WRC

Rally WRC Wales GB: Donkere wolken boven Wales

De traditionele donkere wolken die tijdens de Wales Rally GB boven Wales hangen waren volop aanwezig, maar veroorzaakten niet de enige schaduw over dit evenement. De aanslagen in Parijs deden dat in figuurlijke zin zeker ook. Ook voor Kevin Abbring bracht de 2015 editie van de seizoensafsluiter van het WRC niet veel goeds. Na een goede start wierp een technisch probleem hem uit de strijd.

Finish Wales
De rallywereld stond bij de fnish stil bij de gebeurtenissen in de 'echte' wereld.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto: PR


Voor de start zag het er allemaal nog uit als de echte afsluiter van het seizoen. Weliswaar was er veel regen en bleven de wolken ondanks een stevige wind hardnekkig hangen maar zoals in het bijzonder de locale bevolking het ziet, "dat hoort erbij!". De sfeer was er dan ook naar. Langs de proeven en op het servicepark stonden veel fans, allemaal voorzien van degelijk schoeisel, regenjassen, hoeden en petten om zich nog enigszins te beschermen tegen de elementen. Zorgvuldig ontworpen beschilderingen van de auto's verdwenen al snel onder een dikke laag modder en al snel zagen alle auto's er het zelfde uit.

Abbring exit
De eerste proef keek onze landgenoot nog even de kat uit de boom, maar zoals hij zei: "Ik heb een goed gevoel met de auto." De tweede proef bleek dat ook, hij reed een constante proef en eindigde met een achtste tijd. Helaas ging het daarna mis. Met nog twee kilometer te rijden, begon er een hatelijk lampje te branden op zijn dashboard. De temperatuur in zijn motor was veel te hoog. Er zat niks anders op dan de Hyundai langs de kant te zetten. Even later probeerde onze landgenoot de motor nog een keer aan de praat te krijgen, maar die wilde niet meer aanslaan. Einde van de dag dus. Helaas bleek op de service dat de schade aan de motor inmiddels zo groot was dat er geen herstart meer inzat. Een lekkage in het koelsysteem bleek de problemen te hebben veroorzaakt. Hoe die lekkage is ontstaan wordt nu uitgezocht." Dit was natuurlijk niet hoe we het seizoen wilden beëindigen," verzuchtte Abbring. Helemaal omdat het wel lekker ging". We ontdekten dat de grip op de eerste proef hoger was dan verwacht, dus gingen we op de tweede proef wat harder en dat voelde goed. We wisten natuurlijk dat we niet in de buurt zouden kunnen komen van de grote jongens, maar we hoopten onze eigen snelheid langzaam maar zeker te kunnen opvoeren, maar ja toen moesten we stoppen door een lekkage in het koelsysteem. Maar ik ben het team van Hyundai toch heel dankbaar. Ze hebben me deze kans gegeven en ik heb het gevoel dat ik ontzettend veel geleerd heb. Dit geeft een solide basis voor de toekomst."

Ondertussen bij de anderen
Ook bij de andere deelnemers liep niet alles op rolletjes. Jari-Matti Latvala lag al aan het begin van de tweede proef in een sloot. Hij kon de volgende dag weer starten maar een probleem met de aandrijving wierp hem weer uit de strijd. Thierry Neuville besloot zijn seizoen in stijl. Opnieuw ging het mis: op de derde proef verloor hij een wiel doordat de bouten afbraken. Een dag later reed hij twee snelste tijden maar eindigde de rally op zijn dak. Het mocht dit jaar niet lukken voor de Belg.

Geen champagne
De strijd in de kop concentreerde zich rond Ogier, Meeke en Mikkelsen. De eerste wilde zijn blazoen op poetsen na zijn Spanje echec, de tweede was op jacht naar punten voor het constructeurs kampioenschap en de derde probeerde de tweede plek in het rijders kampioenschap van zijn Finse teammaat af te pakken. Maar na de vrijdag was de glans er aardig af. Ogier verwoordde het het best: We gaan door maar er zijn wel belangrijker zaken dan rally rijden. Aan de finish was hij toch weer de winnaar, Meeke werd tweede en verzekerde zijn team van de tweede plek in het kampioenschap. Latvala won de PowerStage en pakte het noodzakelijke punt om zijn tweede plek in het kampioenschap vast te houden. Maar deze keur geen vreugdedans op het dak van Ogier's auto. De Franse vlag kwam tevoorschijn ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de aanslagen in Parijs. Bij de prijsuitreiking was er een minuut stilte, weer de Franse vlag en geen spuitende champagne. De gezichten van de rijders spraken boekdelen. Over 70 dagen zitten de meesten van hen weer achter het stuur van een rally auto, bij de start van een nieuw WRC seizoen. Nu konden ze alleen maar denken aan de waanzin die zich tijdens de rally had afgespeeld in de Franse hoofdstad.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet