IndyCar

Champcar: Autosport.nl in gesprek met Charles Zwolsman

Kort voordat hij naar de wedstrijd op Road America vertrok sprak Autosport.nl begin deze week met Champcar-coureur Charles Zwolsman in Utrecht.

tekst Willem J. Staat

 Foto 1 Interview

Charles Zwolsman voelt zich als vis in het water op de stratencircuits. Foto: Champcar.

Hoe kijk je tot nu terug op het seizoen
Charles: "Er zijn goede en minder goede races geweest. Het lijkt erop dat wij op de stratencircuits sterker zijn maar dat wij op de permanente circuits een probleempje hebben. De afstelling kan op de permanente circuits zeker verbeterd worden. Wij hebben nog niet gevonden wat het probleem is. Ik begin nu wel steeds te begrijpen wat er van een coureur gevraagd wordt om met zo'n auto snel over een circuit te rijden. Met mijn teamgenoot Andrew Ranger heb ik natuurlijk altijd wel een goeie strijd, maar vergeet niet dat hij één jaar meer ervaring heeft."

Wat opvalt is dat jij in de vrije trainingen altijd heel sterk bent, maar dat het kwalificatieresultaat daarna toch iets tegenvalt?
Charles Zwolsman: "We hebben dit jaar veel pech gehad qua vrije baan en dan zit er tijdens de kwalificaties ineens weer een achterblijver in de weg. Als het bij ons niet goed gaat dan loopt het op het circuit op rolletjes, maar als we een goeie auto hebben dan zijn er steeds dingen die op de baan misgaan. Daarom komt er in de statistieken niet uit hoe goed het eigenlijk wel gegaan is bij sommige races. Dat is gewoon jammer."

Champcar heeft natuurlijk een aparte vorm van kwalificeren?
Charles: "Ik kan goed met de kwalificatiemodus in Champcar omgaan. Je mag binnen 36 minuten 12 ronden rijden en je hebt twee sets banden die je mag gebruiken. En dan heb je natuurlijk de keuze of je Bridgestone Reds of Bridgestone blacks gebruikt. De rode banden zijn vaak beter in de kwalificatie maar ze gaan minder lang mee"

Kun jij exact de verschillen aangeven tussen de Bridgestone Reds en Bridgestone Blacks?
Charles: "De Bridgestone Reds hebben gewoon een softere compound, daardoor plakken ze meer voor een kortere periode en zij slijten sneller omdat ze zachter zijn. De zwarte band is daarentegen wat duurzamer en dit levert toch wel leuke gevechten op in de race. Ik denk dat het ook belangrijk is dat Champcar deze balans heeft"

Hoe is de bandenkeuze voor een wedstrijd?
Charles: "Als het droog is moet je meteen met één set Bridgestone Reds rijden. Het verschilt per wedstrijd nogal hoe lang de Bridgestone Reds het uithouden. Het blijft soms toch wel een gok hoor, hoe lang zo'n setje het uithoudt. Soms is dat best wel lang en dan blijk je toch nog sneller."

Dus de banden spelen een grotere rol dan de rijder?
Charles: "Nee, dat zeker niet maar wel de taktiek van de banden speelt een grote rol, dat zeker. Alleen het hangt er vanaf wanneer en welk moment iedereen de Brigestone Reds gaat gebruiken. Dat is een spel tussen de engineers en de teams en brengt toch wel leuke tactieken met zich mee."

San José was natuurlijk wel een hoogtepunt in jouw Champcarcarriere, je rijdt dan aan de leiding, misschien out of sequence of niet. Je hoopt dan dat het wel of geen neutralisatie wordt?
Charles: "Wij hoopten dat het geen neutralisatie zou worden want dan zouden de anderen nog een keertje naar binnen moeten en wij niet meer. Het was gewoon jammer dat mijn eigen teamgenoot de muur inging waardoor er een neutralisatie kwam waardoor ik terugviel. Als die neutralisatie er niet geweest was dan hadden ze net als wij allemaal nog een extra pitstop moeten maken."

Had Charles Zwolsman die wedstrijd kunnen winnen?
Charles: "Winnen zeker niet want Servia haalde me nog in, maar een podiumplaats had er zeker in gezeten. Bourdais zou het wel gehaald hebben, want die is heel goed met zijn methanolgebruik. Ik voelde me toch wel even meer thuis toen ik tegen Bourdais en Junqueira om de leiding streed. Het is veel relaxter racen. Als je om een podium strijdt is het toch veel leuker. Ik kom niet naar Champcar om alleen maar mee te rijden."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet