DNRT

DNRT: Winst voor Verswijveren en Dekker op Oschersleben in Ribank Mazda MaX5 Cup

rmmc oschersleben 01 25-260915 screen

Na het uitstapje in Spa/Francorchamps begin deze maand reed de Ribank Mazda MaX5 Cup afgelopen weekend opnieuw buiten de landsgrenzen en wel op het circuit van Oschersleben in Duitsland. Op vrijdag en zaterdag stonden er drie races over elk 10 ronden op het programma, waarvan de eerst twee gewonnen werden door Youri Verswijveren en de laatste door Marcel Dekker. De laatste behoudt daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap, waarin alle rijders nog steeds twee schrapresultaten tegoed hebben.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

Het was voor het eerst sinds jaren dat het DNRT weer terugkeerde naar dit kleine maar uitdagende circuit net over de grens van het voormalige Oost-Duitsland, tussen Braunschweig en Magdeburg. Het betekende voor veel van de 28 rijders dan ook een eerste kennismaking met de smalle track, die meteen na de start een gevaarlijke haakse bocht naar links kent. Om te wennen kregen de rijders op vrijdag zowel in de vrije als in de kwalificatietraining iets meer tijd en wel een half uur.

In de eerste daarvan reed Andras Kiraly (MX-5 Winkel Racing) verrassend de snelste tijd. De nummer 28 in de tussenstand van het kampioenschap noteerde een nette 1:53.385 over het 3669 meter lange asfalt van Oschersleben. De lage positie in het tussenklassement wordt veroorzaakt door het feit dat Kiraly tot nu toe bij slechts drie evenementen aanwezig was en daardoor bij de andere geen punten scoorde.

Dat hij toch echt snel is bewees hij een paar uur later toen hij opnieuw de snelste tijd noteerde en zich plaatste op poleposition voor de eerste race, later die dag. Met 1:53.090 verbeterde hij zelfs zijn tijd uit de vrije training nog iets. Op 0,096 seconden volgde Youri Verswijveren (Youri-racing), op 0,108 seconden Marcel Dekker (Dekker Racing). Dan de oud-kampioenen en teamgenoten Rudy Schilders en Eric Sliphorst (beide IL Motorsport Racing), gevolgd door Kevin Bloemendaal (Enjoy Racing) en Manfred Bavelaar (Baaf Automotive). Na afloop werd Schilders echter gestraft wegens het ontbreken van een motorverzegeling en werd daardoor helemaal achteraan op de grid geplaatst. Ook Michael van der Heijden (Van der Heijden Autosport) kreeg een straf, in zijn geval vijf plaatsen terug, wegens het foutief monteren van het handicapgewicht.

rmmc oschersleben 04 25-260915 screen

Race 1
Kiraly was erg slecht weg vanaf de beste startplek en werd op de eerst paar honderd meter al gepasseerd door Verswijveren, Dekker en Sliphorst. Het hele veld kwam wonderbaarlijk goed door de eerste haakse bocht en wist ook de rest van de eerste ronde goed door te komen. Toch ging het in de eerste ronde echter meteen al mis bij Van der Heijden, die werd aangetikt door Frenk Vollebregt (Lefremi Racing). De klap zorgde ervoor dat Van der Heijden niet meer verder kon en de wedstrijdleiding een Code 60 invoerde. Door een paar gekneusde ribben was het hele raceweekend voor Van der Heijden meteen ten einde.

Het koste enkele ronden voordat de herstart kon plaatsvinden en Verswijveren bij het vallen van de groene vlag snel genoeg reageerde om zijn leidende positie vast te houden. De onderlinge verschillen aan kop waren weer uiterst klein. Dekker prikte de neus van zijn auto meerdere malen naast die van Verswijveren, wist hem één ronde lang zelfs voor te blijven, maar verloor zijn leidende positie uiteindelijk toch weer aan Verswijveren.

Kiraly was in de eerste ronde zelfs teruggezakt naar de zesde plek, maar vocht zich uitstekend terug tot achter Sliphorst en wist de oud-kampioen een paar ronden voor het eind te passeren. Hij kroop vervolgens richting de kop en leverde een topprestatie door kampioensleider Dekker ook nog eens in de laatste ronde te passeren. Daarmee finishte de polesitter als tweede achter winnaar Verswijveren. Dekker werd derde, gevolgd door Bloemendaal, die in de laatste ronde Sliphorst nog voorbij ging.

Tweede race
Bij het wegrijden van de pregrid voor de tweede race op zaterdagochtend was er een klein drama voor Kiraly. Omdat hij z'n handschoenen vergeten was moest hij helemaal achteraan starten. Dat betekende dat de nummer vier op de grid, Leo van der Meer (Enjoy Racing) niemand voor zich had.

rmmc oschersleben 07 25-260915 screen

Polesitter Verswijveren had evenals naaste belager Dekker een goede start, meteen gevolgd door Sliphorst en Van der Meer. Opnieuw kwam het hele veld, inmiddels gereduceerd tot 26 auto's door het wegvallen van Van der Heiden en Boy van der Heijde (Dekker Racing) (motorlager), door de bijzonder lastige eerste haakse knik naar links en ontspon zich als vanouds weer een fraai schouwspel tussen rijders in diverse groepjes. Aan kop ging het er stevig maar reglementair aan toe tussen Verswijveren en Dekker. De laatste plaatste menigmaal de neus van zijn auto naast die van Verswijveren, maar de jongeling toonde over een groot racehart te beschikken en liet zijn auto in alle gevallen staan. Dat hielden beide kemphanen de hele race vol, met als gevolg dat Verswijveren na tien ronden aan het langste eind trok, op 0,195 seconden gevolgd door Dekker. Sliphorst mengde zich menigmaal in de strijd, reed sommige momenten bumper aan bumper maar moest op de streep toch zijn meerdere erkennen in de twee coureurs voor hem en ging op 0,826 van de winnaar over de streep.

rmmc oschersleben 12 25-260915 screen

Bavelaar werd knap vierde met achter hem op slechts 0,061 seconden Kiraly, die na een weergaloze inhaalrace via de 15e plaats na twee ronden en de 10e plaats na vier ronden uiteindelijk als vierde finishte. Ook in de tweede groep, achter de vier koplopers, ging het er fel aan toe tussen Van der Meer, Schilders, Liroy Stuart (Dekker Racing), de Belg Raf Lemmens (Autobedrijf Lemmens) en Theo Plichta (SP Support). In dat gevecht werd Schilders aangetikt door Stuart, ging rond en verloor daarmee zoveel plaatsen dat hij niet verder kwam dan de 11e plaats in de eindrangschikking.

rmmc oschersleben 05 25-260915 screen

Derde race
De derde race over weer tien ronden kende min of meer hetzelfde beeld als de voorgaande twee. Opnieuw waren het Verswijveren en Dekker die aan kop een verbeten strijd uitvochten, waarbij de eerste paar ronden enkele keren van positie werd gewisseld. Daarachter hield Sliphorst de strijders in de gaten en wachtte geduldig op z'n kans, die echter niet kwam. Integendeel, de achter hem rijdende Bavelaar en Kiraly wisten hem gedurende de daarop volgende ronden te passeren. Ook Van der Meer sloot aan bij dit groepje, waaruit Kiraly na enige tijd wist te ontsnappen en naar de twee leiders kon rijden. Daar kreeg hij een paar kansen om te passeren, maar moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in Dekker, die na tien ronden de snelste bleek en de winst pakte. Kiraly volgde als tweede op slechts 0,042 seconden, Verswijveren werd derde op 0,222. Dan volgden Sliphorst, Lemmens en Plichta, omdat de als vijfde gefinishte Bavelaar na afloop een straf kreeg van 60 seconden wegens een contact met Van der Meer. De laatste was daar zo boos over dat hij na de finish bewust contact zocht met de auto van Bavelaar, wat hem een oneervolle diskwalificatie opleverde.

Snelste ronde gerekend over de drie races was voor Andras Kiraly in de negende ronde van de tweede race met een tijd van 1:52.432.

rmmc oschersleben 10 25-260915 screen

De tussenstand van het kampioenschap geeft tot nu toe een enigszins vertekend beeld. Alle rijders mogen aan het eind van het seizoen hun twee slechtste resultaten aftrekken. Die zijn in de nu volgende stand nog niet verwerkt. In die stand leidt Dekker nog steeds, nu met 20 punten voorsprong op Verswijveren, met respectievelijk 781 en 761 punten. Sliphorst is derde met 716 punten, Bavelaar zakt naar de vierde plaats, nu met 707, vijfde is Lemmens met 614 punten.

Bij de teams vergrootte het leidende Enjoy Racing 3 de voorsprong en staat nu met 610 punten aan kop, gevolgd door JEN Racingteam 1 met 515 punten. Derde is nog steeds Derks Racing met 372 punten.

rmmc oschersleben 03 25-260915 screen

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet