Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Historic Grand Prix Zandvoort

Retro: De zondag van de Historic Grand Prix 2015

hgp2015-sun-51

Op de slotdag van de Historic GP baadde Zandvoort opnieuw in het zonlicht. Het publiek bleef daarom ook vandaag niet thuis: pas na 52.500 verkochte kaartjes stokte de aanvoer. De tienduizenden die er vandaag waren, zagen opnieuw spannende races en mooie demo's, allemaal opgediend in de fijne sfeer die we inmiddels van de Historic GP kennen. Michael Lyons was de ster in de hoofdrace van de dag, maar andere races waren nog veel spectaculairder.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Willem J. Staat, Mattijs Diepraam

De dag begon deze keer op een iets christelijker tijdstip: niet acht uur, zoals gisteren, maar negen uur 's ochtends. Historic Monoposto Racing beet het spits af. Na tien ronden, even onderbroken door een safetycarperiode, mocht Falk Künster (GRD 373) zich net als gisteren tot winnaar laten kronen. Zijn rivaal Mats Andersson (Ralt RT3) viel terug, waardoor Kees van der Wouden (Royale RP30) en Carly Meskes (Van Diemen RF78) de resterende podiumplaatsen vulden.

hgp2015-sun-21

Daarna was het tijd voor de enige race van de FIA Masters Historic Sportscars, aan de kop tegenwoordig vooral een Lola-feestje. Phil Keen had zijn Lola T70 Mk3B op pole gezet, daarnaast stond David Hart in net zo'n auto, dankzij de tijd van zijn gelegenheidsteamgenoot Martin Stretton. Die kwam uiteindelijk niet aan rijden toe, want het duel om de leiding tussen Hart en Keens co-equipier Jon Minshaw liep op ongeveer een kwart van de race slecht af voor de Nederlander: Minshaw dook vol in de zijkant van de groene Lola, waardoor Hart zijn rechterdeur verloor.

hgp2015-sun-16

Minshaw kon doorrijden en het stuur later overdragen aan Keen, die naar een dominante zege reed. Leo Voyazides en Simon Hadfield schitterden door vanaf de laatste plaats (ze hadden geen tijd in de training gezet) door het hele veld te snijden en met hun T70 de tweede plaats te pakken. Derde werden Michael Gans en Andy Wolfe in een Lola T290. De race eindigde onder de rode vlag nadat Michael Lyons (in een gastrol in de Osella-Abarth van Manfredo Rossi) een achterwiel verloor en midden in bocht 10 tot stilstand kwam.

hgp2015-sun-19

De Junior-race werd net als gisteren een duel tussen Manfredo Rossi en James Murray, waarbij ook de uitslag hetzelfde was: de Italiaan won. Jan Biekens viel al na één ronde uit, maar de exit van Floris-Jan Hekker was spectaculairder: in het Scheivlak brak er een wiel van zijn Rayberg af, waarna de zilveren bolide in het zand beet en twee keer over de kop ging. Hekker stapte ongedeerd uit.

hgp2015-sun-40

Na zijn pech van gisteren stelde Miles Griffiths (Brabham BT4) deze keer orde op zaken door de HGPCA-race voor auto's uit 1961-'66 te winnen. Na hem volgden de winnaar van gisteren, Andy Middlehurst (Lotus 25), en Peter Horsman (Lotus 18/21).

hgp2015-sun-28

De tweede NK HTGT-race was lange tijd een strijd tussen Nicky Pastorelli (in de Ferrari 250 GTO 64 van Piet Roelofs) en Yelmer Buurman (in de Bizzarrini 5300 GT van zijn schoonvader Alexander van der Lof), met Michiel Campagne (de winnaar van gisteren in zijn Corvette Grand Sport) op het vinkentouw. Pastorelli won uiteindelijk eenvoudig toen Buurman zijn remmen achteruit voelde gaan en in de Mastersbocht een keer van de baan ging. Good old Dirk Waaijenberg versloeg Norbert Gross bij de toerwagens.

hgp2015-sat-94

Na zijn pech van gisteren en eerder op de ochtend creëerde Michael Lyons een mooi slotakkoord voor zichzelf door de FIA Masters Historic F1-race te winnen. Rob Hall in de Ligier-Matra JS17 was vanaf de eerste rij sneller weg dan poleman Löic Deman (Tyrrell 010), maar binnen enkele ronden was Lyons hen beiden voorbij. Vooral zijn inhaalactie op Hall was een plaatje. Deman viel later in de wedstrijd terug, zodat Andy Wolfe (Tyrrell 011) de derde plaats in handen kreeg.

IMG 0628

In het NK GTTC won Steve Dance deze keer wel in zijn Ford Capri, maar opnieuw was het 'vaste gast' Eike Wellhausen die in zijn Lister-Jaguar 'Knobbly' voor het hele veld uitreed en de snelste ronde van de wedstrijd zette. Na de Capri van Dance volgden de nummers 1 en 2 van gisteren, de Carrera RS'en van Lex Proper en Leonard Stolk.

hgp2015-sat-2

Darwin Smith (March 722) had het daarna opnieuw vrij eenvoudig in de F2-race. In de slotfase liet hij Matthew Watts (March 772) wel naderen, maar zijn zege kwam nooit in gevaar. Philip Hall (March 752) completeerde net als gisteren het podium.

IMG 0795

De race met de spannendste slotfase kwam helemaal aan het eind van de dag. De HGPCA-race voor F1-auto's uit de jaren vijftig was weliswaar mager bezet, nog magerder dan gisteren, maar ook een klein aantal auto's kan voor spanning zorgen – vooral omdat de Scarab van huizenhoog favoriet Julian Bronson na lange tijd weer eens een off-day had (of eigenlijk off-weekend).

hgp2015-sat-109

De winnaar van gisteren, Guillermo Fierro, moest zijn Maserati 250F al na een kwart ronde naast de Hunzerug parkeren, maar de pechvogel van gisteren, Marshall Bailey, gaf de race in zijn Lotus-Climax 16 een zinderend einde. Na een formidabele eindsprint wist hij Steve Hart in zijn 250F in de voorlaatste ronde te passeren, waarna Hart op het rechte stuk zijn krachtige Italiaanse krachtbron inzette om de leiding terug te pakken. In de laatste ronde gebeurde het toch nog: Bailey's wendbare Lotus ging de Maserati in bocht 9 alsnog voorbij.

Na het weekend doet AUTOSPORT.NL uitgebreid verslag van de Historic Grand Prix van achter de schermen, ook over de demo's, met veel gezichten en veel leuke quotes.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet