Diversen

Div: Inzet Steijn Schothorst in Le Mans blijft onbeloond

150929 Foto Verslag Steijn Schothorst Le Mans

Ook tijdens het vijfde en voorlaatste raceweekeinde van de Renault Sport Trophy op het Bugatti-circuit in Le Mans behoorde de Nederlander Steijn Schothorst verreweg tot de snelste rijders in het veld. Hij leek dan ook uitstekende kansen te hebben om zijn voorsprong als leider in de tussenstand van de 'Elite'-klasse te kunnen vergroten. De realiteit was echter anders: een defecte koppakking in zijn Renault R.S. 01-silhouet-raceauto maakte voor Schothorst een voortijdig einde aan zijn ambities. "Natuurlijk baal ik hier enorm van, maar het is nu eenmaal een mechanische sport, waarin zoiets kan gebeuren. Hieraan kan niemand iets doen: het team niet, ik niet, Renault niet... Laten we het er maar op houden dat het een karaktervormend weekeinde was", zegt de coureur van Equipe Verschuur.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto: PR

Al in de vrije trainingen liet Schothorst zien dat hij op het relatief korte en bochtige permanente circuit in Le Mans de snelheid goed te pakken had. "Het circuit ligt me, ik had het er goed naar mijn zin", zegt hij. In de kwalificatietraining verzekerde hij zich van een startplaats op de eerste rij. "Dat was prima, met name omdat mijn naaste concurrent in de titelstrijd, de Fransman Pizzitola, niet verder kwam dan de zevende startplaats. Het zag er voor mijn race dus erg goed uit", aldus Schothorst.

Eerder in het weekeinde in de lange 'Endurance'-race, waarin Steijn Schothorst samen met zijn vader Jeroen reed, eindigde het Nederlandse duo met de Renault R.S. 01 als vierde. In de 'Elite'-race, voor Steijn Schothorst ditmaal de enige wedstrijd waarin hij punten kon scoren, wilde hij dat resultaat in ieder geval verbeteren. Direct na de start echter merkte hij al dat de motor van zijn auto niet het gebruikelijke vermogen leverde. "In de ronde op weg naar de startopstelling en ook in de opwarmronde leek alles nog normaal, maar dan ben je als rijder ook druk met het opwarmen van de banden en de remmen en gebruik je in de regel niet het volledige vermogen", vertelt de rijder. "Direct na de start van de race werd ik echter al buitenom gepasseerd door een concurrent en toen wist ik al dat er iets niet in orde was."

Aanvankelijk wist Schothorst zich nog op de derde plaats te handhaven en hij stelde alles in het werk om in ieder geval die positie te behouden, om zo zijn positie in het kampioenschap vast te houden. "Gaandeweg de race liep de temperatuur van het koelwater echter steeds hoger op en bereikte een niveau van boven de 120 graden. Toen had ik geen andere keuze dan de pits in te rijden en de race voor gezien te houden", aldus Schothorst, die daarmee een 'nul-score' moest accepteren. Doordat zijn concurrent Pizzitola als vierde over de eindstreep kwam, nam de Fransman met nog één weekeinde te gaan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over. "Het verschil is slechts twee punten, dus het is zeker niet uitzichtloos, maar mijn taak voor het laatste evenement is duidelijk: daar moet ik gewoon winnen", stelt Schothorst nadrukkelijk. Het zesde en afsluitende raceweekeinde van de Renault Sport Trophy vindt van 16 tot en met 18 oktober plaats op het circuit van Jerez de la Frontera in Spanje.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet