Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Columns

Column Niels Langeveld: Hoe komt de autosport weer in de lift?

Iedereen die begint met een sport weet dat het onmogelijk is om alles te winnen. Sterker nog, er is niemand in de hele wereld die met zijn sport gelijk de eerste keer dat hij of zij deelnam, een individuele wedstrijd gewonnen heeft op topniveau. De competitie is altijd erg hoog geweest in Nederland en veel mensen onderschatten wat er allemaal voor nodig is om te presteren op topniveau en resultaten te behalen.

5655624 orig

Tekst: Niels Langeveld
Fotografie: PR

Het gaat om de details om het maximale eruit te kunnen halen. Technisch, fysiek, mentaal moet het kloppen, maar ook aan vaardigheden en kennis mag het niet ontbreken om wedstrijden te winnen en kampioenschappen binnen te halen. Daarom is het ook zo jammer dat er in Nederland geen echte cupklasse meer is in de autosport. Daarmee kun je je namelijk onderscheiden op nationaal niveau en dan is met name het ontbreken van een opstapklasse uitermate jammer. Ik heb erg veel meningen gehoord op en rondom het circuit waarom nationale autosport op A niveau niet meer bestaat. Tijd om ook maar even een mening te geven dan.

Om een opstapklasse te hebben moet er ook een klasse zijn om in door te groeien. En vanuit die klasse moet er ook weer een mogelijkheid zijn om door te kunnen groeien. Nederland is altijd verwend geweest met de Suzuki Swift Cup, Renault Clio Cup, Formule Ford, Toerwagen Diesel Cup, Dutch GT4, etc. Er waren in bepaalde jaren ook nog eens behoorlijk wat deelnemers. Dat was uniek en bijzonder knap voor een klein autosportlandje als Nederland.

Er zijn naar mijn mening meerdere redenen waarom het wat minder ging/gaat. Ik stoor me nog weleens aan mensen die zeggen dat het alleen door de crisis komt of een ander die roept dat het alleen door de organisatie komt. Nee, er zijn veel meer redenen waarom het wat minder gaat met onze autosport in Nederland.

Natuurlijk heeft het deels wel met de crisis te maken, maar ook zelfoverschatting is een belangrijke oorzaak. Ik heb coureurs zomaar even zien instappen in een van de klassen op A niveau, in de veronderstelling vooraan te kunnen rijden en dat viel dan vies tegen. Zoals ik al zei het niveau is hoog en ik weet wat je er allemaal voor moet doen om resultaten te behalen. Mensen met veel geld stappen liever naar de Supercar Challenge, waar ze de PK's kunnen kopen als ze niet hard genoeg gaan om te winnen. Daar is op zich niks mis mee, maar maakt het in mijn ogen een echte gentlemen klasse en totaal geen opstap voor jong talent. Iedere kenner prikt daar zo doorheen.

1428338427-150406 nl 5391

Een ander punt: Wat te denken van de rijtijd per raceweekend op A niveau? Vrije trainingen van 2x 30 minuten, 20 minuten kwalificatie en 2x een sprint race van 30 minuten, die op de grote evenementen nog weleens wordt ingekort door crashes of tijdgebrek. Dat weerhoudt rijders ervan om in te stappen en 3 dagen lang op het circuit te wachten totdat je eindelijk weer eens 30 minuten mag rijden. Het format is niet meer zo aantrekkelijk.

Ook werd er veel geklaagd over organisatoren die er structureel een puinhoop van maakten. Ik denk dat het komt door belangenverstrengeling, waardoor er soms geen rechte ruggen werden gehouden. Ook dat heeft rijders afgeschrikt. En dan natuurlijk de budgetten van de teams, het is ook gewoon veel te duur eigenlijk. Maar ja, een professioneel raceteam kost nou eenmaal geld en van een raceteam mag je verwachten dat de details, techniek en faciliteiten er zijn om de coureur maximaal te ondersteunen en beter te worden. Ik vind dat zo'n professioneel team in staat moet zijn jou klaar te stomen voor de vervolgstap en dat is niet altijd overal het geval geweest. Kortom, het is een optelsom van allerlei punten die ertoe geleid hebben dat het eventjes wat minder gaat in ons autosportland. Maar niet alleen de A evenementen, ook andere organisaties hebben er last van.

Zomaar even de oplossing heb ik ook niet, maar ik denk dat er wel kansen liggen voor Nederland en zeker ook vanwege het 'Max Verstappen-effect'. Er zal nagedacht moeten worden over een concept van A tot Z waarin verder gekeken wordt dan alleen maar de opstapklasse. Een mooie racecyclus, waarin je goed begeleid wordt vanaf een begin- tot een eindpunt, in dit geval dan de overstap naar het buitenland. Wanneer je zoiets op weet te zetten en het in de markt weet te brengen als de juiste koers om professioneel coureur te worden, dan denk ik dat het kans van slagen heeft. Niet korte termijn denkend met 1 nieuwe klasse, nee, een begin en een eind waaraan je de coureur houvast kunt geven voor langere termijn, onder intensieve begeleiding met doorgroeimogelijkheden. Uiteraard met een goed doordacht plan waarin het niet te duur mag zijn maar de kwaliteit wel A niveau waardig is.

Compleet met een mooi mediaplatform, waar de jonge coureur zich naast de baan ook kan onderscheiden van de rest. Hier kan ook een financieel element in zitten, waarin de winnaars financiële steun krijgen om door te groeien. Het gaat natuurlijk niet alleen om jonge rijders maar ook om de toppers en gentlemen die er nu al zijn. Als de jonge rijders echt goed zijn dan gaan ze de toppers vanzelf verslaan. Maar deze moeten ze natuurlijk pas tegenkomen in een klasse na de opstapklasse. Er moeten een aantal grote sponsoren zijn om het op te zetten. Een mooi opstapvoorbeeld is de Audi TT Cup in Duitsland. Alleen ook daar mis ik weer een vervolgmogelijkheid en dit kost meteen weer veel geld.

Het moet ook echt toegankelijk zijn voor de autosporter. De instap moet laagdrempelig zijn, maar de prijzen en kansen op een mooie toekomst weer groots! Iedereen moet de kans krijgen om te kunnen winnen, maar natuurlijk moet wel de beste winnen met gelijke middelen. Dus gelijke auto's, geen gezeur met strafgewicht of strafseconden, nee pure autosport met een hoge aantrekkelijkheid voor de kijker! Het allermooiste zou natuurlijk zijn live televisie, maar dan ben ik misschien iets te enthousiast ;)

De introductie van nieuwe raceklassen in samenwerking met de KNAF vind ik goed. Er gebeurt tenminste weer iets waar we wat mee kunnen. Laten we hopen dat het slaagt en we weer net zulke mooie autosport krijgen als een aantal jaren geleden.

2253452 orig

Grtz Niels

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet