Formule 3

Formule 3: Masters kritiek deels onterecht. Formule 4 de toekomst? Toch einde tijdperk?

Op de social media viel de nodige kritiek op de 25e editie van de F3 Masters op Zandvoort waar te nemen. Deels is die kritiek terecht maar ook onterecht. Ontwikkelingen binnen de F3 wereld hebben ervoor gezorgd dat het originele concept al jaren niet echt meer van toepassing is. Met allerlei kunstgrepen bleven de Masters sinds het wegvallen van de tabakssponsoring in 2006 deel uitmaken van onze nationale autosportkalender. Voor de Nederlandse autosport was dit het visitekaartje bij uitstek. Afgelopen weekend maakten de Masters deel uit van het ADAC-pakket.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

2015 Giovinazzi
Giovinazzi reed een afgetekende wedstrijd afgelopen zondag.

Masters kritiek deels onterecht
Tijden veranderen en niets is eeuwig. We hebben de 25e F3 Masters met een terechte winnaar achter de rug. Toen Pim van der Heul en toenmalig Zandvoort Track Manager Marcel Luitze in 1991 met Marlboro Masters concept op de proppen kwam kon niemand vermoeden dat dit internationaal een enorme stempel op Circuit Park Zandvoort zou drukken. Het originele idee was eigenlijk dat de door Marlboro gesponsorde coureurs uit de diverse landen met een Martini chassis tegen elkaar zouden racen. Toen die niet beschikbaar bleken te zijn werden er in eerste instantie alle door Marlboro ondersteunde rijders in de diverse Europese F3 kampioenschappen naar Zandvoort uitgenodigd. De winnaar kreeg destijds een F3000 test aangeboden. David Coulthard won de allereerste editie en vanaf 1992 hebben de Masters mede door aanwezigheid van diverse Formule 1 demonstraties een enorme groei doorgemaakt. Vele winnaars kwamen in de F1 of maakten internationaal een schitterende carrière

Tabaksrestricties waren doodsteek voor Masters
De door de overheid opgelegde tabaksrestricties waren op de lange termijn killing. Om de Masters doorgang te laten vinden moest CPZ het sindsdien telkens met korte termijnpartners zoals Tango en Red Bull stellen. Deze wisten de impact van de Marlboro Masters nooit te evenaren. Marlboro Masters werd een ingeburgerd begrip. Zelfs nu hebben mensen het vaak nog hierover. Anderzijds is de F3 wereld volledig veranderd. Vrijwel alle Europese kampioenschappen zijn verdwenen en opgegaan in het EK F3. Je kunt wel een Masters organiseren, maar daarmee organiseer je in feite een tweede EK wedstrijd. Dit is de realiteit die niemand in 1991 kon voorzien. Bovendien rijdt het EK al in de support package van het DTM. Opmerkelijk is dat er vorig jaar beduidend minder deelnemers waren en om het voortbestaan van het evenement te garanderen werd er gereden met auto's uit de Duitse ATS F3 Cup die nu niet meer bestaat. Het was destijds voor de organisatie de enige uitwijkmogelijkheid om Max Verstappen in Nederland te laten rijden.

F3 inhalen
Inhalen met F3 is soms alleen maar in de openingsronde mogelijk.

Max Verstappen won met een auto van Motopark omdat zijn reguliere F3 bolide niet voor dit reglement geschikt was. Toch hoorde je niemand klagen...... Strict gezien waren het geen EK F3 auto's die aan het Masters reglement moesten voldoen. Een ander bijkomend probleem is dat CPZ/Motor Racing Consultants een contract met Kumho als bandenleverancier hebben en dat het FIA F3 EK sinds enkele jaren op Hankook rijdt. Daardoor stonden de meeste teams uit het F3 EK ook niet op set-up aanpassingen te springen.

Dankzij de inspanningen van Barry Bland's Motor Racing Consultants kon er dit jaar weer met EK F3 auto's gereden worden. En met aanmerkelijk meer deelnemers dan vorig jaar. Macau mag is in principe ook niet meer dan een veredelde EK wedstrijd waaraan verder alleen nog maar de toppers uit Japan deelnemen. Het is meer Japan vs Europa. Ook de crisis heeft haar sporen in de racewereld duidelijk achtergelaten waardoor er bijv. geen Brits F3 kampioenschap meer is. Carlin en HiTech en Raikkonen Robertson rijden liever Europees. Zo is dat nu eenmaal.

2015 F4 Spanning
In de Formule 4 ontbreekt het momenteel niet aan auto's en spektakel.

Formule 4 de toekomst?
De KNAF kondigde afgelopen zaterdag de intenties voor een Benelux Formule 4 kampioenschap aan. In een ideale wereld zou dit de toekomst kunnen zijn voor een Mastersachtig evenement. Maar de FIA staat bepaald niet te trappelen. Ten eerste wordt er in de diverse kampioenschappen met verschillende chassis en motoren gereden. Die zouden reglementair toch niet allemaal hetzelfde zijn. Destijds kon een Dallara Honda uit het Britse F3 kampioenschap het gemakkelijk opnemen tegen een Dallara Mercedes uit de F3 Euroseries. Met de F4 lijkt dit technisch wat gecompliceerder te liggen. De chassis- en motorenreglementen verschillen internationaal nogal.

Anderzijds maken Duitsland, Scandinavië en Italië gebruik van het Tatuus Abarth concept en inmiddels bevinden zich er in Europa behoorlijk wat auto's. Voor zover betrokken partijen mee willen spelen lijkt een F4 Masters logisch gezien de beste oplossing voor de toekomst. Een Masters met auto's uit het Duitse, Italiaanse en Scandinavische kampioenschap lijkt op papier de beste oplossing. En nu komen we weer op gevaarlijk terrein, met misschien nog een invitatiewedstrijd voor deelnemers uit de omringende landen die niet van het Abarth concept gebruik maken en waarvan bijv. de Top 3 zich automatisch voor de Abarth-aangedreven auto's kwalificeert. Er zijn altijd wel Abarth-aangedreven teams te vinden die hun auto's eventueel willen verhuren.

2015 Abarth
Er zijn voldoende Abarth aangedreven auto's in Duitsland, Scandinavië en Italië aanwezig.

De vraag blijft of de FIA dit ooit zal toestaan, maar je hebt in ieder geval geen bijprogramma met STT of zoiets meer nodig. De winnaar zou bijv. een F3 of DTM test kunnen krijgen. Als auteur van dit artikel moet ik er rekening mee houden dat bovenstaande opties allemaal niet direct in de komende jaren realiseerbaar zijn of misschien helemaal niet. Maar het is wel een voorzet voor een nieuwe benadering om de Masters op andere wijze in stand te houden.

Gebeurt dit niet dan kun je alleen maar stellen dat we op CPZ de laatste 25 jaar schitterende edities van de F3 Masters hebben gehad en dat dit tijdperk door omstandigheden helaas moet worden afgesloten. In het verleden hebben we afscheid moeten nemen van de originele F2, Groep C en zoveel andere klasses waarmee bijzonder mooie periodes werden afgesloten. Het is inherent aan deze sport.

2015 Einde
Goodbye F3? Welcome F4? Wie zal het zeggen.....

Reacties

    • 20
    • 17
     
    Anonieme gebruiker 22 september 2015 13:03

    25 keer de master of F3. Natuurlijk zondag even wezen kijken op CPZ. Nu zou ik een hele hoop dingen kunnen gaan opnoemen over deze vrij armoedige dag in de Zandvoort se duinen waar onze oosterburen langzaam bezit van beginnen te nemen. ADAC flaggen, het Duitse volkslied, Duits commentaar. En Duitse reclame borden. Dan is de volgende vraag is dit erg ??? Ik denk het niet want kennelijk is Zandvoort niet in staat of Boeit het ze gewoon geen pepernoot dat ze bijvoorbeeld in Assen wel een dagje racen kunnen organiseren voor 95000 man. Een getal wat in 1996 tijdens de Masters met Verstappen in de Arrows Hart V8 nog wel lukte. Dus eigenlijk ligt hier gewoon een taak voor 2016. De ADAC masters of F3 met volle velden. een goed opgeknapt circuit. Gratis toegang. Sebastiaan Vettel met de Ferrari F1 demo etc. etc. Nou als dat geen uitdaging is......

    • 13
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 22 september 2015 13:19

    @Anonieme Gebruiker..... Begin je nou weer met hetzelfde geneuzel?? Wat ik ook al zei op je reactie in het vorige bericht...: In Assen komen die mensen naar de Gamma Racing Days omdat er een Max Verstappen rond rijdt in een oudere F1 auto en er gratis kaartjes uitgedeeld word! Als Max Verstappen niet komt en er geen gratis kaartjes zijn komt er ook 0 publiek! Kijk maar naar vorig jaar ;) Toen was er op zaterdag ook geen hond op de tribunes.... De ADAC GT Masters is een Duitse raceserie en dus een Duits evenement net als de DTM! Dan is het logisch dat deze met hun eigen vlaggen en commentatoren langs komen.... En als je mij aan kan tonen dat er naast de MotoGP (en SuperBK) en het gratis Gamma Racing Days evenement nog een raceweekend is met 10.000en bezoekers op Assen dan ben ik zeer benieuwd!

    • 6
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 22 september 2015 14:34

    "Masters kritiek deels onterecht" . Wat heeft de alinea onder deze subtitel ermee te maken? En eigenlijk de rest van het artikel? Volledig naast de kwestie en het lijkt aardig op een tekst die in opdracht van CPZ werd geschreven als verdediging tegenover de kritiek. Want je kan nou even goed een historiek maken van het verleden en uiteindelijk tot de conclusie komen dat de editie 2015 een flop was, waarbij de veelal geoorloofde kritiek een plaats krijgt en geen oorveeg mag zijn naar CPZ, maar wel van nut kan zijn voor de (eventuele) toekomst van dit event. Dat ware misschien realistischer geweest.

    • 3
    • 3
     
    Willem J. Staat 22 september 2015 16:00

    @Anonieme gebruiker. Ik ben realistisch genoeg geweest om met de F4 als oplossing aan te draven. Uit bovenstaand proza maak ik vrijwel van iedereen op dat ze aan de F3 vast willen houden maar de redenen waarom het niet meer kan zoals het geweest is heb ik duidelijk in mijn bijdrage omschreven. Wie een betere F3 oplossing heeft mag zich melden bij Barry Bland van Motor Racing Consultants.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 22 september 2015 18:51

    Van mij hoeven ze niet vast te houden aan de F3..... Na 25 edities zou het een mooi moment zijn om te stoppen. Echter weet ik niet wat er op dit moment voor in de plaats zou moeten komen. Het hoeft voor mij niet perse een 'Masters' weekend zijn... Ik hoop wel dat CPZ de geluidsdagen volgend jaar weer goed gaat invullen

    • 3
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 22 september 2015 20:08

    Out of the box: Misschien een GT3 masters event. Daar zijn genoeg auto's van.

    • 0
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 22 september 2015 21:01

    Kijk.... een GT3 Masters met het NKHTGT en NK GTTC in het bijprogramma. Dus een tourwagen Masters WOULD MAKE MY DAY! (weekend eigenlijk)

    • 3
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 22 september 2015 21:10

    Als inderdaad bij de Formule 4 er weer met verschillenden auto´s word gereden is deze klasse wat mij betreft meteen weer waardeloos..... Elke keer is dit weer het geval..... Je kan dan als b.v. nederlandse deelnemer niet zomaar even uitwijken naar een ander land voor een wedstrijd om ervaring op te doen, tenzij NL het concept van de duitsers aan nemen dan kun je nog naar de eifel afreizen en daar een mooie ervaring op doen bij de oosterburen. Voor een F 4 master lijkt me dit dan ook de doodsteek net zoals het bij de F3 gebeurde met o.a. de duitse F3 veld dat niet kon meedoen met de masters toen zij met andere motoren reden. Ook niet handig bij aanschaf of verkoop van de auto, want je beperkt de mogelijkheden. Ik hoop dat de Fia en alle autosportbonden het een keer eens worden en nwe klasses zo maken dat je overal kan meedoen, dan maak je een masters of andere wedstrijd waar iedereen samen kan komen mogelijk. kijk naar Formule Ford waar jarenlang iedereen uit heel Europa bijeen kon komen op het beroemde festival in Brands Hatch. Verder over de masters.... ja het is al jaren lang een optocht... helaas maar dat is de waarheid, maar dat kan ook niet anders met het concept van F3 auto´s... te veel downforce en beperkt in vermogen, op elk circuit een probleem, slechts een paar bochten in Europa kun je met een F3 een serieuze inhaal actie plaatsen zonder dat er meteen gevaar voor brokken is maar de rest (helaas incl Z´voort) is kamikaze actie uitvoeren en er het beste van hopen.... Neemt niet weg dat CPZ elk jaar hun best doen om een mooi programma samen te stellen en je kunt CPZ niet de schuld geven van de kleine startvelden en de optocht... De GT3 race was weer smullen! En ook andere evenementen zijn of waren jaarlijks weer smullen (dtm, historische gp, A1 gp, GT, wtcc, er is veel moois geweest) ik miste alleen een keer het World series by Renault weekend maar dat gaat nu ook op de schop dus helaas....

    • 1
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 23 september 2015 12:39

    Het lijkt wel of die FiA meer kappot maakt dan lief is? FIA verkeerd afgekort van Failliet?

    • 11
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 23 september 2015 17:48

    - EDIT reactie verwijderd -

    • 4
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 23 september 2015 17:52

    @Anonieme gebruiker hierboven..... Je valt in herhaling azijnpisser! Dit is nu de 3 keer in 3 dagen tijd dat ik je hetzelfde verhaaltje zie schrijven en nog notabene 2x daarvan bij dit nieuwsitem! Ga lekker naar Assen dan ;) Ben benieuwd naar jouw foto's van overvolle tribunes tijdens de Supercar Challenge finals in oktober :)

    • 12
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 23 september 2015 17:54

    - EDIT reactie verwijderd -

    • 3
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 23 september 2015 22:49

    Ja nu weten we je mening wel!! Op andere dagen is het in Assen helemaal doodstil

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 24 september 2015 20:30

    De Masters race was altijd t saaist op de Ma..Masters! Op de NL'se overwinningen na dan. Leve de demo's, die goede oude Megane cup etc etc. Was een prachtig evenement zeg, ik kijk er nog altijd met plezier op terug

    • 1
    • 0
     
    pascal 25 september 2015 13:48

    Ik ben regelmatig op het circuit van Assen. Maar meestal is het er niet echt dik bevolkt ;) Tijdens de motorraces en GRD natuurlijk wel. Bij sommige andere evenementen kan je een kanon afschieten. Tijdens het DNRT heb ik mensen geteld op de tribune. Dat was op zijn hoogtepunt 15. ;)

    • 1
    • 0
     
    pascal 25 september 2015 13:49

    Niks ten nadele van Assen natuurlijk. Vind het een prachtig circuit. Zandvoort trouwens ook! :) Kom op beide circuits altijd met veel plezier.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet