WRC

Rally WRC Australië: Ogier op schema

Sebastien Ogier is een flinke stap dichterbij zijn derde wereld kampioenschap. Hij moet vóór Latvala eindigen dan heeft hij de buit binnen. Mocht hij twee worden achter Latvala dan heeft hij nog een PowerStage punt nodig en dan is de zaak ook beklonken. Uitgaande van zijn huidige positie is hij kampioen, maar de marges zijn klein.

vw-20150912-4726 1
Ogier had nu een voordeel van zijn startpositie, er hing nog niet zoveel stof toen hij de laatste proef moest rijden


Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

De hele Australische zaterdag stond in het teken van een felle strijd. Aan het begin van de dag leidde Latvala, maar al snel kwam Meeke hem voorbij. De Noor Iers verkeerd in een uitstekende vorm en is zeer zelf verzekerd. Maar echt los komen van Latvala en Ogier kan hij niet. De laatste proef luidt voor hem de noodklok. Op de tweede passage van de Valla proef verliest hij veel tijd. Het probleem waarover Ogier continue klaagt werkte nu in het voordeel van de Fransman. Voor het eerst sinds lange tijd werd weer eens een echte nachtproef verreden. Een aantal jaren geleden probeerden de organisatoren van de, toen nog, WK ronde in Griekenland het ook, een nachtproef op een onverharde weg. Tot groot misnoegen van de rijders omdat het stof bleef hangen. De grote lampen voorop de auto's hebben dan geen nut integendeel ze verlichten een grote witte muur van stof.

Stof
In Australië dacht men de oplossing gevonden te hebben. Starten met een tussenpoos van vijf minuten. Dat was nog nooit vertoond en dat zou het probleem moeten oplossen. Ogier mocht als tweede starten achter Lefebvre die onder Rally2 regels als eerste moest starten. De Australië debutant verbeterde zijn tijd ten opzichte van de eerste doorkomst met ruim 5,5 seconde. Toen was het nog gewoon licht! Maar hij werd bij zijn avond doorkomst nog niet gehinderd door het stof van deelnemers voor hem. Ogier startte als tweede en was redelijk tevreden over de stof condities. Ook hij verbeterde zijn tijd, al was het maar met twee seconden. Latvala was de volgende rijder en bij hem bleef het stof al hangen. In de eerste helft van de proef haalde hij tijd in op Ogier, maar onder de bomen van de eind sectie bleef het stof al hangen. Weinig of geen wind blies de dikker wordende stofwolk niet weg. Toch was ook hij 0,7 seconde sneller dan bij de eerste doorkomst.

142 MEEKE AUSTRALIA 2015
Meeke kon niet echt genieten van dit idyllische plaatje even verderop, onder de bomen, veranderde het hangende stof in een ondoorzichtige witte muur

Meeke's pech
Na hem heeft niemand dat meer gehaald. De klachten over dikke stofwolken werden steeds luider. Behalve toen Meeke bij de finish kwam, hij koos ervoor geen commentaar te geven. Zijn gezicht sprak boekdelen en de stoom kwam uit zijn oren. De Noord-Ier was niet blij... Behalve de pech van het laaghangende stof had hij ook nog de pech dat de voor hem gestarte Evans van de weg was gegaan en een dikke halve minuut vertraging had opgelopen. Meeke zat dus niet vijf minuten achter zijn voorganger maar net iets meer dan vier... De man wiens plaats in het Citroën stoeltje aan een zijden draadje hangt kan dat draadje in een stevige kabel veranderen als hij hier zou winnen, zijn woede is dus begrijpelijk. Hij verloor een volle seconde ten opzichte van zijn eerste doorkomst het is dus zeker zo dat hij gehinderd is door het stof. Uiteindelijk eindigt hij in het tussenklassement 0,3 seconde achter Ogier. Derde is Latvala op ruim 2,5 seconde en vierde Mikkelsen al weer wat verder weg.

Paddon10AUS15cm237
Hayden Paddon bewees zijn waarde voor het team, hij is  op de bijfde plaats, de best geplaatste Hyndai rijder

Spannende finale
We mogen zondag (zaterdagnacht Nederlandse tijd) dus een spannende strijd verwachten. Vijf proeven over 70 kilometer scheidden Ogier nog van zijn derde weteld titel. Hij zal zeker alles geven om Latvala achter zich te houden, maar Latvala heeft beloofd: er is nog maar één mogelijkheid, voluit voor de winst gaan. De afstand is klein genoeg maar Ogier met een missie is heel lastig te stuiten. Voor wie het allemaal live mee wil maken, kan vannacht om 01:00 uur terecht op WRC+. De Wedding Bells proef wordt dan live uitgezonden. Na een hazen slaapje start kunt u dan om 05:00 uur de beslissende PowerStage zien, de tweede passage van de Wedding Bells proef.
Morgen leest u hier of Ogier er nu al in geslaagd is zijn wereld titel zeker te stellen.

Ogier ZAT OZ
Ogier is relaxt, hij weet wie de beste is...

Stand na dag 2 

1. S. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) 2:20:51.8
2. K. Meeke / P. Nagle (Citroën DS3 WRC) +0.3
3. J.M Latvala / M. Anttila (Volkswagen Polo R WRC) +2.6
4. A. Mikkelsen / O. Floene (Volkswagen Polo R WRC) +9.1
5. H. Paddon / J. Kennard (Hyundai i20 WRC) +19.4
6. O. Tanak / R. Molder (Ford Fiesta RS WRC) +39.1
7. T. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +1:03.9
8. D. Sordo / M. Martí (Hyundai i20 WRC) +1:10.2
9. E. Evans / D. Barritt (Ford Fiesta RS WRC) +3:15.1
10 N. Al-Attiyah / M. Baumel (Ford Fiesta RRC) +8:30.4


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet