IndyCar

Champcar: Autosport.nl in gesprek met Charles Zwolsman



 Foto Interview 2

Pitstops zijn cruciaal in Champcar. Foto: Champcar.

Het eerste jaar is natuurlijk ontzettend moeilijk?
Charles: "Wij weten gewoon dat wij een middenmoot team zijn. En als wij in de Top 10 staan dan weten we gewoon dat we het goed doen. Je hoopt op zulke uitschieters dat je eens een keertje echt mee kunt doen en dat was de laatste races eigenlijk wel het geval. Alleen het geluk doet niet echt mee. In Denver ging ik op een zekere podiumpositie af en toen was er een brandje bij de tweede pitstop en daar baalde ik super van. Ik lag ruim twaalf seconden voor op Dan Clarke, die dan uiteindelijk als derde eindigde en er waren nog maar twintig rondjes te gaan. Junqueira, die tweede werd, kon ik zo gemakkelijk volgen. Het kan allemaal wel goed gaan maar dat resultaat moet uiteindelijk ook een keer op het scorebord staan"

Jij zegt Conquest is een middenmoot-team. Komt daar met de komst van de nieuwe Panoz verandering in?
Charles: "De kaarten zullen zeker door elkaar geschud gaan worden. Ik zal misschien wel dichterbij kunnen komen. Topteams zoals Forsythe en Newman Haas hebben nog steeds het meeste geld om de beste mensen te kopen. Die zullen het absoluut eerder onder controle hebben. Daarentegen zullen er in 2007 wat betreft de technische kant van de auto wat meer dingen aan banden gelegd worden."

De droom van Gentilozzi en Kalkhoven was toch om 25 gelijkwaardige auto's op de grid te hebben. Uit jouw woorden proef ik dat dit niet zo is?
Charles: "Je zult nooit gelijkwaardige auto's krijgen, want dan moeten ze allemaal door hetzelfde team geprepareerd worden. Sport met gelijkwaardige auto's kan toch niet de bedoeling van autosport zijn? De teams willen toch altijd iets ontwikkelen. Ze willen elkaar net zoals de rijders verslaan. Indien je alles gelijk wilt schakelen mag je niets meer afstellen en alleen nog maar rijden. De charme van het racen moet toch zijn dat je meer kunt doen dan alleen maar in de auto zitten en gas geven toch?"

Wat vind je van de nieuwe Panoz?
Charles: "Ik ben benieuwd hoe het is om andere mensen te volgen. Ik hoor van mensen die aan de auto gewerkt hebben dat je iets minder last heb van de turbulentie. Ook heeft de nieuwe Panoz weer wat meer downforce dan de Lola nu. Ik ben zeer benieuwd en ik hoop dat ik eind dit jaar of begin volgend jaar mag gaan testen!"

Je gaat goed in het Rookie-kampioenschap?
Charles: "Het gaat steeds beter. Het is jammer dat ik een beetje met Pastorelli in de knoop zat, ik had ook daar vierde kunnen worden. Je had één droge lijn en ik kwam met mijn wielen op het natte en viel vier plaatsen terug waardoor ik achtste ben geworden. Samen met Will Power en Dan Clarke ben ik er wel voor aan het vechten hoor. Het is jammer dat ik in het begin veel punten verloren heb. Anders had ik zeker goed mee kunnen doen. Nu sta ik derde."

Champcar heeft in 2007 geen ovals meer. Je hebt dit jaar op Milwaukee gereden. Hoe was dat?
Charles: "Dat was heel apart. We hadden dit seizoen steeds last van lange bochten op permanente circuits. Eigenlijk bestaat een oval toch uit twee permanente circuitbochten toch. We hadden op Milwaukee nou niet bepaald een hele sterke auto en dat maakte het ook wel iets moeilijker om het vertrouwen te vinden. Op een oval rijden is lastiger dan je denkt. Je moet je zelf compleet "re-setten" om over een bepaald punt heen te komen om nog harder de bocht in te gaan en nog meer downforce te creëren. Je voelt dat de auto gaat glijden, maar als je met 310 km/u er nog harder ingaat dan kan die auto dat ook nog aan omdat hij extra downforce krijgt van die hoge snelheid. Dat is het punt waar je je overheen moet zetten. Je moet een knop in je hoofd omzetten. Dat is heel moeilijk. We hadden niet echt een stabiele auto daar, hij bleef maar glijden en het is moeilijk te controleren. De muren zijn hard en ik wilde er niet af spinnen. Ik was even snel als mijn teamgenoot. Het was een hele lange race. Op een normaal circuit kun je nog wat risico's nemen, maar op zo'n oval doe je dat niet. Het werd een hele lange race maar ik wilde absoluut geen schade rijden."

Champcar heeft in 2007 geen ovals meer op de kalender. Hoe sta je daar tegenover?
Charles: "Aan de ene kant ben ik een ciruitracer, vanuit dat perspectief vind ik het wel goed. Aan de andere kant behoren de ovals wel tot de geschiedenis van de Champcars en Indycars. Het past wel bij het plaatje dat ik vroeger in mijn hoofd had. Een paar ovals had ik niet erg gevonden, maar niet zoals bij de IRL. Eigenlijk kon ik op het Milwaukee niet goed beoordelen omdat ik misschien niet in de goede reed, maar ik vond het niet superleuk om op te rijden."

Wat vind je het leukste om op te rijden, want Champcar heeft natuurlijk verschillende parameters?
Charles: "Ik vind zowel de straten- als permanente circuits leuk. Maar dit jaar hebben we een auto die beter ligt op de stratencircuits, dus kijk ik daar toch meer naar uit. Het is natuurlijk fantastisch om in een Champcar te rijden, maar het gaat er mij om om te winnen. Wij weten natuurlijk ook wel dat we niet de mogelijkheden hebben om te winnen, maar we proberen er wel naar toe te werken."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet