IndyCar

Indycar: Justin Wilson 1978-2015

De Brit Justin Wilson is vannacht in het Lehigh Valley Hospital-Cedar Crest in Allentown in Pennsylvania aan zijn verwondingen overleden zonder nog bij kennis te zijn geweest. Wilson werd afgelopen zondag door rondvliegende brokstokken bij de crash van Sage Karam aan het hoofd getroffen. Wilson werd slechts 37 jaar en laat een vrouw een twee dochtertjes achter.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Willem J. Staat/Indycar

IMG 2726


Justin Wilson overleden
Het heeft niet zo mogen zijn. Justin Wilson heeft ons vanmorgen vroeg helaas verlaten. Tegen de rondvliegende brokstukken op Pocono maakte de Brit geen schijn van kans. Een uiterst sympathiek mens die ik enkele malen persoonlijk heb mogen ontmoeten en waarvan je eigenlijk niet dacht dat hij binnen de wereld van de autosport paste. Dat Wilson in de autosport zoveel heeft kunnen bereiken is eigenlijk al een wonder want in zijn jeugd was hij dyslectisch. Als ambassadeur voor deze handicap bezocht hij vele scholen rondom de Indycar-circuits.

Wilson begon in het midden van de negentiger jaren zijn carrière in de Britse Formule Vauxhall en groeide al snel door naar het FIA Formule 3000 kampioenschap dat in 2001 op zijn naam schreef. Dat seizoen behaalde hij een record aantal podiumklasseringen. Het leidde niet naar de Formule 1 maar de toenmalige Telefonica Nissan World Series.Aanvang 2003 begon hij het Formule 1 seizoen bij Minardi en stapte voor de laatste vijf races over naar het F1 team van Jaguar. Tevens behaalde hij tijden de Amerikaanse Grand Prix zijn eerste punten.

16C 6130-1
Met steun van de Rolling Stones op de Brickyard, eerder dit jaar.

In de F1 wist Wilson nooit echt zijn draai te vinden maar schitterde met regelmaat in de Champcar World Series. In 2005 en 2006 eindigde hij voor het team van RuSport respectievelijk als derde en tweede in de eindstand van het kampioenschap. Hoogtijdagen. Onvergetelijk is die schitterende overwinning op Assen 2007. Niemand kon toen vermoeden dat dit één van de laatste Champcar-wedstrijden zou zijn voordat de serie in de Indycar opging.

Na een tussenstop bij Newman Haas en Dreyer&Reinbold volgde een lange periode bij het team van Dale Coyne Racing. Voor het team van Dale Coyne Racing behaalde hij in 2010 de eerste overwinning op Watkins Glen. De laatste behaalde hij ironisch genoeg op de Texas Motor Speedway in 2012. Toen nam hij twee ronden voor het einde de leiding. In het begin van zijn carrier voelde Wilson zich niet bepaald thuis op de oval maar ontwikkelde zich als snel tot één van de beste Europese specialisten.

Wilson beschikte voor 2015 niet over een vast contract en werd door Honda voor zes wedstrijden bij Andretti Autosport gedetacheerd om het team bij de ontwikkeling van de complexe aerokits verder te helpen. Bij Andretti Autosport werd er achter de schermen hard gewerkt om Wilson in 2016 aan het team toe te kunnen voegen. Het lot besliste echter anders.

Naast zijn activiteiten in Indycar was Wilson ook in de Formule E en sportscars actief. In 2012 won hij samen met A.J.Allmendinger, Oswaldo Negri en John Pew voor het team van Michael Shank Racing de 50e editie van de 24 Uur van Daytona. Wilson heeft er nooit een geheim van gemaakt dat zijn hart voor de toekomst bij de sportscars lag.In totaal reed Wilson 174 Indycar-wedstrijden en lag 711 ronden op kop. De laatste twee op Mid Ohio enkele weken geleden.

04CJ8036
Detroit 2008 met echtgenote Julia en dochtertje Jane.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet