT3, op 17,444
6. Edoardo Mortara (Ita), Audi R8 LMS, op 22,321
7. Alvaro Parente (Por), McLaren 650s GT3, op 23,880
8. Marchy Lee (HKg), Audi R8 LMS, op 37,248

2015-macau-gt-at2-3256
Maro Engel is blij, links en rechts van hem respectievelijk Mortara en Rast

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 november 2015 13:02

    Al met al een zeer bescheiden succesje, deze eerste FIA GT World Cup. Eigenlijk dezelfde race als vorig jaar maar dan met officiële FIA status. De kwalificatie is cruciaal en dus waren Porsche, McLaren en Bentley bij voorbaat vrijwel kansloos. Jammer ook dat de wedstrijdleiding soms erg veel tijd nodig heeft om tot beslissingen te komen. Dan moet volgend jaar beter. Van sommige rijders in het veld vraag je je verder af hoe die in vredesnaam ooit in een racewagen zijn beland...

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 25 november 2015 09:34

    Ik zou als je een echte World Cup wil houden toch kiezen voor een andere baan! Nu trekken ze een blik Aziaten open die niet kunnen rijden en daardoor alleen maar in de weg rijden..... Kom op zeg: 14 seconden per ronde langzamer??!!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet