Formule 3

Formule 3: Masters kritiek deels onterecht. Formule 4 de toekomst? Toch einde tijdperk?

Op de social media viel de nodige kritiek op de 25e editie van de F3 Masters op Zandvoort waar te nemen. Deels is die kritiek terecht maar ook onterecht. Ontwikkelingen binnen de F3 wereld hebben ervoor gezorgd dat het originele concept al jaren niet echt meer van toepassing is. Met allerlei kunstgrepen bleven de Masters sinds het wegvallen van de tabakssponsoring in 2006 deel uitmaken van onze nationale autosportkalender. Voor de Nederlandse autosport was dit het visitekaartje bij uitstek. Afgelopen weekend maakten de Masters deel uit van het ADAC-pakket.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

2015 Giovinazzi
Giovinazzi reed een afgetekende wedstrijd afgelopen zondag.

Masters kritiek deels onterecht
Tijden veranderen en niets is eeuwig. We hebben de 25e F3 Masters met een terechte winnaar achter de rug. Toen Pim van der Heul en toenmalig Zandvoort Track Manager Marcel Luitze in 1991 met Marlboro Masters concept op de proppen kwam kon niemand vermoeden dat dit internationaal een enorme stempel op Circuit Park Zandvoort zou drukken. Het originele idee was eigenlijk dat de door Marlboro gesponsorde coureurs uit de diverse landen met een Martini chassis tegen elkaar zouden racen. Toen die niet beschikbaar bleken te zijn werden er in eerste instantie alle door Marlboro ondersteunde rijders in de diverse Europese F3 kampioenschappen naar Zandvoort uitgenodigd. De winnaar kreeg destijds een F3000 test aangeboden. David Coulthard won de allereerste editie en vanaf 1992 hebben de Masters mede door aanwezigheid van diverse Formule 1 demonstraties een enorme groei doorgemaakt. Vele winnaars kwamen in de F1 of maakten internationaal een schitterende carrière

Tabaksrestricties waren doodsteek voor Masters
De door de overheid opgelegde tabaksrestricties waren op de lange termijn killing. Om de Masters doorgang te laten vinden moest CPZ het sindsdien telkens met korte termijnpartners zoals Tango en Red Bull stellen. Deze wisten de impact van de Marlboro Masters nooit te evenaren. Marlboro Masters werd een ingeburgerd begrip. Zelfs nu hebben mensen het vaak nog hierover. Anderzijds is de F3 wereld volledig veranderd. Vrijwel alle Europese kampioenschappen zijn verdwenen en opgegaan in het EK F3. Je kunt wel een Masters organiseren, maar daarmee organiseer je in feite een tweede EK wedstrijd. Dit is de realiteit die niemand in 1991 kon voorzien. Bovendien rijdt het EK al in de support package van het DTM. Opmerkelijk is dat er vorig jaar beduidend minder deelnemers waren en om het voortbestaan van het evenement te garanderen werd er gereden met auto's uit de Duitse ATS F3 Cup die nu niet meer bestaat. Het was destijds voor de organisatie de enige uitwijkmogelijkheid om Max Verstappen in Nederland te laten rijden.

F3 inhalen
Inhalen met F3 is soms alleen maar in de openingsronde mogelijk.

Max Verstappen won met een auto van Motopark omdat zijn reguliere F3 bolide niet voor dit reglement geschikt was. Toch hoorde je niemand klagen...... Strict gezien waren het geen EK F3 auto's die aan het Masters reglement moesten voldoen. Een ander bijkomend probleem is dat CPZ/Motor Racing Consultants een contract met Kumho als bandenleverancier hebben en dat het FIA F3 EK sinds enkele jaren op Hankook rijdt. Daardoor stonden de meeste teams uit het F3 EK ook niet op set-up aanpassingen te springen.

Dankzij de inspanningen van Barry Bland's Motor Racing Consultants kon er dit jaar weer met EK F3 auto's gereden worden. En met aanmerkelijk meer deelnemers dan vorig jaar. Macau mag is in principe ook niet meer dan een veredelde EK wedstrijd waaraan verder alleen nog maar de toppers uit Japan deelnemen. Het is meer Japan vs Europa. Ook de crisis heeft haar sporen in de racewereld duidelijk achtergelaten waardoor er bijv. geen Brits F3 kampioenschap meer is. Carlin en HiTech en Raikkonen Robertson rijden liever Europees. Zo is dat nu eenmaal.

2015 F4 Spanning
In de Formule 4 ontbreekt het momenteel niet aan auto's en spektakel.

Formule 4 de toekomst?
De KNAF kondigde afgelopen zaterdag de intenties voor een Benelux Formule 4 kampioenschap aan. In een ideale wereld zou dit de toekomst kunnen zijn voor een Mastersachtig evenement. Maar de FIA staat bepaald niet te trappelen. Ten eerste wordt er in de diverse kampioenschappen met verschillende chassis en motoren gereden. Die zouden reglementair toch niet allemaal hetzelfde zijn. Destijds kon een Dallara Honda uit het Britse F3 kampioenschap het gemakkelijk opnemen tegen een Dallara Mercedes uit de F3 Euroseries. Met de F4 lijkt dit technisch wat gecompliceerder te liggen. De chassis- en motorenreglementen verschillen internationaal nogal.

Anderzijds maken Duitsland, Scandinavië en Italië gebruik van het Tatuus Abarth concept en inmiddels bevinden zich er in Europa behoorlijk wat auto's. Voor zover betrokken partijen mee willen spelen lijkt een F4 Masters logisch gezien de beste oplossing voor de toekomst. Een Masters met auto's uit het Duitse, Italiaanse en Scandinavische kampioenschap lijkt op papier de beste oplossing. En nu komen we weer op gevaarlijk terrein, met misschien nog een invitatiewedstrijd voor deelnemers uit de omringende landen die niet van het Abarth concept gebruik maken en waarvan bijv. de Top 3 zich automatisch voor de Abarth-aangedreven auto's kwalificeert. Er zijn altijd wel Abarth-aangedreven teams te vinden die hun auto's eventueel willen verhuren.

2015 Abarth
Er zijn voldoende Abarth aangedreven auto's in Duitsland, Scandinavië en Italië aanwezig.

De vraag blijft of de FIA dit ooit zal toestaan, maar je hebt in ieder geval geen bijprogramma met STT of zoiets meer nodig. De winnaar zou bijv. een F3 of DTM test kunnen krijgen. Als auteur van dit artikel moet ik er rekening mee houden dat bovenstaande opties allemaal niet direct in de komende jaren realiseerbaar zijn of misschien helemaal niet. Maar het is wel een voorzet voor een nieuwe benadering om de Masters op andere wijze in stand te houden.

Gebeurt dit niet dan kun je alleen maar stellen dat we op CPZ de laatste 25 jaar schitterende edities van de F3 Masters hebben gehad en dat dit tijdperk door omstandigheden helaas moet worden afgesloten. In het verleden hebben we afscheid moeten nemen van de originele F2, Groep C en zoveel andere klasses waarmee bijzonder mooie periodes werden afgesloten. Het is inherent aan deze sport.

2015 Einde
Goodbye F3? Welcome F4? Wie zal het zeggen.....

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet