DNRT

DNRT: Onbedreigde overwinning voor Bernhard ten Brinke en Jelle Beelen in Zandvoort 500

rs01 1

Bernhard ten Brinke en Jelle Beelen hebben met de Equipe Verschuur Renault RS01 de Zandvoort 500 op hun naam geschreven. Na vier uur rijden bedroeg de voorsprong van het duo op de als tweede geklasseerde Team Bleekemolen Porsche 991 van Vadim Gitlin en Jeroen Bleekemolen maar liefst vier ronden. In de Divisie II, en op een vierde plaats algemeen, ging de overwinning naar de uit de pits gestarte Eric vd Munckhof en Henry Zumbrink met een BMW Z4 GTR, terwijl Rene Steenmetz samen met Michael en Sebastiaan Bleekemolen hier de tweede plaats voor zich opeisten in hun eerste optreden met de SEAT Leon TCR. Divisie III werd een prooi van de sterk rijdende equipe Mika Morien/Ronald Morien/Niels Langeveld (Renault Clio, negende algemeen), terwijl Divisie IV een overwinning opleverde voor de equipe Henk Maassen/Robin Vogel met een VW Golf.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Co van der Gragt

Op Circuit Park Zandvoort ging vandaag met de Zandvoort 500 de vijftiende editie van het Winter Endurance Kampioenschap van start. Nadat eerst een minuut stilte in acht was genomen voor de slachtoffers van de aanslagen in Parijs, begonnen de 26 deelnemers aan twee opwarmronden, om zo op de koude, maar opdrogende baan de banden enigszins op temperatuur te laten komen. Ondanks het droge spoor kozen bijna alle deelnemers ervoor om met regenbanden te beginnen.

start

Start
Bij de start was het Jeroen Bleekemolen die heel even de kop nam, maar na een paar bochten al zijn meerdere moest erkennen in de veel snellere Renault RS01 van Bernhard ten Brinke, op drie gevolgd door de ook als derde vertrokken Radical SR3 van Rick van Geffen/Paul Meijer. Pechvogel van het eerste uur was de equipe Eric vd Munckhof/Henry Zumbrink die door een technisch probleem aan de BMW Z4 GTR in de pits achterbleven.

rs01 3

Direct liep de Equipe Verschuur Renault RS01 weg bij het veld, terwijl de Radical de tweede positie overnam van de Bleekemolen Porsche. Op een achtste plaats algemeen had de equipe Dennis de Borst/Melvin de Groot in de Febo Racing Team SEAT Leon TCR de leiding overgenomen in de Divisie II, op de hielen gezeten door de equipe Rene Steenmetz/Michael Bleekemolen/Sebastiaan Bleekemolen, die met hun SEAT Leon voor het eerst kennismaakten met een auto uit de TCR klasse. De van de Divisie II-poleposition vertrokken Tischner Motorsport BMW E46 van Michael Tischner/Matthias Tischner/Uli Becker/Peter Mamerow moest genoegen nemen met de derde plaats (tiende algemeen).

clio morien 2
Mika en Ronald Morien en Niels Langeveld

Leider in de Divisie III en op een twaalfde plaats algemeen, was na een half uur de ook als snelste uit de kwalificatie naar voren gekomen equipe Mika Morien/Ronald Morien /Niels Langeveld met de Team Morien Renault Clio. Divisie IV werd aangevoerd door de equipe Henk Maassen/Robin Vogel met een VW Golf d.

porsche jeroen 1
De Porsche van Vadim Gitlin en Jeroen Bleekemolen

Eerste stops
Na een half uur bleek de keuze voor regenbanden terecht aangezien op dat moment de hemelpoorten zich openden. Een kwartier later profiteerden de meeste combinaties van de eerste code 60 (schade in de Tarzanbocht bij de BMW van Matthijs Bakker/Ard Keff) door de pits in te komen voor een reguliere, maar iets vervroegde stop. Van Geffen/Meijer kozen er echter voor om buiten te blijven en namen zo de leiding over, gevolgd door Jelle Beelen die het stuur had overgenomen van Ten Brinke. Op drie Sam Taheri, die Leon Rijnbeek had afgelost. De Wolf verloor echte snel terrein aan de op een vierde plaats rijdende Porsche van Vadim Gitlin (/ Jeroen Bleekemolen).

seat borst 2
Dennis de Borst/Melvin de Groot

In Divisie II bleven de SEAT's Leon TRC van De Borst/De Groot en Steenmetz/Bleekemolen (vijfde en zesde algemeen) elkaar schaduwen. Op een meer dan uitstekende achtste plaats algemeen de leiders in de Divisie III, waar Niels Langeveld het stuur had overgenomen van Mika Morien, met zijn net 15 jaar met afstand de jongste deelnemer in het veld. De Morien Clio had ruime afstand genomen van de als tweede in de Divisie III (en 18de algemeen) geklasseerde equipe Guus de Koster/Frank Poll/Michael Uijtermerk (BMW 323). Op een 17de plaats algemeen kenden Maassen/Vogel als leiders in de Divisie IV geen problemen, terwijl de equipe Leon van Zuilekom/Ron Wijnakker/Peter Altevogt (BMW 123d) hier de tweede positie (19 algemeen) bezette.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet