DNRT

DNRT: Onbedreigde overwinning voor Bernhard ten Brinke en Jelle Beelen in Zandvoort 500

seat bleek 2
Rene Steenmetz/Sebastiaan en Michael Bleekemolen

Nog voordat de Radical van Van Geffen/Meijer voor de eerste keer de pits in kwam, had Beelen de sportscar al te pakken en nam de leiding over, terwijl Gitlin opschoof naar plek twee. Na het uitrijden van de pits spinde de Radical vervolgens ook nog eens en viel ver terug. Daarmee achter de Wolf van Taheri (/Rijnbeek) op de plaatsen vier en vijf algemeen de top twee in Divisie II, de TCR Leon's van De Borst/De Groot en Steenmetz/Sebastiaan, Michael Bleekemolen. Vervolgens brak er een rustige periode aan waarin niet veel gebeurde en ook het aantal positiewisselingen beperkt bleef.

winnaar divIV 2
Henk Maassen/Robin Vogel

Uur drie
Rond het verstrijken van het tweede uur was het tijd voor de tweede serie pitstops. Hoewel het alweer enige tijd droog was, was de baan nog altijd te vochtig om over te gaan op slicks. De voorsprong van Ten Brinke/Beelen was, dankzij de acht seconden snellere rondetijden, al zover opgelopen, dat de Renault RS01 de leiding niet meer hoefde af te staan. Op de tweede plaats bleef de Porsche van Gitlin/Jeroen Bleekemolen, terwijl Rijnbeek het stuur had overgenomen van Taheri en weer op drie terecht was gekomen.

wolf 01
De Wolf van Leon van Rijnbeek en Sam Taheri

Op plaats vier algemeen had Sebastiaan Bleekemolen de leiding in de Divisie II overgenomen van De Borst/De Groot, terwijl de vanuit de pits gestarte equipe Eric vd Munckhof/Henry Zumbrink met de BMW Z4 GTR was opgerukt naar plaats zes algemeen en derde in Divisie II. In de Divisie III en op een keurige achtste plaats algemeen bleef de equipe Morien/Langeveld onbedreigd eerste en datzelfde gold voor Maassen/Vogel in de Divisie IV.

rs01 5
Algemeen winnaar en winnaar Divisie I

Slotfase
Met nog een uur te gaan moesten de teams voor hun laatste reguliere stop naar de pits. Veel teams probeerden deze stop zo lang mogelijk uit te stellen om op de snel opdrogende baan eventueel meteen over te kunnen schakelen op slicks. Als eerste kwamen de leiders in de Divisie III, Morien/Langeveld de pits in, gevolgd door de leiders in Divisie IV, Maassen/Vogel.

clio morien 1
De onbedreigde winnaar van Divisie III

Met nog vijftig minuten te gaan was het de nummer twee in de Divisie II, De Borst die binnenkwam om het stuur over te geven aan De Groot en daarbij werd de SEAT meteen voorzien van slicks. Aan kop was de Renault RS01 van Ten Brinke/Beelen inmiddels zes minuten uitgelopen op de Porsche van Gitlin/Jeroen Bleekemolen. Om geen tijd te verliezen op hun directe concurrenten was het Sebastiaan Bleekemolen die vanaf een vierde plaats algemeen de SEAT Leon TCR de pits instuurde, waarbij Steemmetz in de auto plaatsnam en er ook slicks werden gemonteerd. Kort daarop kwam de leidende Renault voor de laatste keer de pits in, terwijl de Porsche van Bleekemolen zelfs kon doorrijden tot het moment dat er nog maar 40 minuten te gaan waren.

winnaar divII
Eric vd Munckhof/Henry Zumbrink

Met de laatste pitstops achter de rug, bleef het veld worden aangevoerd door de Renault van Ten Brinke/Beelen, die gezien de lijnen op regenbanden was blijven staan. Op meer dan vijf minuten op een tweede plaats Gitlin, gevolgd door Rijnbeek/Taheri met de Wolf. Op een vierde plaats algemeen de nota bene uit de pits gestarte vd Munckhof/Zumbrink, die daarmee de leiding in Divisie II hadden overgenomen van Steenmetz/Bleekemolen en De Borst/De Groot.

seat bleek 1
Toch een tweede plaats in Divisie II voor Steenmetz/Bleekemolen

In het laatste kwartier zat de spanning alleen nog in het feit of De Groot Steenmetz zou kunnen achterhalen en beslag zou kunnen leggen op de tweede plaats in de Divisie II. In elkaars slipstream gingen de twee SEAT's in de laatste paar ronden over de baan, waarbij met nog vijf minuten te gaan De Groot zijn concurrent wist te passeren. Op hetzelfde moment kwam echter het bericht dat De Groot vanwege het inhalen onder geel twintig seconden straf zou krijgen, waardoor Steenmetz/Michael en Sebastiaan Bleekemolen alsnog beslag konden leggen op de tweede plaats in Divisie II. Voor het overige waren er geen wijzigingen, waardoor Ten Brinke/Beelen de Divisie I op hun naam schreven, vd Munckhof/Zumbrink Divisie II, Morien/Langeveld Divisie III en Maassen/Vogel Divisie IV.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet