Formule 3

F3: Rosenqvist bevestigt pole, sterk optreden beide Van Amersfoort-coureurs

151120 F3 quali Rosenqvist
Felix Rosenqvist start morgen op pole in de F3-kwalificatierace

Felix Rosenqvist wist zijn voorlopige pole-position van gisteren om te zetten in de definitieve pole voor de F3-kwalificatierace op het stratencircuit van Macau. In de tweede kwalificatie, waarin op één na alle rijders een snellere tijd reden dan gisteren, eindigde de Zweed, vorig jaar winnaar in Macau, met een tijd van 2:10,474 minuten, waarmee hij een andere oud-Macau-winnaar, Daniel Juncadella, voorbleef. Beste Macau-debutant was Van Amersfoort-rijder Charles Leclerc, die het met de derde tijd in de kwalificatie meer dan uitstekend deed. Dat met de Italiaan Alessio Lorandi, eveneens voor het eerst in Macau, ook de tweede Van Amersfoort-rijder binnen de top tien eindigde, was wel enigszins verrassend. Lorandi sloot de sessie als negende af.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

De Duitser Markus Pommer was het snelst in de tweede vrije training op vrijdagochtend. Gedurende de eerste helft van de sessie stond Felix Rosenqvist weer bovenaan, maar met nog 14 minuten te gaan veroverde Pommer de eerste positie. Hij begon met een tijd van 2:11,688, verbeterde vervolgens naar 2:11.339 en sloot de sessie af met een sterke tijd van 2:11.102 minuten in de slotfase. Ook Felix Rosenqvist reed zijn snelste tijd in de laatste minuut van de sessie, maar kon met zijn 2:11.423 minuten de eerste plaats van Pommer niet meer in gevaar brengen. Charles Leclerc eindigde als derde voor Giovinazzi en Stroll. De sessie werd eenmaal onderbroken na een crash van Dorian Bocolacci op Moorish Hill.

In de tweede kwalificatie kwam Felix Rosenqvist met zijn eerste vliegende ronde al onder zijn snelste tijd van gisteren, dus er bestond geen twijfel over dat de vandaag gereden tijden beslissend zouden zijn voor de verdeling van de plaatsen in de startopstelling voor de kwalificatierace van morgen. In tegenstelling tot de kwalificatie van gisteren, die vrijwel volledig zonder incidenten verliep, waren er ditmaal wat meer strubbelingen. Al na vier minuten was er de eerste rode vlag na een crash van Callum Ilott bij het uitkomen van San Francisco. Kort na de herstart miste Gustavo Menezes zijn instuurpunt voor de Melco-haarspeldbocht, waarop hij tegen de vangrail kwam te staan en een opstopping van zo'n twaalf auto's veroorzaakte. Afgezien van Bocolacci liep geen rijder echte schade op en dankzij snel werk van de baanposten kon de sessie zonder rode vlag worden voortgezet.

151120 F3 quali Leclerc Van Amersfoort-rijder Charles Leclerc kwalificeerde zich als beste Macau-nieuwkomer heel keurig als derde

Op dat moment stond Rosenqvist al bovenaan, maar even later reed Leclerc een snellere tijd. Enkele minuten later herstelde Rosenqvist de oude orde weer met de eerste tijd van het weekeinde onder de 2:11. In de slotfase leek Juncadella nog even gevaarlijk te worden, maar Rosenqvist pareerde de aanval met een tijd van 2:10,474 minuten, die genoeg was om de pole veilig te stellen. Direct daarna reed Antonio Giovinazzi in de vangrails, waarop de wedstrijdleider besloot om de sessie te staken en niet meer te hervatten, ondanks dat er nog 3:40 minuten op de klok stonden. Daarmee was Rosenqvist zeker van de pole, voor Juncadella en Leclerc. De Monegask was blij: "Dank aan mijn team, dat me een fantastische auto gegeven heeft! Achter twee oud-Macau-winnaars op de grid te staan is zeker geen schande, ik ben zeer optimistisch voor de race."

Uitslag:
1. Felix Rosenqvist (Zwe), Dallara F312-Mercedes, 2:10,474
2. Daniel Juncadella (Spa), Dallara F312-Mercedes, 2:10,687
3. Charles Leclerc (Mon), Dallara F312-Volkswagen, 2:10,796
4. Antonio Giovinazzi (Ita), Dallara F312-Volkswagen, 2:11,034
5. Markus Pommer (Dui), Dallara F312-Volkswagen, 2:11,091
6. Sam MacLeod (GBr), Dallara F312-Mercedes, 2:11,523
7. Sérgio Sette Câmara (Bra), Dallara F312-Volkswagen, 2:11,721
8. Arjun Maini (Ind), Dallara F312-Tomei, 2:11,722

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet