TCR Series

TCR: Opel presenteert nieuwe Astra TCR in Mettet

IMG 0317


Niet voor groot internationaal publiek tijdens de IAA van een maand geleden in Frankfurt, maar voor een select gezelschap van teams, coureurs en media tijdens de 'Kick-off' van de TCR Benelux in het Belgische Mettet presenteerde Opel Motorsport gisteren de TCR-versie van de nieuwe Opel Astra. Hierbij ging het om een statische presentatie, want de 'roll-out' staat voor eind deze maand op het programma, maar het was al wel een mooie gelegenheid om een indruk van de auto te kunnen opdoen. Opel is het eerste merk dat het TCR-concept van Marcello Lotti voluit ondersteunt en ook de ontwikkeling van een eigen auto heeft geïnitieerd. Die wordt uitgevoerd door het team Kissling Motorsport uit Bad Münstereifel nabij de Nürburgring, dat eerder ook de ontwikkeling van de Cup-Astra in de VLN voor zijn rekening nam. AUTOSPORT.NL was in Mettet en ging op zoek naar de achtergronden van de nieuwe TCR-Astra.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

Nadat dit jaar al wat ervaring in de TCR werd opgedaan met de vorige generatie van de Astra, ondersteunt Opel met de komst van de nieuwe Astra het TCR-concept voluit. "De filosofie van de TCR-serie komt ideaal overeen met die van Opel", zegt Opel-sportdirecteur Jörg Schrott. "In tijden van stringente kostenbeheersing en de noodzaak om bij de bouw van auto's een hoge prioriteit aan efficiëntie en duurzaamheid toe te kennen, voldoet de TCR perfect aan de wensen van zowel fabrikanten als teams. Keiharde, spectaculaire autosport met techniek die dichtbij de serieproductie staat, maar niettemin fascinerend is, en dat tegen nauwkeurig gecalculeerde en beheerste kosten, dat is precies wat bij Opel past. Ik ben er zeker van, dat de nieuwe Astra aan alle voorwaarden voldoet om in de TCR-serie succesvol te zijn."

IMG 0316

"Het was wel een race tegen de klok, maar het is gelukt." Stefan Kissling, samen met zijn vader Helmut al decennialang de stuwende kracht achter het raceteam in de Eifel, blikt met trots op de Opel Astra in TCR-uitvoering, die als blikvanger op de TCR-presentatiestand in de paddock van het 'Circuit Jules Tacheny' in Mettet staat. Ernaast staat de fraaie trailer van Opel Motorsport met aangebouwde hospitality, keurig gedrukte brochures in Duits en Engels zijn beschikbaar voor geïnteresseerden. Met de Opel Astra TCR keert het merk terug op het podium van de productiewagensport voor klantenteams, waarin Opel in de jaren tachtig en negentig een vaste waarde was, maar sinds de eeuwwisseling danig terrein had verloren.

Van de ervaring gebruik gemaakt
Al op de eerste blik wordt duidelijk dat er veel zorg is besteed aan de nieuwe auto, en niet alleen in de vorm van de keurige bestickering in de officiële Opel Motorsport-kleuren. "We zijn past twaalf weken geleden begonnen, dus het was echt een race tegen de klok. Het duurde een tijd voordat we de eerste auto kregen, want de Opel Astra werd pas op de IAA officieel geïntroduceerd", zegt Stefan Kissling. "We hebben natuurlijk goed naar de details gekeken en daarbij gebruik gemaakt van onze jarenlange ervaring in de autosport. Van de Opel Astra Cup-auto hebben we de complete motor overgenomen, maar voor de rest is dit een nieuwe ontwikkeling. Die overigens nog niet is afgesloten, want we gaan nog testen in de windtunnel van Opel in Rüsselsheim, en ook bij de geplande circuittests komen ongetwijfeld nog de nodige aspecten naar voren die we voor de definitieve uitvoering zullen meenemen."

IMG 0327 Aerodynamisch krijgt de auto nog wat aanpassingen in de Opel-windtunnel

Wat bij Opel niemand officieel wilde zeggen, maar AUTOSPORT.NL inmiddels uit meerdere bronnen vernam, is dat Alexander Schula het testwerk voor zijn rekening neemt. De 46-jarige rijder uit Frankfurt heeft als belangrijkste wapenfeit de derde plaats in de Ford Puma Cup 2001. In de jaren ervoor was hij met een Ford Escort en een Ford Focus actief in de destijds sterk bezette Deutsche Tourenwagen Challenge. Na een aantal jaren afwezigheid keerde Schula dit seizoen in de racerij terug in de Opel Astra OPC Cup als onderdeel van de VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring. Daarin behaalde hij tot dusver één klassezege en twee podiumplaatsen.

IMG 0331
Blik onder de auto

"Er is al volop belangstelling voor de nieuwe auto", verklaart Kissling. "Een paar weken geleden stuurde Opel als aankondiging van de TCR-Astra een schets uit, en naar aanleiding daarvan kwamen de eerste bestellingen al binnen, dus zonder dat mensen de auto zelfs maar gezien hadden." De Astra in race-uitvoering kost 95.000 Euro (raceklaar, excl. BTW) en wordt aangedreven door een 330 pk sterke tweeliter turbomotor. De auto is nu al voorzien van een FIA-veiligheidstank, die pas vanaf 2017 verplicht wordt. "De tank heeft een inhoud van 100 liter, zodat de auto zonder ombouw ook voor lange-afstandsraces kan worden ingezet", aldus Kissling tot besluit.

IMG 0332
Afwerking met veel oog voor details

IMG 0335

IMG 0334
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet