Porsche Cups

In gesprek met Robert van Barneveld over de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux

RvB

Tijdens de Zandvoort Masters reed de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux twee races. De klasse rijdt tijdens de Finaleraces op Circuit Park Zandvoort haar laatste twee races van alweer het derde seizoen. Ook nu in een mooi programma samen met de Blancpain Sprint Series. Een goed moment voor een open gesprek met Robert van Barneveld van de Cup Challenge Benelux organisatie.

Tekst: Marco Antheunisse
Fotografie: Chris Schotanus e.a.

MG5D8931

Om maar met de deur in huis te vallen; fantastische wagens, maar wel wat weinig op de grid!
RvB: Dat vinden wij zelf ook. Toen wij in 2012 met onze plannen begonnen, in een lastige tijd qua autosport in de Benelux, wisten we dat groeien een meerjarig plan zou zijn. Met als doel in ons 3e jaar, oftewel dit jaar, een grotere grid. Het lijkt er nu op dat we een jaar te vroeg waren in onze prognose en dat we volgend jaar de doelstelling gaan halen. Jammer van de vertraging, maar op zichzelf natuurlijk heel goed nieuws.

Dat is bijzonder nieuws. In de wandelgangen werd namelijk al gezegd dat de cup na de contracttermijn van 3 jaar zou stoppen.
RvB: Dat is op niets gebaseerd en typisch voor het cynisme wat een beetje in onze regionale autosport geslopen is. Het is juist bijzonder dat wij het vertrouwen kregen van onze partners, officiële importeurs nota bene, om reeds in 2012 een groeiperiode van 3 jaar vast te kunnen leggen. In de wisselvallige wereld van de autosport is dat uniek en onderschrijft het ons argument dat we een zinvolle klasse zijn om als team en rijder in te investeren. Die eerste periode van 3 jaar zijn juist een teken van kracht en op geen enkele manier een geplande einddatum. Daarbij, ons contract met Porsche Motorsport is doorlopend en naar volle tevredenheid. Autosport hoort bij Porsche en bij Porsche rijders; dat is een waarheid met een levensduur veel langer dan 3 jaar.

CY7H0210

Hoe worden Porsche-rijders dan bij de cup betrokken?
RvB: De races vormen een platform waarop wij Porsche-eigenaren en dealers uitnodigen voor een bijzondere dag op het circuit. Van dichtbij maken zij alle actie mee en komen in contact met de teams en rijders, die vaak net zulke Porsche-liefhebbers zijn als zij. Dat werkt uitstekend samen met de beleving die bij het merk Porsche past. De klantendagen zoals wij die dit jaar hebben georganiseerd op TT Circuit Assen en Circuit Zolder waren een groot succes. Spannende races en enthousiaste Porsche-eigenaren als VIP-gast. De combinatie van 'traditionele' raceweekenden op grote evenementen, aangevuld met deze speciale dagen voor Porsche-rijders is dit seizoen erg goed bevallen en dat zullen we ook volgend jaar weer zo gaan doen. Mogelijk is er volgend jaar ook een aantal keer een rol weggelegd voor klassieke Porsches, want ik denk dat we unaniem kunnen zeggen dat het experiment daarmee tijdens de Zandvoort Masters een enorm succes was.

Porsche-Eindhoven-Historic-Trophy

Valt er al iets te zeggen over de kalender voor volgend jaar?
RvB: Wij verwachten bij de laatste races in oktober ons voorlopige programma van volgend seizoen bekend te kunnen maken. We zijn ook in onderhandeling met diverse bandenleveranciers, zowel onze huidige partner Continental als andere merken. Niet uit ontevredenheid, echt integendeel, maar juist omdat dit een 3-jarig contract was kunnen we deze periode gebruiken als evaluatie en onze mogelijkheden verkennen. Elke leverancier heeft voor- en nadelen en hopelijk kunnen we al bij de volgend race melden welke keuzes we gemaakt hebben.

Komen er ook wijzingen in het raceformat?
RvB: Alle betrokken zijn bijzonder tevreden over het huidige concept, dus ik verwacht dat we ook volgend seizoen elk event twee sprintraces zullen rijden van 30 minuten. De combinatie van Pro's en AM's werkt ook bijzonder goed. De Pro's hebben allemaal een uitstekende reputatie en veel ervaring, wat in de races resulteert in altijd mooie strijd om de zege. Ook de AM's, amateurs die nog wat minder ervaring hebben dan de Pro's, zijn allemaal goede rijders en dat geeft strijd op twee fronten, wat ook goed is voor onze cup. Momenteel kunnen auto's ook gedeeld worden door twee rijders. Of we dat handhaven voor volgend jaar hangt van de feedback af die we van teams en rijders krijgen. Dat geldt overigens voor het gehele format, wij zijn daarover vaak informeel in overleg met de deelnemers en nemen hun feedback altijd serieus mee in mogelijke keuzes voor het opvolgende jaar.

CY7H0263

En komen er meer deelnemers?
RvB: Feitelijk als je goed naar ons kampioenschap kijkt het afgelopen jaar, dan zie je dat het vooral de Nederlandse markt is die achterbleef, met name als het gaat om teams en gentleman rijders. Dat verandert volgend jaar gelukkig. Sterker nog, er zijn reeds auto's verkocht aan nieuwe Nederlandse deelnemers en teams, waarvan eentje probeert al met de Finaleraces aan de start te staan. Wie nog overweegt een nieuwe 991 GT3 Cup aan te schaffen moet zich snel komen melden. Positieve berichten dus! En met meer Nederlandse teams op de grid wordt de balans tussen beide landen ook beter, wat nog meer ons Benelux-imago zal versterken.

Een andere interessante optie die we aan het onderzoeken zijn is of we volgend jaar ook een aantal keer kunnen samenwerken met Porsche Cups uit omliggende landen. Het voordeel van Porsche Cup-racen is dat het concept wereldwijd op grote lijnen hetzelfde is en het zou mooi zijn als we dat kunnen gebruiken. Want 15 Porsches die op de Tarzan afstormen is al waanzinnig, maar 30 is helemaal genieten. De eerste gesprekken hierover zijn gestart en zijn voorzichtig positief, hopelijk kunnen we in de komende weken hier concreter over worden.

480 gt4 kwal bastiaans
De Porsche uit 2010, tijdens het Dutch GT4 Championship.

Wat maakt de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux anders dan andere klassen?
RvB: Ik heb alle vier de seizoenen van het DutchGT(4) meegemaakt en kan in ieder geval op persoonlijk vlak eenvoudig vertellen waarin de Cup Challenge voor mij het verschil maakt: ik ga weer met plezier naar het circuit. Al drie jaar lang is de sfeer in onze cup bijzonder goed. Er zijn geen ruzies, er is respect voor elkaar, zowel bij de Pro's als bij de AM's. Daardoor zijn er vrijwel geen crashes geweest. Natuurlijk zijn er wel eens incidentjes, maar daar komen we dan als volwassen mensen in goed overleg uit. Professionele autosport én plezier gaan wel degelijk samen.

Daarnaast denk ik dat het een kracht is dat wij onafhankelijk zijn. We werken goed samen met de KNAF en RACB, maar alleen op zaken waar een federatie voor nodig is. We werken eveneens goed samen met de diverse circuits, maar alleen op zaken die nodig zijn om op een evenement te kunnen rijden. Verder hebben zij geen invloed en doen we alles zelf, tot aan een eigen wedstrijdleider en scrutineer aan toe. Dat is een gezonde manier van werken. Het verleden heeft, in beide landen, aangetoond dat als je hier vanaf wijkt zaken heel snel, terecht of onterecht, complex kunnen worden.

GT3cupgroet11

Dus de toekomst van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux ziet er goed uit?
RvB: Absoluut! Onze cup voorziet duidelijk in een behoefte, wordt ondersteund door Porsche Nederland en Porsche België en alle deelnemende teams zijn tevreden en vragen zich zelfs af waarom collega-teams niet inzien dat ze aan moeten sluiten. Wij gaan volgend jaar aan ons vierde seizoen beginnen en willen natuurlijk dat er meer Porsches op de grid staan. Dat is leuker voor coureurs en voor het publiek en dus werken we daar hard aan. Maar het belangrijkste voor ons is dat wij het merk Porsche, waar wij enorm trots op zijn, de juiste beleving kunnen meegeven en dat gaat ook volgend jaar zeker weer lukken!
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet