DNRT

DNRT: Dekker vergroot voorsprong in Ribank Mazda MaX5 Cup tijdens International GT Open op Spa

rmmc spa 08 060915 screen

De leider in de tussenstand van het kampioenschap in de Ribank Mazda MaX5 Cup, Marcel Dekker, heeft afgelopen weekend op het circuit van Spa zijn voorsprong verder vergroot. In de twee races tijdens het International GT Open met totaal een kleine 60 MX-5'n in raceuitvoering aan de start pakte hij eenmaal de winst en werd in de andere race derde. Daar ging de winst naar Eric Sliphorst. Dekker leidt met nog vier races te gaan met 21 punten voorsprong op Youri Verswijveren.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

rmmc spa 17 060915 screen


De Ribank Mazda MaX5 Cup was afgelopen weekend uitgenodigd door de Britse MX-5 Cup, 5 Club Racing, tijdens de International GT Open op het uitdagende Grand Prix Circuit van Spa/Francorchamps in de Belgische Ardennen. 23 Nederlandse coureurs gaven acte de présence en beleefden mooie en onvergetelijke momenten op deze legendarische track.

Om de eventuele snelheidsverschillen tussen de twee cups op te vangen was vooraf afgesproken dat er op basis van de tijden in de kwalificatietraining een schift zou plaatsvinden, waarbij het snelste veld als eerste zou starten. Zes van de top tien rijders in de uitslag van de kwalificatietraining bleken Nederlanders te zijn en dus mocht de Ribank Mazda MaX5 Cup als eerste starten, met een minuut daarachter de 33 deelnemers van 5 Club Racing. Op de eerste startrij stonden Marcel Dekker (Dekker Racing), die met een tijd van 3:10.343 op een natte baan de pole veilig stelde en de verrassend snelle Maciej Krolikowski (JEN Racing) op bijna 2 seconden. Daarachter stonden Youri Verswijveren (Youri-racing) en Manfred Bavelaar (Baaf Automotive). Na ongeveer 12 minuten werd de kwalificatie onderbroken met een code rood nadat Toine Kreijne (Kreijne Racing) in Raidillon van de baan was geraakt en zijdelinks met zijn MaX5 in de banden en vangrail was beland. Hij werd door de marchals en doktoren uit zijn auto gehaald en klaagde over pijn in zijn nek, schouder en pols. Na onderzoek werd hij doorgestuurd naar het ziekenhuis in Verviers waar een gebroken rechtersleutelbeen werd vastgesteld. De training werd niet meer hervat.

rmmc spa 01 060915 screen

In tegenstelling tot wat de cup normaal gewend is werd er op Spa met een rollende start begonnen aan de race. Dekker behield op nog steeds een natte baan na het passeren van start-finish de kop met achter zich Verswijveren en Krolikowski. Bij het aanremmen van La Source, de eerste bocht na de rollende start, lukte het Bavelaar meteen al deze twee voorbij te steken en achter Dekker richting L'Eau Rouge te rijden. Omhoog naar Raidillon had Bavelaar nog even een gevaarlijk momentje toen zijn auto uitbrak. Hij hield hem echter goed op de baan maar dat koste hem wel een paar plaatsen. Bij het aanremmen van Combes was het dan ook Krolikowski die de tweede plaats pakte, gevolgd door Verswijveren, de Belg Raf Lemmens (Autobedrijf Lemmens) en Bavelaar.

rmmc spa 15 060915 screen

Het lukte Dekker op de natte baan een gat te slaan en mede daardoor was hij in de staat om de hele race de leiding vast te houden. Achter hem ontpopte zich een interessant gevecht om de tweede plaats. In de derde ronde hadden Bavelaar en de Brit Chris Woodger (IL Motorsport Racing 2) echter contact met elkaar op het snelle rechte stuk richting de chicane, vóór de pits. Daarbij vloog Woodger op hoge snelheid van de baan en kwam in de vangrail tot stilstand. Dit zorgde voor een safetycar situatie om auto en rijder veilig te stellen. Bavelaar werd voor deze actie door de wedstrijdleiding bestraft met een stop & go. Na afloop klaagde Woodger over pijn in zijn nek en werd hij in het ziekenhuis van Verviers nader onderzocht. Daar constateerden de artsen dat zijn nekspieren ernstig waren gekneusd. Met een nekband om kon hij het ziekenhuis weer verlaten maar kon uiteraard niet meer deelnemen aan de tweede race. Daardoor zakte hij bovendien een plaatsje in het tussenklassement van de cup.

rmmc spa 16 060915 screen

Nadat de safetycar de baan had verlaten was het Dekker die zijn voorsprong weer kon vergroten en daarmee ook de wedstrijd won, gevolgd door Verswijveren en Krolikowski. Rudy Schilders (IL Motorsport Racing 3) werd vierde en teamgenoot Sliphorst vijfde.
De tweede race werd later in de middag gereden op een droge baan en ook deze begon weer met een rollende start. Dekker behield van zijn poleposition de kop, gevolgd door Niels Quist (teamgenoot van Krolikowski bij JEN Racing), Verswijveren, Sliphorst, Lemmens en Schilders. Het overwicht van Dekker was in deze race minder dan in de eerste, waardoor er na enige tijd een kopgroep ontstond van drie auto's, waarin gedurende de rest van de race voortdurend de posities wisselden.

rmmc spa 14 060915 screen

Met deur aan deur gevechten waren Sliphorst, Verswijveren en Dekker constant in gevecht met elkaar. Een genot om naar te kijken en er werd geracet zoals het hoort, op de limiet maar met respect voor elkaar. Slechts één seconde achter het trio waren Schilders en Bavelaar druk in gevecht om de vierde plaats. Uiteindelijk was het Sliphorst die er met de winst vandoor ging, op 0,378 seconde gevolgd door Verswijveren en op 0,535 seconden door Dekker. In de strijd om de vierde plaats mocht Rudy Schilders zich de winnaar noemen. Bavelaar werd vijfde.
Snelste ronde gerekend over beide races was voor Rudy Schilders in de zesde ronde van de tweede race op de droge baan met een tijd van 3:07.960.

rmmc spa 12 060915 screen

In de tussenstand van het kampioenschap vergrootte Marcel Dekker zijn voorsprong en leidt daardoor nog steeds, nu met 634 punten. Omdat Bart Wubben (B-Racing) niet aanwezig was in Spa zakte hij van de tweede naar de vijfde plaats en is die tweede plaats nu opnieuw voor Verswijveren met 613 punten. Derde is nu Bavelaar met 585 en Sliphorst steeg naar de vierde plek met 575 punten. Dan Wubben met 516 en Michael van der Heijden (Van der Heijden Autosport) met 506 punten.

Bij de teams is de voorsprong van het leidende Enjoy Racing 3 geslonken van 7 naar 3 punten. Het team heeft nu 518, gevolgd door JEN Racingteam 1 met 515 punten. Derde is nog steeds Derks Racing met 372 punten.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet