Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

GP België 2015: Groeten van de support races op Spa


spa15-zat-1

Spa ontwaakt weer op zaterdag. In de hoofdstraat van Francorchamps staan de parkeerlokkers alweer te hengelen met hun bekende armgezwaai. Allemaal dragen ze zo'n officieel ogend geel hesje, allemaal doen ze hetzelfde. Zou het nou echt helpen? Wij reden in ieder geval door naar onze vaste parkeerstek, het knusse kleine veldje van P38, de voorlaatste parkeerplaats voordat je een ontheffing van enigerlei soort achter de voorruit geplakt moet hebben.

spa15-zat-2

Daarna heuvelafwaarts naar de rotonde.

spa15-zat-5

spa15-zat-8

Nog maar wat GP2-ochtendzon? Welja, nog maar wat GP2-ochtendzon.

spa15-zat-6

spa15-zat-9

De overalls hangen nog op stok.

spa15-zat-7

De bekende plankjes over de goot van de toerwagenpits van Spa. De plankjes zijn altijd nodig, de goot deze keer niet. Er was regen voor zondag voorspeld en niet zo'n beetje ook, maar die bleef uit tot na de GP. Zo werd het een zonovergoten weekend.

spa15-zat-4

Voorbespreking bij MP Motorsport, met Daniël de Jong, Oliver Rowland en hun engineers Jeremy Cotterill en Enzo Castorino. Later op de dag zou De Jong de heftigste crash van zijn leven meemaken – en dat terwijl hij hier op Spa al eens eerder een zware klapper in Eau Rouge te verduren kreeg. De Jong brak een ruggenwervel en is enkele maanden uitgeschakeld. Volgens de laatste berichten is hij echter monter en is het herstel al in gang gezet, na een geslaagde operatie in het ziekenhuis van Luik. AUTOSPORT.NL wenst hem veel beterschap.

spa15-zat-16

Met Beitske Visser ging het na de vrije training niet echt meer voor de wind. "De kwalificatie ging niet goed. Het gas bleef hangen onder het remmen. Ook al een beetje in de vrije training, maar in de kwalificatie merkte ik er veel meer van. We stellen nu de pedalen anders af. We zullen veel moeten inhalen – én de banden goed houden."

spa15-zat-17

Vorig jaar op Barcelona lukte dat nog niet. "En nu is het extra moeilijk: de races duren nu langer en de soft van toen is de medium van nu. De soft is dus nóg softer. En op Barcelona reed ik met de harde band! Je voorkomt slijtage door weinig stuuruitslag en heel afgepast op het gas gaan, dus dat gaan we maar doen." Maar ook in de races zat het haar niet mee.

spa15-vrij-64

Nog één dagje! Na een paar blikjes Red Bull denken we allemaal meteen dat we Superman zijn.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet