DTM

DTM: Eerste DTM zege voor Martin Tomczyk in Barcelona

Na vijf lange jaren boekte ABT-Audi DTM-coureur Martin Tomczyk eindelijk zijn eerste verdiende DTM-overwinning in een wedstrijd die niet bepaald als contact-arm de geschiedenis ingaat. Bernd Schneider eindige als tweede en komt weer een stapje dichter bij een vijfde DTM-titel. Voor Audi-titelkandidaat Tom Kristensen werd het een frustrerende middag in Barcelona.

tekst Willem J. Staat

 Tomczyk

Schitterende overwinning voor Martin Tomczyk in Barcelona. Het verhoogde de titelkansen van Audi echter niet. Foto: Audi Sport.

Teleurstellende dag voor Audi, Schneider dichter bij de titel.
Martin Tomczyk reed vanaf een pole een perfecte race en won met glans zijn allereerste DTM-wedstrijd. Toch hield men bij Audi gemengde gevoelens aan het wedstrijdweekend in Barcelona over want Audi-titelkandidaat Tom Kristensen verspeelde in de wedstrijd werkelijk alle kansen en verliet puntloos Barcelona.

De wedstrijd begon chaotisch met een crash die door Christian Abt veroorzaakt werd. Abt toucheerde de Telecom Audi A4 van Nicolas Kiesa van achteren en deze werd door het middenveld gecatapulteerd, waarbij hij zijn teamgenote Vanina Ickx, Pierre Kaffer en Jamie Green elimineerde. Ook de Mercedes-coureurs Bruno Spengler en Stefan Mücke toucheerden elkaar maar konden beiden hun weg vervolgen. Voor Christian Abt zelf had de crash geen consequenties. Hij beëindigde de wedstrijd als tiende.

Na zes ronden wordt neutralisatie beëindigd en Bernd Schneider gaat direct aan zijn directe tegenstander Tom Kristensen voorbij. Hoewel de Deen de AMG-Mercedes nogal hard van achteren toucheert heeft dat verder geen consequenties. Wel krijgt Kristensen de waarschuwingsvlag. Na afloop beoordelen beide coureurs dit als een gewoon "race-incident" Daarna verwees Schneider Audi-coureur Heinz Harald Frentzen in dezelfde Caixa-bocht naar de derde plaats terug. Bij een touché tussen Jean Alesi en Timo Scheider, wordt de Duitse Audi-coureur eveneens uitgeschakeld. Alesi krijgt eveneens een "drive-through" aan zijn broek en eindigt kleurloos als veertiende.

Tom Kristensen verloor steeds meer terrein en moest zelfs zijn merkgenoot Mattias Ekström voorbij laten. Ekström reed een magistrale wedstrijd, maar toen hij in een directe confrontatie met Bernd Schneider diens Mercedes toucheerde kreeg de Zweed een "Drive-through" penalty opgelegd. In vergelijk met de vele andere incidenten die zich tijdens de wedstrijd voordeden vonden velen dit een uiterst dubieuze beslissing van de wedstrijdleiding.

TV-commentator Klaus Ludwig: "Dit heeft toch niets meer met racen te maken. In mijn tijd heb ik met Larini en Nannini heel wat afgevochten, maar dit gaat mij iets te ver." Audi-sportchef Dr. Wolfgang Ulrich zei in eerste instantie de beslissing van de wedstrijdleiding te respecteren. Ekström die voor de "Drive-trhough" zelfs een bedreiging vormde voor zijn teamgenoot Martin Tomczyk reed een sublieme wedstrijd, in de allerlaatste ronden wist hij nog de vierde plek van Mercedes-coureur Bruno Spengler te verschalken.

De Canadees Bruno Spengler die als negentiende van start ging reed eveneens een fenomenale DTM-race en eindigde ondanks zijn betrokkenheid bij de startcrash uitstekend als vierde. De Deen Tom Kristensen verliest in de 33e ronde na een spin nog meer terrein en moet in de slotfase van de wedstrijd zelfs de Mercedes-junioren Daniel La Rosa en Alexandros Margaritis voorbij laten. De aspirant titelkandidaat eindigt teleurstellend als negende.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet