Diversen

Div: Veldslag binnen Volkswagen-concern treft ook verantwoordelijke bestuursleden voor autosport bij Audi, Porsche en VW

150924 Hackenberg
Audi-bestuurslid prof. Dr. Ulrich Hackenberg, hier met DTM-coureur Mike Rockenfeller eerder dit seizoen in Hockenheim

De affaire rondom de gemanipuleerde uitaatgastests bij het Volkswagen-concern krijgt steeds grotere gevolgen. Nadat gisteren aan het einde van de middag al het vertrek van bestuursvoorzitter Martin Winterkorn bekendgemaakt werd, komt vanmiddag het Duitse dagblad 'Bild' met de melding dat ook twee leden van de raad van bestuur van concernmerken Audi en Porsche moeten opstappen. Bij Audi gaat het om prof. Dr. Ulrich Hackenberg, bij Porsche is Wolfgang Hatz de betrokken topman. In beide gevallen vervullen ze de functie van bestuurslid met verantwoordelijkheid voor onderzoek en ontwikkeling, en beide zijn als zodanig ook verantwoordelijk voor de autosportactiviteiten van de betrokken merken. Inmiddels lanceerde 'Der Spiegel' via de website het bericht dat naast de ontwikkelaars van Audi en Porsche ook Heinz-Jacob Neusser, lid van de raad van bestuur voor onderzoek en ontwikkeling van Volkswagen, het veld moet ruimen. Neusser bekleedt deze functie sinds 2013 en is ondermeer verantwoordelijk voor het succesvolle programma van Volkswagen Motorsport in het WK Rally, dat inmiddels drie seizoenen op rij heeft geresulteerd in het winnen van de wereldtitels bij rijders en merken.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Afgelopen weekeinde nog was Wolfgang Hatz, gepassioneerd autosportliefhebber, aanwezig bij de FIA WEC-race op het Circuit Of The Americas in Austin, Texas, waar Porsche, net als drie weken eerder op de Nürburgring, zowel de LMP1- als de LM-GTE-Pro-klasse won. Hatz was de stuwende kracht achter de terugkeer van Porsche op het hoogste niveau in de lange-afstandsracerij, die in juni van dit jaar werd bekroond met de 17e overwinning van het merk uit Stuttgart tijdens de 24 Uur van Le Mans. Zoals het er nu uitziet, was zijn aanwezigheid in Austin voor de 56-jarige Hatz gelijk zijn laatste optreden in officiële functie voor Porsche bij een autorace geweest. Volgens 'Bild' wordt morgen, tijdens de vergadering van de raad van commissarissen van het Volkswagen-concern, het vertrek van zowel Hatz bij Porsche als Hackenberg bij Audi geformaliseerd.

150924 Hatz Porsche-bestuurslid Wolfgang Hatz, afgelopen weekeinde bij de FIA WEC in Austin

Ook Hackenberg geldt als groot liefhebber van de autosport, die zelf meerdere malen deelnam aan ondermeer de 24-uursrace van de Nürburgring. Op zijn initiatief werd bij Audi ondermeer de Audi Sport TT Cup, de dit jaar nieuw gestarte merkencup in het voorprogramma van de DTM, in het leven geroepen. Hackenberg was ook met grote regelmaat zelf aanwezig bij de races waaraan Audi als fabrikant deelnam, zowel in de DTM als in het FIA WEC.

Beide waren bij Volkswagen actief in de tijd dat daar de gemanipuleerde tests begonnen, Hackenberg als bestuurslid voor technische ontwikkeling en Hatz als hoofd motorenontwikkeling. Eerder was Hackenberg actief in de technische ontwikkeling bij Audi, maar toen Martin Winterkorn in 2007 zijn positie als topman bij Audi verruilde voor die van hoofd van het Volkswagen-concern, volgde Hackenberg in diens kielzog. In 2013 keerde hij terug naar Audi, omdat daar de technische ontwikkeling onder leiding van toenmalig bestuurslid Wolfgang Dürheimer naar de zin van VW-patriarch Piëch niet snel genoeg ging. Heinz-Jacob Neusser nam toen de plaats van Hackenberg bij Volkswagen in, maar lijkt nu ook dezelfde weg te moeten gaan als Hackenberg.

150924 Neusser
Heinz-Jacob Neusser met Jari-Matti Latvala tijdens de ADAC Rallye Deutschland van vorige maand

Over de machtsstrijd tussen Piëch en Winterkorn binnen het concern berichtten we via dit medium al eerder dit jaar. Aanvankelijk leek Winterkorn met de steun van de raad van commissarissen, onder aanvoering van Dr. Wolfgang Porsche, hierbij aan het langste eind te trekken, maar nu lijkt het er toch op dat het aloude motto 'wie het laatst lacht, lacht het best' op Piëch van toepassing is. Aanvankelijk zou morgen tijdens de vergadering van de raad van commissarissen de contractverlenging van Winterkorn besloten worden, maar nu gaat het in plaats daarvan over zijn opvolging. Als kandidaten worden de huidige Porsche-topman Michael Müller (ook een vertrouweling van Piëch), Audi-bestuursvoorzitter Rupert Stadler (een bedrijfseconoom, geen technicus, wat bij Volkswagen aan de top tot nu toe niet gebruikelijk was) en VW-bedrijfsauto-topman Andreas Renschler (ex-Daimler) genoemd. Ook Herbert Diess, eerder dit jaar vanuit BMW overgestapt naar Volkswagen en verantwoordelijk voor VW als merk, geldt als mogelijkheid, hoewel deze stap voor hem wellicht wat erg vroeg zou komen. Eerder werd ook Skoda-directeur Winfried Vahland als mogelijke opvolger voor Winterkorn genoemd, maar vanmiddag kwam via AutoBild het bericht dat Vahland de positie inneemt van Michael Horn, die tot dusver directeur van Volkswagen in de Verenigde Staten was en als gevolg van de affaire het veld moest ruimen.

Wiko
Eentje uit het plakboek: uw redacteur met de inmiddels vertrokken VW-topman Martin Winterkorn (midden) en de in 2008 overleden autosportfotograaf en -verslaggever Bernard Cahier. De foto stamt van de persintrodcutie van de tweede generatie van de Audi TT in het Oostenrijkse Zell am See in juni 2006.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet