IndyCar

Indycar/F1: Roep om gesloten cockpits wordt groter. Binnen 5 jaar ander F1 aanzicht?

Na de tragische dood van Justin Wilson afgelopen weekend is de roep om gesloten cockpits in de eenzitter-racerij geworden. Nog voor de dood van Wilson hield de FIA zich met onderzoek hierna bezig. De recente ontwikkelingen in Amerika hebben al een storm van positieve reacties doen opwaaien. Charlie Whiting van de FIA sloot niet uit dat dit binnen enkele jaren de norm kan worden. Puriteinen zullen niet blij zijn. In september 2014 schreef ik er voor www.autosport.nl ook al een artikel over.

Tekst Willem J. Staat

cupolino-f1
Het idee van Mercedes om de rijders beter te beschermen.


Roep om gesloten cockpits wordt groter
Op de social media lopen de discussies over gesloten cockpits in de eenzitter-racerij hoog op. Puriteinen zien er niets in, veiligheidsapostelen zijn vol lof. Charlie Whiting van de FIA sloot gisteren niet uit dat gesloten cockpits in de toekomst de norm kunnen worden. Ook Max Chilton en Lucas di Grassi hebben zich al in dergelijke bewoordingen uitgelaten. De schreeuw om gesloten cockpits is niet nieuw. De discussie ontstond al in 2009 nadat Henry Surtees tijdens een F2 wedstrijd op Brands Hatch door een wiel getroffen werd.

"Op dit moment overvleugelen de nadelen de voordelen" zegt Charlie Whiting van de FIA maar hij sluit niet uit dat gesloten cockpits in de toekomst de norm gaan worden om de rijders meer bescherming te bieden. In dragwereld zijn ze al jarenlang gemeengoed. Mercedes liet gisteren via het internet een "artist proof" circuleren van wat eventueel allemaal mogelijk is.

Het Amerikaanse bedrijf Aerodine Composites uit Indianapolis dat veel gesloten cockpits in de dragwereld levert bood vanmorgen haar hulp aan de Indycar-organisatie aan. Aerodine Composites was nauw betrokken bij de ontwikkeling van het prototype van de Dallara DW12 enkele jaren geleden.

upferr
Futuristisch maar niet onmogelijk.

Aerodine President Craig McCarthy was samen met zijn zoontje op Pocono live aanwezig en zag de tragedie gebeuren. "In het belang van de veiligheid was mijn eerste instinctieve reactie om met Indycar te gaan samenwerken. Wij kunnen direct iets fabriceren. Dit is één deel van het gevecht. Het andere deel is overtuiging."

McCarthy: "Er zullen positieve en negatieve reacties komen. Maar in Indycar werken er voldoende engineers en wetenschappers die door data-analyse kunnen bevestigen of iets wel of niet werkt. Als je niets weet kun je ook geen besluit nemen."

Aerodine Composites was niet alleen bij de ontwikkeling van de Dallara DW12 betrokken maar beschikt ook over een licentie om gecrashte auto's volledig te herstellen. McCarthy is er geen voorstander van om een gesloten cockpit op het huidige model uit te testen. Het liefste ziet hij dit op een gloed nieuw chassis. "Het is altijd een beetje tricky om dit op bestaande auto's uit te proberen. Maar onmogelijk is het niet. "Op dit moment willen wij maar ideeën op deze auto's uitproberen om te kijken of dit de juiste oplossing is. Voordat dit werkelijk gebeurt heerst er alleen maar speculatie."

Charlie Whiting is ervan overtuigd dat het aanzicht van de F1 in de toekomst gaat veranderen. Hoe? Dat kan nog niemand vertellen. Nieuw? Nee, in de F1 reed Jack Brabham in 1967 met een glazen koepeltje en de F2 Protos waarmee Rob Slotemaker destijds op Zandvoort aan de start kwam was zijn tijd ook al ver vooruit.

Protos
De F2 Protos uit 1967. Echt nieuw is het idee nu ook weer niet.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet