Column Niels Langeveld: Hoe komt de autosport weer in de lift? | Autosport.nl

Columns

Column Niels Langeveld: Hoe komt de autosport weer in de lift?

Iedereen die begint met een sport weet dat het onmogelijk is om alles te winnen. Sterker nog, er is niemand in de hele wereld die met zijn sport gelijk de eerste keer dat hij of zij deelnam, een individuele wedstrijd gewonnen heeft op topniveau. De competitie is altijd erg hoog geweest in Nederland en veel mensen onderschatten wat er allemaal voor nodig is om te presteren op topniveau en resultaten te behalen.

5655624 orig

Tekst: Niels Langeveld
Fotografie: PR

Het gaat om de details om het maximale eruit te kunnen halen. Technisch, fysiek, mentaal moet het kloppen, maar ook aan vaardigheden en kennis mag het niet ontbreken om wedstrijden te winnen en kampioenschappen binnen te halen. Daarom is het ook zo jammer dat er in Nederland geen echte cupklasse meer is in de autosport. Daarmee kun je je namelijk onderscheiden op nationaal niveau en dan is met name het ontbreken van een opstapklasse uitermate jammer. Ik heb erg veel meningen gehoord op en rondom het circuit waarom nationale autosport op A niveau niet meer bestaat. Tijd om ook maar even een mening te geven dan.

Om een opstapklasse te hebben moet er ook een klasse zijn om in door te groeien. En vanuit die klasse moet er ook weer een mogelijkheid zijn om door te kunnen groeien. Nederland is altijd verwend geweest met de Suzuki Swift Cup, Renault Clio Cup, Formule Ford, Toerwagen Diesel Cup, Dutch GT4, etc. Er waren in bepaalde jaren ook nog eens behoorlijk wat deelnemers. Dat was uniek en bijzonder knap voor een klein autosportlandje als Nederland.

Er zijn naar mijn mening meerdere redenen waarom het wat minder ging/gaat. Ik stoor me nog weleens aan mensen die zeggen dat het alleen door de crisis komt of een ander die roept dat het alleen door de organisatie komt. Nee, er zijn veel meer redenen waarom het wat minder gaat met onze autosport in Nederland.

Natuurlijk heeft het deels wel met de crisis te maken, maar ook zelfoverschatting is een belangrijke oorzaak. Ik heb coureurs zomaar even zien instappen in een van de klassen op A niveau, in de veronderstelling vooraan te kunnen rijden en dat viel dan vies tegen. Zoals ik al zei het niveau is hoog en ik weet wat je er allemaal voor moet doen om resultaten te behalen. Mensen met veel geld stappen liever naar de Supercar Challenge, waar ze de PK's kunnen kopen als ze niet hard genoeg gaan om te winnen. Daar is op zich niks mis mee, maar maakt het in mijn ogen een echte gentlemen klasse en totaal geen opstap voor jong talent. Iedere kenner prikt daar zo doorheen.

1428338427-150406 nl 5391

Een ander punt: Wat te denken van de rijtijd per raceweekend op A niveau? Vrije trainingen van 2x 30 minuten, 20 minuten kwalificatie en 2x een sprint race van 30 minuten, die op de grote evenementen nog weleens wordt ingekort door crashes of tijdgebrek. Dat weerhoudt rijders ervan om in te stappen en 3 dagen lang op het circuit te wachten totdat je eindelijk weer eens 30 minuten mag rijden. Het format is niet meer zo aantrekkelijk.

Ook werd er veel geklaagd over organisatoren die er structureel een puinhoop van maakten. Ik denk dat het komt door belangenverstrengeling, waardoor er soms geen rechte ruggen werden gehouden. Ook dat heeft rijders afgeschrikt. En dan natuurlijk de budgetten van de teams, het is ook gewoon veel te duur eigenlijk. Maar ja, een professioneel raceteam kost nou eenmaal geld en van een raceteam mag je verwachten dat de details, techniek en faciliteiten er zijn om de coureur maximaal te ondersteunen en beter te worden. Ik vind dat zo'n professioneel team in staat moet zijn jou klaar te stomen voor de vervolgstap en dat is niet altijd overal het geval geweest. Kortom, het is een optelsom van allerlei punten die ertoe geleid hebben dat het eventjes wat minder gaat in ons autosportland. Maar niet alleen de A evenementen, ook andere organisaties hebben er last van.

Zomaar even de oplossing heb ik ook niet, maar ik denk dat er wel kansen liggen voor Nederland en zeker ook vanwege het 'Max Verstappen-effect'. Er zal nagedacht moeten worden over een concept van A tot Z waarin verder gekeken wordt dan alleen maar de opstapklasse. Een mooie racecyclus, waarin je goed begeleid wordt vanaf een begin- tot een eindpunt, in dit geval dan de overstap naar het buitenland. Wanneer je zoiets op weet te zetten en het in de markt weet te brengen als de juiste koers om professioneel coureur te worden, dan denk ik dat het kans van slagen heeft. Niet korte termijn denkend met 1 nieuwe klasse, nee, een begin en een eind waaraan je de coureur houvast kunt geven voor langere termijn, onder intensieve begeleiding met doorgroeimogelijkheden. Uiteraard met een goed doordacht plan waarin het niet te duur mag zijn maar de kwaliteit wel A niveau waardig is.

Compleet met een mooi mediaplatform, waar de jonge coureur zich naast de baan ook kan onderscheiden van de rest. Hier kan ook een financieel element in zitten, waarin de winnaars financiële steun krijgen om door te groeien. Het gaat natuurlijk niet alleen om jonge rijders maar ook om de toppers en gentlemen die er nu al zijn. Als de jonge rijders echt goed zijn dan gaan ze de toppers vanzelf verslaan. Maar deze moeten ze natuurlijk pas tegenkomen in een klasse na de opstapklasse. Er moeten een aantal grote sponsoren zijn om het op te zetten. Een mooi opstapvoorbeeld is de Audi TT Cup in Duitsland. Alleen ook daar mis ik weer een vervolgmogelijkheid en dit kost meteen weer veel geld.

Het moet ook echt toegankelijk zijn voor de autosporter. De instap moet laagdrempelig zijn, maar de prijzen en kansen op een mooie toekomst weer groots! Iedereen moet de kans krijgen om te kunnen winnen, maar natuurlijk moet wel de beste winnen met gelijke middelen. Dus gelijke auto's, geen gezeur met strafgewicht of strafseconden, nee pure autosport met een hoge aantrekkelijkheid voor de kijker! Het allermooiste zou natuurlijk zijn live televisie, maar dan ben ik misschien iets te enthousiast ;)

De introductie van nieuwe raceklassen in samenwerking met de KNAF vind ik goed. Er gebeurt tenminste weer iets waar we wat mee kunnen. Laten we hopen dat het slaagt en we weer net zulke mooie autosport krijgen als een aantal jaren geleden.

2253452 orig

Grtz Niels

Reacties

    • 9
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 30 september 2015 12:29

    Zal ik dan maar even verklappen wat die nieuwe cup klasse is. De kia picanto cup 2016 met 20 auto's. Laag drempelig. Niet te duur. Etc etc. Of dit nu het ei van columbus is ? We wachten het af...

    • 10
    • 1
     
    pascal 30 september 2015 12:36

    Dat was toch al tijdens de masters bekend gemaakt? De Kia Picanto cup? Goed initiatief! :)

    • 1
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 30 september 2015 13:33

    Mooi stukje. Mijn zoon rijdt de kart klasse Parolin Rocky, opgezet door KCL. Een klasse waarbij alles standaard is en het dus om rijderskwaliteiten gaat. Het gaat hem daar erg goed af, maar om verder te komen, echt verder te komen is altijd veel geld nodig. Zonde, we willen allemaal talenten voortbrengen, maar is helaas niet altijd mogelijk. Denk dat dat in het verleden inderdaad is gekomen door er een elitesport van te maken en PK's en kennis te kopen. Een initiatief als de Rocky Cup zal een eerste opstap zijn naar hopelijk meer van dit soort initiatieven.

    • 2
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 30 september 2015 14:06

    Waarom geen live stream via YouTube? Daarnaast kun je nog features doen als onboardfilmpjes, iedere rijder krijgt zijn eigen promotiefilmpje op YouTube. Daarnaast promotiemateriaal als spotter guides maken, leuke social media acties. Momenteel is SportsCar racing hot, dus een test verzorgen in een LMP3 auto zal denk ik erg interessant zijn, of anders een TCR auto (TCR BeNeLux) of Praga. Als je daarbij in een klasse werkt met jonge rijders, zorg dat er een algemene professionele begeleider/coureur is die voor iedereen beschikbaar is (dan hoeft niet iedereen apart iemand in te huren en verlaagt de kosten) en iemand die media training verzorgt. Degenen die aan het eind van het jaar de grootste (social) media bereik hebben gehaald krijgen daarvoor ook prijzen.

    • 7
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 30 september 2015 17:20

    Vriend hierboven hou ff lekker je mond.

    • 6
    • 2
     
    Toeschouwer 30 september 2015 20:04

    Leuk om eens een column van een coureur voorgeschoteld te krijgen! Autosport is een elitesport waarbij geld vaak een belangrijkere rol speelt dan talent. Dus dat het nu niet lekker loopt is voornamelijk toch wel een geldkwestie denk ik. En met relatief veel aanbod (aan klassen en teams waar je je kan inkopen) gaan rijtijd en PK's per euro natuurlijk wel tellen. Voor de Gentlemen-rijders met bakken geld is er keuze zat. De Picanto-cup zoals die is geïntroduceerd klinkt interessant: kleine auto's met relatief weinig aanpassingen en 1 preparateur. Als het met de promotie goed zit hebben we een goede (misschien zelfs betere) vervanging van de Swift-cup en zit er weer een beetje opbouw in de Nederlandse autosport. Hopelijk wordt het betaalbaar genoeg zodat talenten een kans krijgen zich in de kijker te rijden.

    • 3
    • 1
     
    Toeschouwer 30 september 2015 20:12

    Niels, wat is jouw ambitie eigenlijk in de autosport? Je loopt alweer een tijdje mee in de Clio Cup. Doorstromen naar TCR?

    • 5
    • 1
     
    Racing-Fan 30 september 2015 20:29

    Met Kia --> Clio --> TCR Benelux heb je een aardige ladder.

    • 8
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 30 september 2015 21:40

    Beste Niels, Je geeft nu prima aan waarom je niet verder komt in de autosport, negatief praten over andere klassen is niet alleen slecht voor je eigen (markt) waarde maar is ook een afspiegeling van een gebrek aan respect en inzicht. Je zou beter moeten weten..

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 september 2015 21:45

    Mooi gesproken. ..

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 oktober 2015 14:19

    Leuk hoor columns, maar dan graag met iemand wiens mening een beetje gewicht in de schaal legt! Ik hoop dat het oplucht: lekker afgeven op andere klassen, zelfs op de gang van zaken in het buitenland en verder een beetje onsamenhangend bazelen over 'de racelarij'. Dat alles heel veilig van onder de Zandvoortse kaasstolp. Get a life!

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 oktober 2015 14:46

    Er zijn ook nu zat mensen die graag willen racen, geld is de enige drempel. De mensen gingen in de recente populaire tijd, zeg tussen 2000 en 2005, racen omdat het geweldig is en een droom uitkwam voor velen. Startvelden van 40 Yarissen, een pre-kwali voor ruim 60 Clio's, etc. en 90% had geen illusie om door te stromen of prof te worden (hoeveel zijn dat er nou eigenlijk?). Dat deed men dan een jaar of 3 en dan was er een volgende lichting, die de handschoen opnam tegen de gevestigde orde die wel verder probeerde te komen. Het gaat dus alleen om bereikbaar maken met een eerlijke competitie. Nu is het gewoon onbereikbaar en is de competitie veelal niet eerlijk (of door budget, of door vriendjespolitiek). En iedereen in het wereldje weet dat het zo is! De enige die op kosten en eerlijkheid let is de DNRT, maar dat is puur voor hobby op vaak onmogelijke dagen en is geen platform voor A-evenementen, dus geen sponsors. Het probleem is simpel, alleen de oplossing niet. Als het rijden te duur is komen er geen rijders -> dus oninteressant startveld -> dus geen toeschouwers - > dus geen sponsors en media -> dus de bijkomende kosten van de circuits gaan omhoog -> kosten worden verhaald op een te klein startveld. Neergaande spiraal. Als er wel geld is zijn er ineens diverse partijen die er meteen (teveel) aan willen verdienen -> veel aanbod -> veel auto's -> meerdere klassen dus hogere startgelden en bijkomende kosten, maar weer minder rijtijd of start je race om 8.00u of 18.00 uur als alle evt. toeschouwers nog in bed liggen of aan tafel zitten....zit je een heel weekend te wachten tot je zondag om 18u een half uur kan racen en dan nog moet afbreken. Nee dat is leuk voor rijders en sponsors....Dan hoef je niet op A-evenementen te rijden als je toch geen publiek wilt. En kijk dan naar Zandvoort, honderden euro's per weekend afrekenen voor wat stroom, toiletten die niet gerepareerd worden, gewoon oude zooi zonder faciliteiten tegen de hoofdprijs. Overal moest maximaal aan verdiend worden. Dat was al zo in de "goede tijd" en nu is er zeker de smoes dat er geen geld is. Neem dan een voorbeeld aan Assen, prachtig. Alleen die bepalen de startgelden, running costs en reglementen niet, maar maken het wel aantrekkelijk voor teams en supporters. Ter illustratie van het kostenprobleem: in 2001 startte de Toyota Yaris Cup en kon je voor pakweg 25.000 GULDEN meedoen. Ieder raceweekend minimaal 15.000-20.000 toeschouwers of meer. 100.000 toeschouwers op Marlboro Masters of Rizla Racing Days kon zomaar. Wat kostte het laatste seizoen Swift Cup? Snel 35.000 EURO. En denk eens aan de toegangsprijzen, startgelden, etc. etc. Niet te betalen voor zowel coureurs als publiek en dat is heus niet alleen inflatie. Er is niet zomaar een oplossing, maar geld is de sleutel. Lage running costs en inschrijfgelden maakt grote startvelden en mooie events mogelijk -> trekt meer publiek (ik ga geen 100,- uitgeven voor 2 kaartjes en 2 broodjes kroket om vervolgens met mijn zoon naar 6 Clio's en nog wat minimale oude rotzooi klassen te kijken, waar de prijsuitreiking langer duurt dan de wedstrijd omdat iedereen tegenwoordig voor een eigen klassement rijdt. Het klinkt als eenenorme treurzang, maar in de afgelopen 15 jaar maak je de complete afbreuk mee van iets dat een fantastisch feest was voor rijders, publiek, importeurs en sponsors. Iets waar je trots op was als je er deel van uitmaakte en de mooiste sport die bestaat, maar nu is het in Nederland door een aaneenschakeling kettingreacties een treurige aanfluiting en dan verbaasd zijn als iedereen wegblijft. Nee dat heeft niks met doorgroei potentieel te maken, dat is puur attractiviteit voor deelnemers en publiek. Rond 2000 maakte ene Jos de autosport populair. Laten we hopen dat het ene Max ook lukt en de fouten dan niet opnieuw gemaakt worden. Voor degenen met een andere mening: even goede vrienden, maar bedenk eens hoeveel mensen je kent die zouden gaan racen als ze denken dat ze wellicht eventueel kunnen doorgroeien als ze zo goed zijn als hun ego groot is. Bedenk daarna hoeveel mensen je kent die zouden gaan racen als ze het kunnen betalen.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet