SEAT Cupra Cup

SEAT Cupra Cup titelstrijd bewaard tot Finaleraces (lang)

Nu Ronald Morien en Ferry Duivenvoorde na de races op Zolder de handdoek in de ring hebben geworpen en aangaven dit seizoen in de Shell Helix SEAT Cupra Cup voor gezien te houden leek de titel voor Sandra van der Sloot en Sheila Verschuur binnen handbereik. Dat ze er nog niet zijn bleek afgelopen weekend tijdens de Trophy of the Dunes.

 r1_sheila_rook


Tekst: Gerrie Hoekstra & Marco Antheunisse, fotografie: Tim Böhme en Boudewijn Pieters

Hoewel de Landmacht dames in de training en ook aan het begin van de twee-uurs race absoluut de snelste waren, kwam plotseling het pech-duiveltje om de hoek kijken. In de twee-uurs race moest Sheila Verschuur de SEAT op haar tandvlees binnenbrengen met een kapotte turbo, in de sprintrace moest Sandra van der Sloot de auto zonder stuurbekrachtiging van de laatste startrij naar voren rijden. Daarbij kwam ze tot halverwege het veld, zodat de dames tijdens de Finaleraces nog volop de strijd moeten aangaan.

Plezier weg

Ronald Morien is teleurgesteld. “Het plezier is weg. Met dit deelnemersveld kan ik er niet trots op zijn wanneer ik kampioen zou worden. Niet vanwege de kwaliteiten van de andere rijders, maar dan ben ik de beste van een stuk of tien equipes. Daarmee houd ik mijn sponsors niet tevreden, zeker niet wanneer ik zie hoe weinig publiciteit er rondom de cup wordt gescoord. Ik heb daarom besloten om de Shell Helix SEAT Cupra Cup voor gezien te houden en te kiezen voor andere races waarin ik wel weer plezier heb. Afgelopen weekend heb ik daarom gekozen voor de 24 uurs-race in Oschersleben, maar ook bij de Finaleraces zal ik er niet bij zijn.”

 1895 Kampioenen team

Eén ding is zeker: de kampioenen van 2006 rijden niet in een gele SEAT.

Kwalificatie

Zonder de twee SEAT’s van Match Racing begonnen elf equipes op zaterdagochtend aan de kwalificatietraining. Voor Pim Hoekzema en René Oudshoorn was de opdracht duidelijk, optimaal scoren om de kansen op het kampioenschap open te houden. Wanneer de dames veel punten zouden verspelen is de titel voor hen namelijk haalbaar.

 r2_eerste_3

Niet de dames van de Landmacht maar de heren moesten de directe strijd aangaan met equipe Hoekzema/Oudshoorn.

Die gedachte werd in de kwalificatietraining echter behoorlijk teniet gedaan, want Sandra en Sheila maakten duidelijk helemaal niets cadeau te zullen geven. Terwijl er af en toe een druppel viel in de vroege zaterdagochtend plaatsten diverse rijders vast een plaagstootje. Zo zagen we in het begin van de kwalificatie equipes Verschuur/Van der Sloot, Hoekzema/Oudshoorn, Duits/Sarink en ook equipe van Oranje met gastrijder Allard Kalff even boven aan het lijstje prijken. Toen iedereen aan zijn zevende en achtste ronde begon werd de startgrid voor de twee-uursrace echter snel zichtbaar en werd duidelijk dat de dames geen steekje zouden laten vallen. Maar René Oudshoorn en Pim Hoekzema staan pal naast hen op de eerste startrij en beloven volop de strijd in te gaan.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet