TCR Series

Geslaagde lancering van TCR Benelux op circuit Mettet

TCR Kick-off - Opel Astra

De Kick-off op het Circuit Jules Tacheny de Mettet betekende de officiële start van het TCR Benelux-kampioenschap 2016. Met meerdere TCR-auto's op de piste en de wereldpremière van de Astra in de TCR Expo, kreeg de Kick-off een absolute meerwaarde en niet op zijn minst een internationale uitstraling.

Tekst: Aangeleverd bericht
Fotografie: PR

Naast de nieuwe Opel Astra, konden alle geïnteresseerden ook kennismaken met de VW Golf, Subaru WRX, SEAT Léon en Honda Civic en stonden de verantwoordelijken van de verschillende constructeurs iedereen te woord die meer informatie wilde over een bepaalde TCR-auto.

TCR Kick-off - Honda Civic

Voor enkele vertegenwoordigers van de Benelux was het een unieke gelegenheid om de eerste rondjes te rijden met de Civic "made by JAS Motorsport". De gelukkigen waren Belgen Stienes Longin en Thomas Piessens.
"Ongelooflijk," klonk het duo Longin-Piessens in koor. "Dit is een échte Racer en hoewel de sessie van korte duur was, hebben we ervan genoten. Deze eerste test zou moeten leiden tot nog meer en het is de bedoeling dat wij in 2016 een stapje hoger doen en samen zullen aantreden in de TCR Benelux."

Idem voldoening voor Loris Cencetti, die al eerder kennismaakte met de SEAT van Allure en zich nu verder kwam bekwamen achter het stuur van de SEAT van het Nederlandse Bas Koeten Racing.

TCR Kick-off - SEAT Léon

Bas Koeten: "De Kick-off was voor ons een ideale gelegenheid om rijders te laten testrijden en het al te hebben over 2016. Het is immers voor ons een uitgemaakte zaak dat wij meerdere auto's willen laten rijden in de TCR Benelux."
Voor WRT was het een eerste test met een SEAT en we weten ondertussen dat zij in 2016 verantwoordelijk zullen zijn voor het runnen van de auto van de winnaar van het Stuurwiel RACB National Team. Hiermee zijn we toe aan de eerste kandidaat voor de strijd om de Belgische titel. Anderen zullen volgen, dat kunnen we alvast afleiden aan de enorme interesse van de teams uit België, Nederland en Luxemburg die in Mettet een kijkje kwamen nemen.

"Wij werken inderdaad aan een programma, maar hebben nog niets beslist over de naam van het merk," stelt Dimitri Van Beneden van DVB. "Daarom was de Kick-off de place to be en er rechtstreeks te kunnen praten met de verantwoordelijken van de merken. Het financiële plaatje hebben wij al goed ingevuld en op basis hiervan kost een seizoen in TCR € 60.000 per rijder, ervan uitgaande dat je een auto deelt."

Het delen van een auto is in de laatste versie van het reglement een verplichting. Alleen een 'gentleman' mag solo rijden.

"Omdat een snelle rijder die het gehele weekend solo gaat, een groot voordeel krijgt op duo's," zegt Marc Van Dalen. "Zij moeten immers track time delen, zowel in training als tijdens de vier sprints. Daarom komt er nu deze wijziging van de regels."

Om het kostenplaatje betaalbaar te houden – er circuleren onrealistische bedragen over de kostprijs van een seizoen in TCR Benelux -, wordt de kalender beperkt tot zes meetings, maar dankzij het systeem van vier sprints en één endurance per weekend, komen we nog altijd aan 30 races.

"Wij openen het seizoen met een grote testdag," vervolgt Marc Van Dalen. "En om de teams en rijders toe te laten de nodige budgetten te vinden en tijdig te kunnen beschikken over een TCR-auto, zal de TCR Benelux 2016 ergens in de lente van start gaan. Ook voor het beperken van de kosten, wordt er gereden met standaard-benzine, gaan we het inschrijfgeld aanpassen op basis van het aantal deelnemers. Daarnaast kunnen de teams uitpakken met hun bestaande structuren, zodat er geen extra investeringen hoeven worden gemaakt."

TCR Kick-off - VW Golf - Subaru WRX

Innoveren, dat was bij de lancering van de TCR Benelux in april van dit jaar het sleutelwoord voor de terugkeer van de zuivere sprintraces in de Benelux. Kronos Events wil blijven vernieuwen.

"Er is het verhaal van het gebruik van de sociale media, maar ook op de circuits en in het bijzonder de paddock gaan we een stap verder. Zo willen we een écht TCR Village uitbouwen, waarbij de teams gebruik maken van afsluitingen in prolyte structeren, met eigen aankleding, waardoor alle teams meteen herkenbaar zijn en we de atmosfeer verkrijgen van een écht dorp."


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet