Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Peter Auto

Retro: Weinig geluk voor Jan Gijzen tijdens Dix Mille Tours op Paul Ricard

copyright-philippe-fugier-23

Je gaat naar het zuiden voor de zon, maar op Paul Ricard ging dat dit weekend niet helemaal op. In soms stromende regen werkte Peter Auto zijn voorlaatste evenement van het jaar af: het fraai getitelde Dix Mille Tours op het circuit dat tegenwoordig als HTTT door het leven wil gaan. Jan Gijzen, de enige Nederlandse deelnemer, had er niet veel geluk, maar de 'Nederlandse' Ferrari Breadvan haalde een podiumplaats.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Peter Auto

In de Sixties Endurance-race – feitelijk de tegenhanger van de Gentlemen Drivers-klasse van Masters Historic Racing – kwam de Shelby Mustang GT350 van Clive Joy als 'winnaar' uit de bus, waarvoor de Brit GP2-coureur Norman Nato als co-piloot had ingehuurd. De Cobra's van Philipp Oetli en Pierre-Alain France/Erwin France volgden op korte afstand. Niet zo gek, want de race duurde vanwege de omstandigheden maar 20 van de 120 minuten, de uitslag werd daarna compleet geschrapt. Jan Gijzen verscheen met zijn Belgische teammaat Anthony Schrauwen niet eens aan de start.

Copyright StephanieBEZARD IMG 3440

Gijzen vertrok in zijn Ferrari 275 GTB/4 wel in de twee Nastro Rosso-races: in de eerste race werd hij 12e, in de tweede race viel hij na 13 ronden uit. Via Roelofs Engineering was er nog meer Nederlandse betrokkenheid, want dat bracht de unieke Ferrari 250 GT 'Breadvan' op de baan. Niklas Halusa bereikte het podium in de eerste race (hij werd derde), maar net als van de Ferrari van Gijzen moest ook de Breadvan in de tweede race de kant opzoeken met een kapotte versnellingsbak. Carlos Monteverde/Gary Pearson (Ferrari 250 LM) en Vincent Gaye (Ferrari 275 GTB/C) waren de winnaars.

copyright-philippe-fugier-22

Geen Nederlandse deelname in de overwegend Frans/Zwitserse velden van beide CER-klassen voor Le Mans-prototypen en -GT's van eind jaren zestig en begin jaren zeventig. In CER2, de klasse voor het nieuwere spul, won Dominique Guenat (Lola-Cosworth T286) voor Patrice Lafargue (Lola-BMW T298) en de Toj van Siegfried en Philipp Brunn. De imposante Ferrari 512 BB LM van 'Mr John of B' won de GT-klasse.

copyright-philippe-fugier-26

Britse winnaars in CER1 dankzij Grant Tromans/Richard Meaden in hun Lola-Chevrolet T70 Mk3B, die de Franse vrienden David Ferrer (ook T70 Mk3B) en 'Mr John of B' (Ligier-Cosworth JS3) versloegen. Michel Lecourt en Raymond Narac, als Porsche-adepten ook bekend uit de moderne racerij, wonnen de GT-klasse in hun RSR.

copyright-philippe-fugier-16

Vooruitlopend op 2016 was deze keer ook de Group C aanwezig. De tot nu toe onafhankelijk gerunde klasse valt vanaf volgend jaar onder de vleugels van Peter Auto en verschijnt daardoor ook op de Le Mans Classic. Twee auto's met IMSA-roots streden om de overwinning: Steve Tandy (Spice-Cosworth SE90C GTP) was Michael Lyons (Gebhardt-Cosworth C91) uiteindelijk met acht tienden te snel af. De veel snellere Jaguars van Christophe D'Ansembourg (XJR14) en Richard Eyre (XJR16) haalden het einde niet.

Copyright StephanieBEZARD IMG 3811

In de Heritage Touring Cup won de Capri RS2600 van Steve Dance. De U2TC-race leverde een tweede overwinning op voor Tromans/Meaden (Lotus Cortina), waardoor Richard Shaw (BMW 1800 TiSA) eens niet met de zege ervandoor hing.

copyright-philippe-fugier-37

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet