GT

Persbericht: Max Koebolt tevreden met vooruitgang gedurende het seizoen in de Blancpain Endurance Series

150920 BES Nurburgring Action

De legendarische Nürburgring was dit weekeinde de locatie van de iRacing.com GT500, de drie-uursrace als seizoensafsluiting van de Blancpain Endurance Series 2015. Voor de Nederlandse coureur Max Koebolt was het ook zijn laatste optreden van dit seizoen met de Audi R8 LMS ultra, ingezet door Team WRT uit België. Net zoals in voorgaande races deelde Koebolt de auto met zijn Nederlandse landgenoot Pieter Schothorst en de Fransman Sacha Bottemanne. De 27e plaats in het algemeen klassement en de negende positie in de Pro-Am-klasse waren het resultaat voor het team in het 55 auto's sterke veld. "Belangrijker dan het resultaat op zich is echter de vooruitgang die ik heb geboekt, zowel wat betreft snelheid als qua ervaring", benadrukte Max Koebolt na de race. "Van de deelname aan de Blancpain Endurance Series met een zo professioneel team als Team WRT heb ik veel geleerd, waarvan ik in de komende jaren kan profiteren. Ik kan Vincent Vosse en zijn team niet genoeg danken voor hun professionele aanpak en de ondersteuning die ze me hebben gegeven."

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

Voor Max Koebolt was de Nürburgring geen onbekend terrein, want hij had er vorig jaar al met de Supercar Challenge gereden. "Ditmaal echter reden we op het volledige Grand Prix-circuit, in plaats van op het kortere sprintcircuit, dus dat was een nieuwe ervaring voor mij." Voor Koebolt begon het weekeinde goed met de derde tijd in de Pro-Am-klasse en de 16e tijd algemeen in de eerste kwalificatie. "En ik had zelfs nog sneller gekund, want ik had een Ferrari voor me die me ophield", berichtte de Nederlandse coureur naderhand. "Toen zette lichte regen in, dus ik kon mijn tijd niet verder verbeteren, maar ik was heel tevreden met het resultaat."

Het team met Koebolt, Schothorst en Bottemanne startte als 21e algemeen en als zesde in de Pro-Am-klasse. Pieter Schothorst nam in de race de eerste stint voor zijn rekening en reed lange tijd op de vijfde plaats, maar bracht de auto uiteindelijk als zevende de pits in voor de rijderswissel, waarbij Koebolt het stuurwiel overnam. "Mijn rijbeurt ging heel goed. Toen ik na de wissel de pits uit kwam, kwam ik tussen de rijders uit de kopgroep terecht, die met warmere banden rijden. Daardoor kon ik hun tempo niet heemaal bijhouden, maar het was wel een goede ervaring om hun lijnen te zien. Toen, zo'n vijf of zes ronden na het begin van mijn stint, reed een Mercedes tegen de rechter achterkant van mijn auto. Daarbij raakte de band beschadigd, wat ik telkens merkte wanneer ik naar links stuurde. Rechterbochten waren geen probleem, maar linkerbochten waren lastig vanwege de wegligging. Niettemin kon ik wat plaatsen goedmaken en zo bracht ik de auto op de tweede positie in de klasse naar de pits." Daar nam Sacha Bottemanne het stuurwiel over en nam het laatste deel van de race voor zijn rekening. Daarin viel de Audi met het startnummer 4 iets terug. Uiteindelijk kwam de auto als 27e algemeen en als negende in de klasse over de finishlijn.

150920 BES Action2

Met de race op de Nürburgring is ook het eerste seizoen van Max Koebolt in de Blancpain Endurance Series ten einde. "Dit jaar heeft me veel gebracht", zegt hij. "De kans om op een aantal prachtige en beroemde circuits te rijden, mijn eerste deelname aan een 24-uursrace, de mogelijkheid om een prachtige auto als de Audi R8 LMS ultra te rijden en om met een geweldig team als WRT te werken. Als je kijkt naar waar ik bij de seizoensstart in Monza stond, en waar ik nu sta, in staat om te strijden voor een positie in de top 15 van het algemeen klassement en de top drie in de klasse, zoals blijkt uit mijn resultaat in de eerste vrije training, dan ben ik heel tevreden."

Ook Max Koebolts coach Frans Vörös is positief over de prestaties van zijn jonge pupil. "Dit weekeinde, van de eerste vrije training tot het einde van de race, heeft hij het heel goed gedaan en was hij heel constant. Het was mooi om te zien hoe hij met een aantal rijders kon strijden die uiteindelijk in de top drie in de klasse geëindigd zijn. In de loop van het weekeinde kreeg hij ook de nodige waardevolle tips en hulp van Frank Stippler, de Audi-rijder die over een enorme ervaring op de Nürburgring en met de Audi R8 LMS ultra beschikt. Ook dat heeft hem zeker geholpen."

Nu het seizoen in de Blancpain Endurance Series ten einde is, richt Max Koebolt zich op het laatste deel van het seizoen in de Supercar Challenge. Voor volgende jaar heeft hij nog geen vastomlijnde plannen. "Natuurlijk zou ik heel graag bij Team WRT willen blijven", zegt hij. "Daar hebben ze me een omgeving gegeven, waarin ik goed kan presteren. De teamleden hebben me ook heel veel ondersteuning gegeven bij het racen en alles wat daarbij komt kijken. Het zou prachtig zijn als we daarop volgend jaar zouden kunnen voortbouwen, maar er is nog geen beslissing genomen."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet